Ревю на фокус – For Sale Autorama
„For Sale Autorama” е най-новата „реинкарнация“ на култовата „For Sale“ – класическа вече игра със залагане и блъф, дело на Стефан Дора през далечната 1997 г. Ако не сте чували поне веднъж за For Sale, то вероятно сте от сравнително скоро в хобито. В „For Sale: Autorama”, както става ясно от заглавието, продавате автомобили. Играта включва три фази представляващи три поредни търга. Накрая печели този генерирал най-голяма сума „пари“.
Издатели на „For Sale Autorama” са Eagle-Gryphon Games. Играта може да се играе от трима до шестима играчи, а в комплекта ѝ ще откриете токени за пари и три тестета с карти: карти „Съветници“, карти „Автомобили“ и карти „Чекове“.
Голямата разлика между новата „For Sale Autorama” и оригиналната игра е, че правите три фази или казано иначе – провеждате три търга. Опитвате се да си осигурите услугите на „съветници“, с чиято помощ да закупите „автомобили“, които след това да осребрите за „чекове“ – най-солидният източник на пари (точки) за вашата евентуална победа.
Абсолютно нова като концепция е първата фаза/търг в играта, когато с наличните си „пари“ идващи под формата на токени, вие ще наддавате за карти „Съветници“. Те идват в тесте включващо тридесет карти, но реално видовете „съветници“ са десет и просто се повтарят. Първият търг се провежда по „класическите“ правила на търг-аукцион : всеки играч, когато залога стигне до него, дава по-висока цена от предходния заложил или казва „пас“.
Картите „Съветници“ имат стойност и специално умение. Стойността използвате в следващата фаза/търг, за да „закупувате“ карти „Автомобили“, реално залагайки със „съветници“, а специалните умения се активират в различните фази на играта или в самия ѝ край, като това е отбелязано посредством цветовата гама на всяка карта „Съветник“. В „For Sale Autorama”, когато пасувате в първи търг, вземате най-ниската стойност „Съветник“ на масата и си връщате обратно половината от заложените до момента пари. Победителят в търга получава най-високата стойност карта „Съветник“ и плаща целия си залог.
Следващите две фази (двата следващи търга) протичат по сходни правила спрямо оригиналната версия на „For Sale“. Те са под формата на търг с оферти. В този за „автомобили“ офертите са видими – избирате карта „Съветник“, от тези в ръката ви, придобити в предходната фаза и я поставяте с лицето нагоре на масата. Най-високата печели търга и съответно най-скъпия автомобил.
В третия и последен търг, в който продавате придобитите карти „Автомобили“, правите своята оферта с лицето надолу. След като всеки заложи, картите се обръщат и картата „Автомобил“ с най-висока стойност , получава картата „Чек“ от масата с най-висока стойност.
„For Sale Autorama” е бърза, лека и увличаща игра на залагане, блъф и внимателна „икономическа“ преценка. Трябва правилно да разчетете кога да заложите повече и за какво. Но всъщност…това важи в по-голяма степен за оригиналната игра.
Във „For Sale Autorama” основната и голяма промяна са картите „Съветници“, които чувствително променят целият „подход“ в играта. От една страна това е страхотна промяна: предлага още един търг и още едно „ниво на блъф и залози“ и включва в играта специални умения. Аз обожавам специални умения.
От друга страна обаче, голяма част от тези специални умения са разтърсващо силни, способни да завъртят играта на триста и шестдесет градуса, особено в нейния край.
От моят опит с „For Sale Autorama” останах с усещането, че съотношениято умение-стойност на тези карти е безкрайно небалансиран. Което остави повече „лош вкус в устата ми“. Въпреки това обаче „For Sale: Autorama” е приятен филър, който би се радвал на добър прием ако сте почитатели на залагания и блъф. Лично за мен обаче, оригиналната игра остава „по-изчистена“ и „по-стегната“ откъм геймплей, колкото и да ми харесват специалните умения.