Ревю: Разходка за спомени – PARKS Memories
Тези от вас, които следят ревюта ми знаят, че миналата година буквално луднах по PARKS – една разкошна като визия и геймплей игра ( линк към ревю ). Именно затова и когато някъде около февруари в Кикстартър се появи така очакваното допълнение към играта, носещо името Nightfall, без да се замисля го подкрепих на секундата.
В следващите редове на това ревю обаче няма да ви говоря нито за манията си по PARKS, нито за нейния експанжън ( бел.ред. ревю за него иде скоро ). Бях истински изненадан, когато като част от Кикстартър кампанията ми беше предложено ново, самостоятелно заглавие. Именно впечатленията си от него ще ви споделя в следващите редове. Всъщност една от неговите три версии, която подкрепих. Какво предлага “PARKS Memories”? Защо има три версии и какво е различното в тях?
Пленени от визия
“PARKS Memories” е стратегическа, „memory“ игра за двама и повече играчи. Казвам „и повече“, защото реално всеки комплект на играта може да се играе самостоятелно от неопределен брой играчи, като за целта те се разделят на два или повече отбора. Дизайнер на играта е Кайл Кей, а издател Keymaster Games
А какво е “memory” игра ? Вероятно всеки от вас е попадал на такава, защото това е доста стара и популярна механика, която в наши дни заема място повече в леките игри, особено тези насочени към детска аудитория. В „memory” игрите вие обръщате две или повече плочки/карти/токени и се опитвате да запомняте символи по тях, за да откривате двойки и събирате.
Каква точно е стратегическата стойност на „memory” игрите аз не се наемам да кажа – ще оставя тази оценка на „геймърите“. “PARKS Memories” обаче упоменава на корицата си, че е „стратегическа, мемори игра“. Последното лично на мен ми прозвуча страшно интригуващо, което в комбинация с очакваната разкошна визия, ме спечели да подкрепя играта.
Говорейки за визия, то трябва да ви кажа 0 “PARKSMemories” споделя същия авторски екип и същите разкошни илюстрации. И нека го кажа от сега – играта изглежда феноменално ! Дебели, качествени плочки, върху които са разположени обичаните илюстрации от оригиналната игра. Мога с часове да се взирам в тези илюстрации, но спирам да ви говоря за тях, защото ще отиде цялото ревю.
Темата в “PARKS Memories” ? Ами, не съм сигурен, че има такава. Отново вие сте туристи, посещаващи Националните паркове на САЩ, този път обаче идват под формата на плочки. Опитвате да събирате/посетите три двойки еднакви паркове. Както вече ви казах – в основата си “PARKS:Memories” е традиционна „memory” игра – обръщате плочки и търсите еднакви изображения. Е, има и няколко уловки.
Но преди това – подготовката за игра. Разбърквате добри четиридесет и осемте плочки на паркове и поставяте девет от тях с лицето надолу в 3х3 мрежа. Останалите разделяте на три равни купчини. Това е първата „новост“ в играта спрямо традиционните „memory” игри, където всички плочки/токени/карти са на една купчина. В правилата на “PARKS Memories” ще откриете и вариант с една купчина, кръстен „класически“. Той обаче не е толкова интересен, когато ви се дава опция да избирате от три купчинки, вместо само от една !
Всеки играч получава и комплект от четири токена със специални умения, а когато играете отборно – по един комплект на отбор. Именно това е „стратегическият“ аспект на “PARKS Memories”, който вероятно ще е най-изкусителното нещо в играта за мнозина от вас. Специалните умения са свързани с четирите „ресурса“/“иконки“ познати ни от оригиналната игра – слънце, вода, гора и планина. В началото на играта специалните умения идват „неактивни“ при вас. След като ги активирате, което ще ви кажа как става в следващия пасаж, може да ги използвате веднъж, след което стават отново неактивни и трябват да се „заредят“ пак.
Стратегия за спомени
Нека ви разкажа какво има върху плочките „Паркове“ в “PARKS:Memories”, защото те са основата на играта. Освен разкошните илюстрации, които се опитвате да събирате по двойки, повече от приличното количество “flavor” информация под формата на годината на основаване на дадения парк и щата, в които се намира – в горният десен ъгъл на всяка плочка има един от четирите символа/ресурси. Когато обърнете две плочки с еднакъв символ, вие активирата/зареждате съответното умение.
В “PARKS Memories” ще откриете и „жокер“ плочки. Те носят символ на различни диви животни. И ви служат като „другарче“ към всеки друг символ, който обърнете заедно с него. Ако пък решите да вземете „жокер“ плочка, то веднага активирате което и да е от уменията ви, след което вадите плочката от игра.
Малко избърсах тук, но кога не е било така в мойте ревюта ! Избързах, защото все още не съм ви разказал структурата на “PARKS Memories”. Всеки ваш ход включва точно четири фази. В първата обръщате две плочки и ако има съвпадение на символи, активирате умения. След което избирате една от двете обърнати плочки и я вземате пред себе си.
Всъщност, това е основното в “PARKS Memories”. Искате да откривате плочки с еднаква илюстрация и да ги взимате пред вас. Три двойки плочки ви печелят играта ! В следващата трета фаза, допълвате игралното поле с нова плочка. За целта теглите плочка от една от трите купчини ,по ваш избор и я поставяте с лицето нагоре на някое празно място от мрежата. Така новоизтеглената плочка става видима за всички играчи.
Последната фаза от вашия ход в “PARKS Memories” също се води към „нововъденията на играта в “memory” механиката“. В комплекта към играта ще откриете абсурден токен, нещо средно между монолитен камък от Стоунхендж и тебешир, означен като „Токен Хижар“. Няма нужда да ви казвам, че качеството на въпросният компонент е на отлично ниво. С негова помощ блокирате една от плочките „Паркове“, за да няма достъп до нея следващия играч. Всеки ход този токен се мести на нова позиция.
Токенът „Хижар“ определено е още един „стратегичеки аспект в “PARKS Memories”. Не бих казал, че е нещо „невиждано и дълбоко“, но е приятен гъдел и може в дадени игри да изиграе ключово значение за крайната победа. Още повече, когато към този стратегически аспект добавим и специалните умения.
Може да ги използвате във всеки един момент от хода си, като всяко едно е свързано с дадена фаза от рунда. „Слънчевото“ умение ви позволява да обърнете още две плочки и да избирате от четири. „Водното“ ви позволява да вземете още една плочка, но такава с лицето надолу и на нейно място да поставите една от тези, взети от вас предишен ходд. Това е особено полезно, ако знаете/помните точната позиция на дадена плочка поставена с лицето надолу в мрежата.
„Горското“ умение ви позволява, преди да поставите нова плочка в мрежата тайно и само вие да я видите. Да ви кажа, това умение ми е особено любимо, особено в комбинация с „водното“. А „планинското“ умение ви позволява да блокирата с токена „Хижар“ цял ред или колона от мрежата. Особено полезно е, когато има опасност да не успеете да блокирате опонентите си, от това да се доберят до дадена плочка.
Специалните умения в настолната игра “PARKS Memories” са едно отлично решение, което без никакво съмнение обогатява класичеката „memory” механика. Единствената ми критика е, че ми се искаше да има повече умения, защото споменатите по-горе от мен са едни и същи за всички играчи. Е, естествено някой вече се е сетил за това мое желание.
Модерната настолна индустрия
Ще бъда напълно откровен с вас и ще ви споделя, че в заглавието на това ревю има грешка. Грешка в изписването на пълното наименование на настолната игра, която ви представям. “PARKS Memories : Coast to Coast Set”. Ето така трябва да изглежда то, но е много дълго и тромаво. Всъщност, аз реално разполагам с варианта „Coast to Coast”, една от трите възможни опции, в която може да притежавате настолната игра “PARKS Memories”.
Разликата между вариантите е в илюстрациите на парковете, които са обединени около някаква тематичност. Също така, във всеки комплект има и различни плочки със специални умения ! Да, хората са го решили проблемът, за които ви споменах, като просто ви приканват да си купите повече версии на играта. И ви предлагат и опционални правила да комбинирате или „драфт“-вате специалните умения от различните варианти на “PARKS Memories” , за да получите „уникално игрово преживяване“. Признавам си – кофти търговска практика, ако си потребител като мен…но от друга страна съм заинтригуван да тествам.
Заинтригуван съм и защото сама по себе си “PARKS Memories” е приятна, лека и бърза игра, но не мисля че предлага особена дълбочина. Последната не е нужнa, ще кажете вие. Да, така е. На пазара е пълно с „филъри“, които далеч не са със сложен и комплексен геймплей. Лошото при “PARKS:Memories” е, че преиграваемостта сериозно куца. Реално, всеки път имате едни и същи умения и разликата идва в различното теглене на плочките. Което си е чист късмет, но не променя геймплея на играта. Естествено, всичко това ако играете с един комлект като мен.
Именно затова съм сериозно изкушен да си закупя още един комплект на “PARKS Memories”. Може пък комбинацията между няколко кутии чувствително да подобри качеството на играта, за да получa наистина „стратегическа „мемори“ игра“.
Не казвам, че играта е лоша. Дори ми допадна и мисля, че стой отлично в празничният сезон, когато всеки се опитва да „залъже“ родата да играе настолни игри. “PARKS Memories” е една отлична игра, с която да пробвате да въведете в хобито всички скептични чичовци, лели, стринки и вуйчовци. Както и да играе с подрастващи, за които „memory игрите“ са особено подходящи.
Ала като крайна оценка : “PARKS Memories” изглежда като рекламен трик. „Вижте УНИКАЛНИТЕ ни илюстрации и качествени компоненти ! А знаете ли, че имаме и друга игра с тях ? СЪЩИНСКА игра !“. Нещо такова ми се върти в главата докато си мисля за “PARKS Memories”. Затова и няма да ви я препоръчам, поне на този етап. Ако обаче се окаже, че е нещо удивително, когато се добавят останалите сетове – ще бъдете известени !