Ревю: Не разделяй партито ! – CoraQuest

CoraQuest или как  скуката по време на Ковид локдаун може да доведе до световен феномен.

Създателите на играта са Дан, баща на 40+ години неговата дъщеря Кора, която е на 8 години по време на създаването на играта.  Дан и Кора са известни със своите участия в „Board Game Breakfast“ на The Dice Tower. Първото им появяване на екран бе през далечната 2016та, когато Кора е едва на 4 годинки.

Точно така – на 4 и участва с баща си в правенето на ревюта на игри за деца до 5 годишна възраст.  От първата им поява стават любимци на зрителите (на мен включително) и всички следихме с удоволствие какво правят и играят през следващите години. Дори през 2021-ва Кора направи серия от видеа с нейните любими Топ 70 игри. Аз не съм убеден, че бих успял да направя такъв топ.

Да се върнем на „CoraQuest“. Та, през 2020-та по време на Ковид локдауна, Дан и Кора решават да убият скуката затворени между четири стени, както бяхме почти всички през това време, не като гледат Нетфликс (като мен), а като направят настолна игра. Показвайки играта на  близки и приятели, биват насърчени да направят  през Юли 2020-та  Фейсбук група и „Видео дневник на дизайнера“ в своя Youtube канал.

Играта бързо набира скорост и популярност сред бордгейм общността и много хора се включват да помагат с каквото могат. Не след дълго, през Февруари 2021-ва, проекта в платформата за финансиране Кикстартър, където успява да достигне своята финансова цел за 40 мин ! В края на кампанията 5380 човека подкрепят идеята. И така „CoraQuest“ става реалност и след по-малко от 8 месеца, играта достига до своите бекъри из целия свят. В момента играта вече е преведена на още 4 езика освен Английски – Френски, Корейски, Полски и Мандарин.

Ако все още четете, може би е редно да ви кажа какво представлява играта.
„CoraQuest“ е „dungeon crawl“ подходящ за всички възрасти. Преди да спрете да четете, нека добавя, че играта е пълна с хумор и забава и никой не бива убиван. Да, ще побеждавате чудовища в подземията на Huddersfield (това е малък град в Англия, от който са Дан и Кора), но куестовете са от порядъка на : „търсене на загубили се домашни любимци“,  „открадната рецепта за вкусният лимонов пай“ , „събиране на яйца от паяк“ и все в този дух.

В играта 1-4 играчи управляват точно четири героя, които разкривайки подземията (dungeon) се сблъскват с различни предизвикателства. „CoraQuest“ има два варианта – къс (12 плочки) и дълъг (16). Плочките се разделят на 4 купчинки по 3 (или 4) и във всяка купчинка се разбърква една плочка „История“, която когато се изтегли се чете следващият момент в историята на куеста.

Всеки от героите получава по една карта на героя, едно стенди, health трак“ във формата на щит и стартиращо оръжие. По време на играта естествено героите ще отварят ковчежета пълни с нови предмети, ще могат да ъпгрейдват своите оръжия или да намират различни магични отвари.

Един ход протича по следният начин – първо всички герои правят по 2 действия, след това всички чудовища на картата правят по 2 действия. Няма определен ред, в който героите да се движат  – всичкo зависи от това което е решила дружината.

А действията, от които героите могат да избират са следните: Движение (изписано на картата на героя в символ на „ботуш“); Търсене (ако сте до или върху поле, на което има сандъче); Размяна на предмети ( с друг герой, който е до вас на полето); Съживяване (използва се само в определени куестове) и най-важното действие:  Атака. Има и две безплатни действия – Откриване на нова плочка от подземието и Използване на карта действие (ако героят има такава).

Мисля да ви обясня само как работи Атаката, защото другите действия се подразбират.

Когато герой атакува то той мята толкова зара колкото вижда на своята „карта на героя“, плюс на картата с оръжие, с която разполага. Заровете биват два вида – бели (1/3 шанс за успех) и червени (1/2 шанс за попадение). Заровете в играта са големи и с отлично качество.

Ако атаката не е успешна, то героят се мотивира, неговата карта се обръща на другата страна и при следващата атака ще имате на разположение  един бяло зар повече. Ако има успешна атака, то толкова точки живот се отнемат от чудовището, което е било атакувано.  И да не забравя – обхвата (range) на всяко оръжие е показан на самата карта.

Действията на чудовищата са само две – движат се или бият по най-близкия герой до тях.

Героите освен това имат и специални умения, които веднъж като се активират, то им трябват два хода за да се презаредят.

Докато говоря за герои и чудовища, нека кажа че Дан и Кора на техният сайт, coraquest.com,са направили уеб апликация, с чиято помощта всеки може да създаде свой герой – със своя снимка/рисунка, яко специално умение, точки живот и бързина при ходенето. Тази опция, която си признавам, че не съм виждал в друга настолна игра, за мен е едно от най-силните „оръжия“ на CoraQuest!.

Визуалното оформление на играта заслужава свое място в това ревю. И то е прекрасно и много чаровно! Създаден е от Гари Кинг въз основата на изпратени от деца от цял свят рисунки. Целият арт – по плочките на подземието, по героите, по оръжията – всичко е благодарение на изпратен арт от деца. А имената на всички деца изпратили арт са изписани по страните на кутията на играта – HOW COOL IS THAT?!?

Тествах играта както соло, така и с двама, трима и четири играча. Децата я обожават! Мъгълите (хора, които не играят игри постоянно) лесно я схващат. И най-вече:  всички се забавляват много !


Само една неуспешна сесия имах, която беше със запалени геймъри, които дори не се опитаха да влязат в играта и да я оценят. Загубихме бързо, защото всеки правеше какво си иска, а всички знаем че когато едно „дънджън парти“ се разпръсне, не вървят нещата на добре.

За мен играта е чудесно бижу както за малки така и за пораснали. Визуално е чудесна, механиките са лесни, историите интригуващи, късмета го има, но не пречи и играта върви бързо. Препоръчвам играта с две ръце !

На 24-ти Октомври излиза първият експaнжън за CoraQuest, който ще направи играта кампанийна, с вдигане на нива на героите и още куп неща. Ще се беква задължително!

П.П. Tова ми е единствената подкрепена игра в Кикстартър.