Ревю:Проблеми с вредители – Silver
Не веднъж от нашите страници е ставало дума за така наречените „върколашки игри“. Затова и вярвам, че те са широко разпознаваеми от вас, нашите верни читатели. Ала все пак – позволете ми да ви припомня…
С термина „върколашки игри“ назоваваме всички производни заглавия, родили се от на основата на добре известната игра с карти „Мафия“. В тези настолни игри играчите обичайно се опитват да разобличат един измежду тях, влязал в ролята на предател/убиец/върколак и т.н.Или казано иначе – игри с тайни роли, обичайно отборни. През годините, в този вече своеобразен жанр, се появиха всякакви вариации по темата, включващи богата палитра от механики – къде успешни, къде не.
Част от тези вариации са дело на култовия дизайнер Тед Алспах, автор на настолни игри като Age of Steam, Castles of Mad King Ludwig, Ultimate Werewolf и обожаваната от мнозина Suburbia. Голяма част от портфолиото на Тед и неговата компания Bezier Games е заето именно от „върколашки заглавия“, като това е заглавие/жанр, в който той явно обича да твори.
Както вече се досещате, играта, за която ще ви говоря в следващите редове е „върколашка“…или от сорта и е дело на Алспах и Bezier Games. Всъщност, това е нова версия на тяхно предишно заглавие , явяващо се и начало на нова поредица. Основното обаче е, че играта акостира преведена на българския пазар, за което трябва да благодарим на Paladium Games. A само преди броени часове получи и номинация за годишните награди на Игра на годината. в категорията „игра на годината на български“
Без да се бавя повече с излишни уводни думи – нека да видим какво има да ни предложи играта и добре ли се е получила родната версия.
Тежестта на кметството
“Silver”е семейно ориентирана игра с карти, залагащи на менажирането на последните и „memory” елемент. Играта може да се играе от двама до четирима играчи. ‘Silver”е нова версия на картовата игра CABO, която се радва на широка дистрибуция от Bezier Games. Дизайнер на играта е Тед Алспах.
Silver ни пренася в мистичните и забулени тайни на Тъмните векове. Във времената на крале и рицари, ала също така и на могъщи магьосници, митични зверове властващи над нощта и тайнствени ритуали и вярвания. В тази обстановка вие влизате в ролята на кмет на селце, намиращо се в неназовано кралство. Наскоро сте били избран, властта ви се услажда и всичко изглежда добре…докато не разбирате, че нещо дебне вашите съселяни навън, щом слънцето се скрие зад хоризонта.
На вас се пада тежката задача, да откриете кой, със своето знание, магия и умения, е виновен за привличането на страховитите върколаци към селото ви. Дали това е някой от вашите съселяни или пътуващи странници, навестяващи от време на време ?
Когато прочетете историята зад темата в “Silver”, вероятно ще останете очаровани. Да, звучи малко странно и нелепо, но същевременно вълнуващо и предизвикателно. Само си представете: селският кмет – ловец на върколаци. Та не е ли това като изписано по класическата формула на приключенския жанр ?
Бързо обаче ще охладя страстите ви, защото “Silver” далеч не е приключенска игра. Нещо повече – когато вникнете в игровите й механики, ще оставите настрана всяка идея за тематичност. Последното далеч не е сред положителните аспекти на играта. Но и „Silver“ не претендира да е „тематично заглавие“. Така че гледайте на тези думи просто като на предупреждение.
Подготовката за игра в “Silver” е лесна, бърза и интуитивна. Играта включва комплект 52 карти, които събирате и разбърквате в общо тесте. От последното раздавате по пет карти на всеки играч с лицето надолу. Те формират „хората“ в неговото „село“. Останалите карти поставяте в средата на масата, образувайки „купчина за теглене“, а след това обръщата с лицето нагоре най-горната, за да формирате „купчина за изиграни карти“. Някъде около карти поставяте и „сребърния амулет“, който има особено значение в следващите етапи от играта.
Всеки един от играчите на произволен принцип поглежда тайно две от картите пред себе си. Акцентирам – само две от петте си карти ! Както вече казах, в “Silver” важна роля за геймплея играе „memory“ елемента. След като бъде определен стартов играч на случаен принцип (в играта липсва правило за това, което е пропуск), сесията може да започне.
Заселническа политика
Въпреки вълнуващо звучащата тема, “Silver” е игра с менажиране на карти, в която ще наблегнете основно върху уменията ви за най-бърза и правилна преценка на нуждите ви, а също така и кога точно да „обявите край“. Последното добавя един „състезателен“ елемент, върху който ще се спрем след малко.
“Silver” продължава точно четири рунда. Във всеки един от тях се стремите да бъдете играча разполагащ с най-нисък сбор от цифрите изобразени на петте карти пред вас.
Няма как да продължим да си говорим за играта, без да обърнем внимание на въпросните карти. В “Silver” те играят ролята на персони и всяка една от тях имах стойност от 0 до 13. Идеята е, че колко по-високо е числото, толкова повече върколаци са привлечени към вашето село, ала и толкова по-вълнуващо е умението на дадения човек.
Да, едва ли ще шокирам някого, когато кажа, че всеки вид персони имат със специални умения. Специалните умения на всеки един от тях може да намерите детайлно разписани в ръководството към играта. Различните умения освен различни ефекти, се активират и по три различни начина, отбелязани с иконки върху картите: когато поставите картата в „селото“ си с лицето нагоре; когато я изтеглите и играете ( преминаващи през селото ви ); когато я изхвърлите от „селото “ си ( отиде в купчината с изиграни карти ).
Може би започва да ви звучи сложно, но далеч не е. За да ви убедя в последното- нека си поговорим за игровите механики. По време на вашия ход имате избор измежду три действия;
Първото ви позволява да изтеглите карта от тестето. Последната може да изиграете за умението й, като преминаваща, ако това е отбелязано със съответния символ. Може у да я изхвърлите без ефект. Или може да замените с нея карти от поставените с лицето надолу пред вас.
Тука отскачаме до механиката със замяна на карти, защото тя е ключова за геймплея на “Silver”. Когато решите да я използвате посочвате една или повече карти, които искате да замените измежду тези пред вас. След което ги обръщате с лицето нагоре. Тънкият момент тук е, че когато заменяте повече карти, то всички те трябва да са еднакви. Затова ви казах, че в “Silver” има „memory“ ефект. Трябва освен да стигнете някак до информация какви са картите пред вас, а и да може да я запомните.
След което премахвате избраната карта/и за разменя и на тяхно място поставяте изтеглената. Защо искате да заменяте карти ? Ами за да премахнете тези с високи стойностти от „селото“ си, а и за да намалите общия брой на картите си.Към последното ще се върна след малко.
Втората опция по време на хода ви е да изтеглите най-горната карта от купчината с изиграни карти и да я размените с карта/и от тези пред вас, по вече описан начин.
А последен вариант по време на вашия ход ви дава опцията да поискате гласуване. За целта обаче пред вас трябва да имате четири или по-малко карти. Останалите играчи получават още един ход и рунда приключва. След което преминавате към точкуване. Ако вие сте поискали гласуване и резултата ви в действителност е най-нисък, то записвате 0 точки за рунда и грабвате „сребърният амулет“. Отново напомням: във “Silver” искате да имате най-ниския възможен резултат точки.
Ако обаче вие предзвикате гласуване и респективно края на рунда, а крайния ви резултат ( сбора от стойностите на картите пред вас ) далеч не е най-ниския, то го записвате в пълен размер и към него прибавяте още десет, наказателни точки.
Както ви споменах, в “Silver” има един такъв елемент на „състезателност“: кой ще предизвика края на рунда и ще се пробва да грабне амулета. Този елемент обаче е съчетан и с многократно споменатия „memory“ аспект на геймплея, карайки ви внимателно да премисляте действията си.
След гласуването, ако това не е четвъртия и финален рунд в играта – започвате нов, като отново си раздавате карти. „Сребърният амулет“ пък дава предимство на играча, който го държи. Той може да „предпази“ една карта пред себе си от всякакви негативни ефекти. В краят на четвъртия рунд събирате точките на всеки играч за цялата игра и този с най-нисък резултат е победител или най-ефективен кмет „върколако-ловец“ !
Слънчево селце, с малко грехове…
Стигаме и до финалните думи за „Silver“.
„Silver” е приятна, лека и забавна игра с карти, която въпреки леко „мрачната“ си тема (върколаци) е изключително семейно ориентирана. Основната игрова идея е да намерите начин най-бързо да оптимизирате стойността на пет карти поставени скрити пред вас. Може да определим „Silver” като „състезание по запомняне и оптимизиране“. Звучи малко „мрачно“, математико-екселски, но повярвайте ми не е така.
Защото на помощ идват именно специалните умения на всяка карта.Те правят играта интригуваща и възможните опции за разрешаване на „пъзела“ никак не малко на брой. И всичко това не идва на цената на безумен “take that”/”прецакай другарче“, което е обичайното за подобен род игри. „Silver” някак успява да запази „добрия тон“, което именно и прави играта подходяща за по-семейно ориентирани геймъри дори.
Относно визията на „Silver” тя е на добро ниво. Избрания визуален стил на илюстрациите не ми е най-любимия и ми е малко „3д аниме“, но пък и не дразни. Самите карти са с добро качество, в кутийката има инсърт на „Game Trayz“ позволяващ ви лесно съхранение и всичко изглежда „спретнато и подредено“.
Ако имам някакви критики, те са по-скоро предизвикани от недоумение. Първо – книжката с правила далеч не е добре написана. За игра, правилата на която се обясняват с две изречение, отне ужасно много време да съм сигурен, че не играем нещо грешно. Основните пропуски са в подготовката за игра и „дърварския“ стил на обяснение за действията по време на хода ви.
Следващата ми голяма критика е към оформлението и по-точно: защо на кутията на играта пише „Silver” ? Нямаме ли българска дума звучаща добре и значеща същото? Странен изглежда и написа на страницата на кутията: „Silver: Амулет“. Чакайте малко, взех да се бъркам…как всъщност се казва играта ?
„Silver” е „запазена марка“, както се вижда от заглавието на кутията. Дали от Bezier Games не са позволили на Паладиум геймс да преведат заглавието ? За мен този въпрос е доста интригуващ и ще се радвам да получа отговор, защото така поставено/преведено/разминаващо се заглавието на играта определено е подвеждащо и с нищо не помага да бъде последната забелязана на пазара.
И за да обобщя трябва да ви кажа, че „Silver” е приятна, семейно-ориентирана игра с карти, предлагаща доста солидно количество геймплей в малката си кутийка.