Поднебесна хармония – Tang Garden
Да ви призная, взех да се уморям от писането на уводи. Чувствам се абсолютно изцеден откъм идеи и муза как да подходя към поднасянето на поредната „модерна, абстрактна игра с разкошни компоненти и изчистен, класически геймплей“. Вероятно в последно време това е най-често конструираното от мен изречение…
Не знам на кого му хрумна да насочи поглед към жанра на абстрактните заглавия и да ги направи визуално атрактивни за модерната настолна публика…но определено съм му благодарен. Затова нека да го похваля в този увод :
О, незнайни творецо, на когото пръв хрумна,че от класическите геймплей механики, понякога датиращи от стотици години, може да се направи привлекателна, модерна игра – да се свети името ти !
А иначе, както стана ясно, ще ви говоря за абстрактна игра. Отново с безумно красиви компоненти, илюстрации и спиращо дъха присъствие на масата. Тръгваме за средновековен Китай, в едно пътуване близо 14 века назад във времето, за да посетим двора на династията Тан, белязал пика на китайската култура и цивилизация.
Дзен и градинарството
„Tang Garden” е настолна, семейна, абстрактна игра за двама до четирима играчи. В играта са залегнали няколко класически механики като „поставяне на плочки“/ „tile placement“, „събиране на колекции“/“set collection“ и персонажи със специални умения. Всичко това е съчетано в един елегантен, класически геймплей, които е лесен за обяснение, но предлага достатъчно дълбочина. Дизайнери са Франческо Тестини (“Xi’An” ) и Пиерлука Зизи ( “Signorie”, “Asgard”, “Barbarians: The Invasion” ). Издатели са ThunderGryph Games.
„Tang Garden” ни пренася в разцвета на династията Тан, по време на управлението на император Сюан-дзун, известен просто и като император Минг от Тан ( рожденното му име е Ли Лундзи ). Този период се свързва с първата „златна ера“ на класическите днес „китайски градини“. В „Tang Garden” вие влизате в ролята на ландшафтни инженери, наети от император Минг, за да изградите перфектната градина за него и неговата любима наложница. Градината трябва да включва всички постулати на фън шуй, дзен и останалите хармонични писания – за да е издържано всичко в перфектна симбиоза с Природата.
Естествено, „Tang Garden” се играе за точки, които идват от разнообразни източници. За тях ще говорим малко по-късно. Подготовката за игра не отнема много време. На централно за всички играчи място се поставя игралното поле. То представлява квадратен борд, върху които е разположена самата градина, под формата на празно пространство, което ще запълвате с плочки в хода на играта. В средата се слага стартовата плочка. Най-интересното е, че от четирите страни на централния борд има отвори за поставяне на плочки „пейзажи“. Последните имат ключово значение в „Tang Garden”. Също така върху централното игрално поле, върху специално обозначени места, се формират и четири купчини с плочки – три за всеки един от природните елементи в градината ( камък, трева и вода ) и един със „смесени“ от трите вида плочки. Освен това се поставят и токени „пейзажи“, позволяващи ви когато ги събирате да поставяте от едноименните плочки с разкошни илюстрации.
Всеки играч получава персонален борд, върху който с помощта на кубчета отбелязва движението на трите природни елемента, когато ги поставя в градината. На база на това му се отключват нови игрови опции и точки. На достъпно място се поставят всички токени „декорации“, както и тестето карти „Персонажи“, от което се обръщат две карти. Всеки играч получава стартов персонаж, носещ му един вид природен елемент, специално умение и опция за финалното точкуване. За самите персонажи след малко.
Играта започва този играч, който е бил най-скоро в Китай…Знам, че не е най-доброто правило за „първи играч“, но поне звучи готино.
Око да види
„Tang Garden” продължава неопределен брой ходове, като краят на играта настъпва, когато върху игралното поле останат три или по-малко токена „пейзажи“. След което се преминава към финално точкуване, като точките в играта идват от няколко разнообразни източника. Последното е един от гарантите за преиграваемост, които откриваме в геймплея на „Tang Garden”.
Самият геймплей е вълнуващо елементарен. Казвам вълнуващо, защото играта се обяснява и разбира лесно, което е огромен плюс. Освен това игровите механики се усещат изключително плавни и елегантни. В същото време „Tang Garden” предлага достатъчно стратегическа дълбочина.
По време на вашият ход трябва да извършите едно задължително действие, избирайки между две възможни. Освен това имате на разположение и три допълнителни действия, които може да изпълните винаги, но при определени условия. Първото от възможните задължителни действия е да „строите градината“. То включва „класически“ похвати от „игрите с поставяне на плочки“…ако се чудите кои са тези игри кх-кх „Каркасон“ например.
А действието е много простичко. Вземате една от възможните четири плочки (реално най-горната от всяка купчинка) и я поставяте на игралното поле, следвайки определени условия : да докосва вече поставена плочка ; да не закривате вече поставена плочка; да съвпадат всички страни, с които новата плочка се докосва до вече поставени плочки. За всеки „елемент“, които успешно докоснете с новата плочка, придвижвате съответния маркер за дадения „елемент“ върху игралното си табло. Гледайте на „елементите“ като на ресурси в „Tang Garden”. С тяхна помощ разполагате „персонажите“ си върху игралното поле, което е един от основните източници на точки. Но за това след малко. Както ви казах, „Tang Garden” предлага много изчистена и класическа механика на „поствяне на плочки“. Искате и сте задължени да съединявате плочки с едни и същи страни. Също така искате да „затваряте“ региони от даден вид елементи посредством плочките. „Да затворите“ означава даденото езеро, гора или планина да не могат да бъдат продължени с нови плочки. За тази си работа получавате бонус движение на маркера си за дадения „елемент“.
Освен трите елемента, крайщата на повечето плочки в „Tang Garden” са поръбени с изображения на каменна настилка – пътечките в градината. Когато съедините „каменна настилка“ с „каменна настилка“ – получавате монетка. Монетките са реално точки в края. Тук ще отворя една скоба относно визията на „Tang Garden”. На последната ще посветя специален абзац, но тук е един от моментите ( малкото такива ) да я критикувам. Въпросната „каменна настилка“ е малко неясна по някои плочки, а когато сложите разнообразните „декорации“ и може да се изгуби. Може би трябваше плочките да бъдат малко по-големи или да се акцентира повече на нея ?
Споменах „декорации“ – това е второто ви възможно действие в „Tang Garden”. Означено е като „поставяне на декорация“ и включва тегленето на карти от едноименното тесте и използването на една от тях ( най-често ). Теглите определен брой карти според формулата : две плюс една карта за всяка купчина плочки, която не е обърната. Връщам ви веднага в предния абзац за „строежа“ на градината – когато вземете плочка от дадена купчина, следващата не се обръща автоматично с лицето нагоре. Така когато искате да извършите „декорация“ то искате колкото се може повече купчини да са „с лицето надолу“.
А самите декорации включват няколко категории карти, точкуващи се по различен начин. Цветята и животните искат да са по двойки, за да ви донесат точки. Всеки поставен мост е просто две точки в края на играта. Дърветата искате да събирате на колекции – колкото повече различни дървета в една колекция – толкова повече точки. И накрая павилионите – при тях се борите за „контрол“: играчът с най-много павилиони в края печели дванадесет точки.
Общото между всички тези декорации е,че пристигат под формата на вълнуващи компоненти ! Павилионите и мостовете се сглобяват когато отворите играта и са прекрасни „фигурки“ от пластмаса и картон. Дърветата са картонени стендита. Цветята и животните са малки токенчета и са вероятно най-малко вълнуващите. Има обаче и още нещо общо между всички „декорации“ – всяка от тях изисква определно място за поставяне. И ако такова няма в дадения момент в градината, не може да изиграете картата. Не може и да я задържите и да я използвате по-късно. Така в „Tang Garden” ако няма къде да поставите дадена „декорация“, то действието ви отива на вятъра, което може да е огромен удар за вас и стратегията ви. Да, знам че звучи като гръм от ясно небе в подобна семейно ориентирана игра, но и разбирам присъствието на подобен геймплей похват. Някой ще го нарекат „абсолютен късмет“. Според мен е още един приятен стратегически елемент, без да е нещо невероятно дълбоко, разбира се.
Допълнителните действия в „Tang Garden” може да предприемaте винаги, когато отговаряте на нужните условия. Първото от тях ви дава възможност да използвате токен с бонус екшън еднократно в хода на играта. Последните са доста силни и ви позволяват да „счупите“ правилата на „Tang Garden” във ваша полза : да поставите две плочки в градината ; да изиграете две карти „декорации“ ; да си изберете когото искате от персонажите ; да преместите позицията на даден персонаж или да го завъртите.
Като казах „еднократни“ малко ви излъгах, защото въпросните токени с бонус екшъни могат да се „зареждат“ и да се използват отново. Това е и второто възможно допълнително действие по време на вашия ход. Случва се обаче на сравнително висока цена и „зарежда“ само един изразходван токен – срещу три токена „пейзажи“, които сте придобили поставяйки плочки. Така че токените допълнителните действия са силно ограничени и трябва внимателно да прецените кога е най-правилният момент за тяхното използване.
Последното от допълнителните действия е всъщност един от най-важните елементи в геймплея на „Tang Garden” и един от оригиналните похвати в играта. Обозначено е като „да повлияете върху персонаж“ и всъщност включва възможност да поставите персонаж намиращ се пред вас върху игралното поле.
Бях ви споменал, че ще си говорим специално за персонажите в „Tang Garden” и ето че този момент дойде. Всеки един от тях пристига с „активно умение“, което ви носи някакви ползи и се нарича активно, защото действа докато персонажа е пред вас. Когато достигнете или прескочите с трите си маркера за „елементи“ до символ върху персоналното ви табло ознаменуващ възможност „да повлияете върху персонаж“, то поставяте този пред вас някъде в градината ( има си места за това ) като определяте и посоката в която е насочен, т.е. посоката в която гледа. След което си избирате нов персонаж от двата налични. Оттук насетне „активното“ умение на поставеният персонаж престава да действа и в сила влиза умението на новия персонаж, който сте си избирате.
Защо искате да поставяте персонажи в градината ? Ами защото така активирате второто умение изобразено върху съответните им карти, което ви носи точки в края на играта. Това умение обичайно е свързано с нещо, което дадения персонаж иска да вижда. Именно тук се осъзнава значението на всичко което поставяте докато изграждате градината в „Tang Garden”. Едни от персонажите искат да виждат даден „елемент“, други определени „пейзажи“ ( това е функцията на едноименните плочки, които поставяте когато вземете токен „пейзаж“ ), а трети не искат пред погледа им да попадат определени персонажи. Различните персонажи, предлагащи различни опции за точки в играта правят така, че да се опитвате да бъдете максимално гъвкави в строежа на градината в „Tang Garden”. Защото не се знае в кой момент, какво ще ви е нужно за допълнителни точки. Също така чувствително разчупват геймплея на играта и правят така, че всяка игрова сесия на „Tang Garden” да се усеща различно за даден играч – в зависимост от персонажите, които попаднат под негов контрол, имаме и различни стратегически подходи към крайната победа.
Моята приятна изненада
„Tang Garden” ме изненада изключително много. Когато за първи път чух за играта бях скептичен, защото очаквах поредната „overproduced”, лъскава играчка със съмнително съдържание – в каквото в последно време се превръщат настолните игри. Още след първата си игрова сесия обаче останах повече от приятно изненадан. В тази игра има доста под впечатляващата визия и това доста е отлично!
„Tang Garden” предлага бърз и прост геймплей, който се усвоява за минути. Същевременно разнообразните източници на точки носят множество стратегически опции и преиграваемост. Казвайки всичко това обаче, трябва да спомена, че в играта си има и стабилна доза късмет – при тегленето на карти „декорации“ и при обръщането на плочки. Но той изглежда точно на мястото си в подобен род, по скоро семейни, абстрактни игри. А и отново – множеството източниците на точките го неглижират в някакъв смисъл.
Без никакво съмнение най-силното оръжия на „Tang Garden” е нейната визия. Това вероятно е и нещото, което ще ви накара да посегнете към играта. Лично на мен ми е трудно да намеря думи за илюстрациите и компонентите. Те са просто зашеметяващи! Трябва да отбележа, че поотделно компонентите не са нещо невиждано в хобито ( и дървета сме виждали, и фигурки сме виждали ), но комбинирани, поставени заедно на игралното поле, гарантирано ще грабнат всички погледи. Тук е момента да вметна и една малка критика. Част от нея вече споменах и това е, че в даден момент се случва едно претрупване на компоненти по игралното поле, което води до блокиране на зрителното поле на играчите. Напълно е възможно да не видите даден символ по плочка или да не поставите правилно даден персонаж. Ала това са дребни кахъри, които вярвам ще сте склонни да простите заради внушителната визия на градината, която със задружни усилия създавате пред вас.
„Tang Garden” без никакво съмнение е една от игри тази година, които категорично можем да наречем „хит“. Безупречна визия и компоненти. Елегантен, лек и бърз геймплей, предлагащ достатъчно в себе си. Интересни механики, сплав от класически похвати и щипка новаторство – това с особена сила важи за идеята с разположението на персонажите в градината и това „какво искат да виждат“. Няма как да не ви препоръчам „Tang Garden” ! От мен играта получава оценка близка до перфектната…след което се връщам обратно да си „копам“ китайската градинка.
Оценка :
Визия и компоненти : 5.5 / 6
Геймплей : 5 / 6
Преиграваемост : 5.5 / 6