ЖСК „Новодомци“ – Welcome to
от Христо Симеонов
Никога не съм гледал на игрите в “roll and write” жанра като на сериозни представители на нашето хоби. За тези от вас, които
не са запознати с тях ще опитам да обясня накратко – играчите имат общ куп от зарове,
които се хвърля в началото на всеки ход, след което всеки си избира един зар (
на неговите страни има изобразени символи или цифри, или комбинация от двете ) и записва
изобразеното на него върху специален лист, който също е част от играта. Относно
темите си, тези игри предлагат богати опции, но никога не са особено
тематични и всичко е повече за фон. Основната им сила е неангажиращият геймплей, който е особено подходящ
за абсолютни новобранци в хобито или геймъри търсещи разтоварваща игра.
не са запознати с тях ще опитам да обясня накратко – играчите имат общ куп от зарове,
които се хвърля в началото на всеки ход, след което всеки си избира един зар (
на неговите страни има изобразени символи или цифри, или комбинация от двете ) и записва
изобразеното на него върху специален лист, който също е част от играта. Относно
темите си, тези игри предлагат богати опции, но никога не са особено
тематични и всичко е повече за фон. Основната им сила е неангажиращият геймплей, който е особено подходящ
за абсолютни новобранци в хобито или геймъри търсещи разтоварваща игра.
Отношението ми към жанра се
промени рязко тази година…като определено това се случи под натиск. Дали на
гейм дизайнерите им свършиха оригиналните идеи или цялото хоби търпи някаква
геймплей реконструция не мога да кажа, но определено „ roll and
write” игрите наводниха пазара. Воден от
споменатото ми по-горе пренебрежение към жанра, трябва да призная, че съвсем
целенасочено избягвах доста от тях, а други само пробвах, констатирах че са
„окей“ и толкова. И така до появата на „Welcome to”. Отличните оценки съпътсваха играта от началото на годината, а след като
най-накрая се появи и по нашите географски ширини, ми бе доста настоятелно
препоръчана ( бел.ред. тебе гледам Ице ). Така в един момент нямаше как да я пропусна, дадох й
шанс ( даже няколко ) и за моя изненада бях повече от приятно изненадан. Нека ви споделя защо.
промени рязко тази година…като определено това се случи под натиск. Дали на
гейм дизайнерите им свършиха оригиналните идеи или цялото хоби търпи някаква
геймплей реконструция не мога да кажа, но определено „ roll and
write” игрите наводниха пазара. Воден от
споменатото ми по-горе пренебрежение към жанра, трябва да призная, че съвсем
целенасочено избягвах доста от тях, а други само пробвах, констатирах че са
„окей“ и толкова. И така до появата на „Welcome to”. Отличните оценки съпътсваха играта от началото на годината, а след като
най-накрая се появи и по нашите географски ширини, ми бе доста настоятелно
препоръчана ( бел.ред. тебе гледам Ице ). Така в един момент нямаше как да я пропусна, дадох й
шанс ( даже няколко ) и за моя изненада бях повече от приятно изненадан. Нека ви споделя защо.
„Baby boom generation“
Дебелото тесте с листи ще ви стигне за няколко живота |
“Welcome to” e настолна „roll and write” игра с карти. Да, още тук поставяме първата удивителна в това ревю. В “Welcome
to” няма и помен от зарчета, а геймплея се
върти около масивно тесте с карти. Затова може би е технически коректно е да
наричаме играта „draw and write” ( изтегли и
запиши ) или „flip or fill“ ( видях го от Джейми Стегмайер ) ? Ще оставя на вас да прецените.
to” няма и помен от зарчета, а геймплея се
върти около масивно тесте с карти. Затова може би е технически коректно е да
наричаме играта „draw and write” ( изтегли и
запиши ) или „flip or fill“ ( видях го от Джейми Стегмайер ) ? Ще оставя на вас да прецените.
Дизайнер на “Welcome
to” е Беноа Тюрпин, а издатели са „Blue Cocker
Games” ( „Meeple War“, „Medieval Academy“ ). Върху
кутията на играта ще откриете любопитният факт, че тя може да се играе както
солово така и до сто души едновременно. Опа, втора удивителна. Официално, “Welcome
to” се превръща в настолната игра,
позволяваща най-голям брой играчи ! Звучи ви пресилено, нали ? Аз обаче го
потвърждавам напълно ( не че съм пробвал да я играя със сто души, но имам
намерение ) и ще ви разкрия защо.
to” е Беноа Тюрпин, а издатели са „Blue Cocker
Games” ( „Meeple War“, „Medieval Academy“ ). Върху
кутията на играта ще откриете любопитният факт, че тя може да се играе както
солово така и до сто души едновременно. Опа, втора удивителна. Официално, “Welcome
to” се превръща в настолната игра,
позволяваща най-голям брой играчи ! Звучи ви пресилено, нали ? Аз обаче го
потвърждавам напълно ( не че съм пробвал да я играя със сто души, но имам
намерение ) и ще ви разкрия защо.
Темата в “Welcome
to” ни връща през 50-те години на XX век в САЩ,
когато страната преживява така нареченият „baby boomers” период.
Историците го поставят в неуточнени граници – между 40-те и 60-те години.
Основно се свързва с увеличаването на раждаемостта поради разнообразни фактори.
Последното естествено довежда до увеличаване на населението и нуждата от нови
жилищни площи и дори цели градове. В “Welcome to” играчите влизат в ролята на архитекти, които се стремят да застроят три
жилищни квартала от неназован град през 50-те. Всъщност, в началото на всяка
игрова сесия вие „кръщавате“ вашия град, давайки му име, което се записва в
горният ляв ъгъл на листа ви.Трябва да кажа, че темата в играта е изключително симпатична. Важно значение за нейното представяне имат и илюстрациите, които и макар оскъдни, са издържани в духа на 50-те и заслужават адмирации.
to” ни връща през 50-те години на XX век в САЩ,
когато страната преживява така нареченият „baby boomers” период.
Историците го поставят в неуточнени граници – между 40-те и 60-те години.
Основно се свързва с увеличаването на раждаемостта поради разнообразни фактори.
Последното естествено довежда до увеличаване на населението и нуждата от нови
жилищни площи и дори цели градове. В “Welcome to” играчите влизат в ролята на архитекти, които се стремят да застроят три
жилищни квартала от неназован град през 50-те. Всъщност, в началото на всяка
игрова сесия вие „кръщавате“ вашия град, давайки му име, което се записва в
горният ляв ъгъл на листа ви.Трябва да кажа, че темата в играта е изключително симпатична. Важно значение за нейното представяне имат и илюстрациите, които и макар оскъдни, са издържани в духа на 50-те и заслужават адмирации.
Картите „Градско планиране“ са един от основните източници на точки |
“Welcome to” продължава
неопределен брой ходове, докато се активира един от трите възможни финала – някой от играчите да не е могъл три пъти да построи къща ; някои от
играчите е запълнил и трите си улици ; някои от играчите да изпълни условията и на трите карти „Градско планиране“. Основна част от играта заема вашият „лист“ ( sheet ), върху който създавате града си. В комплекта на играта ще откриете дебело тесте с листи, като дори да ги
свършите, което ще ви отнеме време, винаги може да си принтирате нови от
официалния сайт на играта. Всеки „лист“ всъщност е вашия град и включва три улици,
с празни локации за къщи…и богата палитра от символи и цифри, която на пръв
поглед изглежда стряскащо, необяснимо и дори извънземно. Не се плашете обаче, “Welcome
to” е изключително елементарна игра. Всеки
играч получава „лист“, набавя си нещо за писане по него ( в комплекта на играта
има няколко моливчета, но качеството им е много ниско ), а на достъпно за
всички място се формират три равни купчинки от карти „Конструкции“. В началото на всяка сесия
се изтеглят и три карти „Градско планиране“, които са своеобразни задачи поставени от градската община и ви носят масивно количесто точки ( за тях малко по-късно ). И може да започвате да играете.
неопределен брой ходове, докато се активира един от трите възможни финала – някой от играчите да не е могъл три пъти да построи къща ; някои от
играчите е запълнил и трите си улици ; някои от играчите да изпълни условията и на трите карти „Градско планиране“. Основна част от играта заема вашият „лист“ ( sheet ), върху който създавате града си. В комплекта на играта ще откриете дебело тесте с листи, като дори да ги
свършите, което ще ви отнеме време, винаги може да си принтирате нови от
официалния сайт на играта. Всеки „лист“ всъщност е вашия град и включва три улици,
с празни локации за къщи…и богата палитра от символи и цифри, която на пръв
поглед изглежда стряскащо, необяснимо и дори извънземно. Не се плашете обаче, “Welcome
to” е изключително елементарна игра. Всеки
играч получава „лист“, набавя си нещо за писане по него ( в комплекта на играта
има няколко моливчета, но качеството им е много ниско ), а на достъпно за
всички място се формират три равни купчинки от карти „Конструкции“. В началото на всяка сесия
се изтеглят и три карти „Градско планиране“, които са своеобразни задачи поставени от градската община и ви носят масивно количесто точки ( за тях малко по-късно ). И може да започвате да играете.
Басейни, паркове и парцели
Моливчетата са мелко „мех“ |
Геймплеят на “Welcome
to” е изключително лек и бърз за усвояване,
като цялостното усещане което оставя е за неангажираща, но пленителна игра.
Играчите играят едновременно, като няма отбелязване на рундове, ходове и тем
подобни.
to” е изключително лек и бърз за усвояване,
като цялостното усещане което оставя е за неангажираща, но пленителна игра.
Играчите играят едновременно, като няма отбелязване на рундове, ходове и тем
подобни.
Вече споменах за картите, които
предварително разделяте на три равни купчинки. На лицевата си страна всяка
карта изобразява номер – цифра от едно до петнадесет и симпатична илюстрация
издържана някак тематично към играта. На гърба на всяка карта пък е изобразено едно от шест възможни действия. Всеки ход в “Welcome to” от трите купчинки се обръща по една карта, която се поставя под съответния куп,
формирайки комбинаци от цифра и екшън. Всеки играч си избира една от възможните
три опции, като дадена опция може да бъде избрана от повече от един играч.
предварително разделяте на три равни купчинки. На лицевата си страна всяка
карта изобразява номер – цифра от едно до петнадесет и симпатична илюстрация
издържана някак тематично към играта. На гърба на всяка карта пък е изобразено едно от шест възможни действия. Всеки ход в “Welcome to” от трите купчинки се обръща по една карта, която се поставя под съответния куп,
формирайки комбинаци от цифра и екшън. Всеки играч си избира една от възможните
три опции, като дадена опция може да бъде избрана от повече от един играч.
Абсолютно задължителният елемент
в “Welcome to” е да си изберете цифра от трите
възможни и да я запишете на листа си. Цифрите всъщност са къщи, които вие
строите по улиците на града си. За целта спазвате едно простичко правило, с
което за запознати дори и малките деца – къщите трябва да са във възходящ ред.
Така когато вземето например цифра шест, може да я поставите на всяка една
позиция, стига да няма по ниска цифра след нея. Като номерация на улицата. Не е
нужно обаче номерата да са последователни. Така във вашата улица може да има
къща номер шест, а следващата да бъде номер единадесет – нямате ограничения, освен подреждането във възходяща линия. Ако обаче не може да вземете „легална“ цифра, защото няма къде да я запишете, отбелязвате последното в специална секция на листа си. Когато даден играч не успее трети път да отбележи цифра – играта приключва.
в “Welcome to” е да си изберете цифра от трите
възможни и да я запишете на листа си. Цифрите всъщност са къщи, които вие
строите по улиците на града си. За целта спазвате едно простичко правило, с
което за запознати дори и малките деца – къщите трябва да са във възходящ ред.
Така когато вземето например цифра шест, може да я поставите на всяка една
позиция, стига да няма по ниска цифра след нея. Като номерация на улицата. Не е
нужно обаче номерата да са последователни. Така във вашата улица може да има
къща номер шест, а следващата да бъде номер единадесет – нямате ограничения, освен подреждането във възходяща линия. Ако обаче не може да вземете „легална“ цифра, защото няма къде да я запишете, отбелязвате последното в специална секция на листа си. Когато даден играч не успее трети път да отбележи цифра – играта приключва.
След като изберете карта с цифра,
може да извършите и действието асоциирано с тази под нея. Тук “Welcome
to” се превръща в интересна игра. И тук е и
основната ми критика към играта. Екшъните на пръв поглед за елементарни за
схващане, но са адски неправилно написани в книжката с правила, като има
разминаване между описание и посочени примери. Подозирам, че последното може и да е
резултат от „изгубени в превода“, така де, когато правилата са превеждани от
френски на английски.
може да извършите и действието асоциирано с тази под нея. Тук “Welcome
to” се превръща в интересна игра. И тук е и
основната ми критика към играта. Екшъните на пръв поглед за елементарни за
схващане, но са адски неправилно написани в книжката с правила, като има
разминаване между описание и посочени примери. Подозирам, че последното може и да е
резултат от „изгубени в превода“, така де, когато правилата са превеждани от
френски на английски.
Възможните действия |
Сред възможните действия в “Welcome
to” ще намерите такива, които ви дават
точки, подобрявайки града ви. Това са възможностите да строите басейни към
дадени къщи ( за последното, парцел на листа ви трябва да го позволява ) и да
озеленявате – така нареченият „парк“ екшън, който носи допълнителни точки на всяка
ваша улица.
to” ще намерите такива, които ви дават
точки, подобрявайки града ви. Това са възможностите да строите басейни към
дадени къщи ( за последното, парцел на листа ви трябва да го позволява ) и да
озеленявате – така нареченият „парк“ екшън, който носи допълнителни точки на всяка
ваша улица.
Изключително интригуващ е така
нареченият „temp agency” екшън. Той ви позволява да манипулирате цифрата върху избраната
карта, като я увеличите или намалите с едно или две. По този начин ефективно
може да решите проблемите си със записването на номера. Освен
това всеки път когато използвате това действие, го отблязвате върху специална секция от листа ви. В
краят на играта играчът, който си е послужил най-честичко с това действие ще спечели
бонус точки. Този момент в “Welcome to” малко
прилича на „area control“ механика и е доста интригуващ, въвеждайки едно допълнително ниво на
надлъгване между играчите и въобще някакво взаимодействие между тях.
нареченият „temp agency” екшън. Той ви позволява да манипулирате цифрата върху избраната
карта, като я увеличите или намалите с едно или две. По този начин ефективно
може да решите проблемите си със записването на номера. Освен
това всеки път когато използвате това действие, го отблязвате върху специална секция от листа ви. В
краят на играта играчът, който си е послужил най-честичко с това действие ще спечели
бонус точки. Този момент в “Welcome to” малко
прилича на „area control“ механика и е доста интригуващ, въвеждайки едно допълнително ниво на
надлъгване между играчите и въобще някакво взаимодействие между тях.
Дейстивието „Bis“ е нож с две остриета |
Дествието „Bis” първоначално
може да ви обърка, но всъщност е доста простичко. Терминът идва от френски и е
свързан с означаването на улици в комбинация от букви и цифри ( мерси за
инфото, Рандо ). Или казано иначе – 6А, 6Б, 14А, 17Г и т.н. Когато изберете
действието „bis”, освен избраната карта с цифра, може да попълните още една
локация с къща, като обаче поставите и съответната буквичка. Така реално вие
попълвате едновременно две места от листа си ! Има обаче и уловка. Всеки път
когато използвате „bis” запълвате и специално местенце по листа си, което в края
на играта ще ви донесе отрицателни точки. Така преценката е отново оставена на играчите.
Защото „bis” определено е супер полезно действие, но идва на цената на
минус точки.
може да ви обърка, но всъщност е доста простичко. Терминът идва от френски и е
свързан с означаването на улици в комбинация от букви и цифри ( мерси за
инфото, Рандо ). Или казано иначе – 6А, 6Б, 14А, 17Г и т.н. Когато изберете
действието „bis”, освен избраната карта с цифра, може да попълните още една
локация с къща, като обаче поставите и съответната буквичка. Така реално вие
попълвате едновременно две места от листа си ! Има обаче и уловка. Всеки път
когато използвате „bis” запълвате и специално местенце по листа си, което в края
на играта ще ви донесе отрицателни точки. Така преценката е отново оставена на играчите.
Защото „bis” определено е супер полезно действие, но идва на цената на
минус точки.
Едно басейнче ето тук |
Последните две действия в “Welcome
to” са почти неразделно свързани от чисто
стратегическо естество. Между всяка една от локациите, в които записвате
номерата на вашите „къщи“ има пунктирана линия, която може да „нарисувате“ с
действието „ограда“. С негова помощ създавате парцели. Всеки парцел включващ от
една до шест къщи ви носи определени точки в края на играта. Условията са две –
всички къщи да са номерирани и да има ограда и от двете страни. Пряко свързано
с ограждането е и действието „брокер на недвижими имоти“. С негова помощ вдигате точковата
стойност на определен вид парцели. Това действие е най-сложното, но и
съответното най-интригуващото в “Welcome to”. Защото е едно своеобразно залагане. Например, вдигате стойността на
парцелите с пет къщи от пет на шест точки във финалното токуване. Така до края на играта ще
искате да „ограждате“ парцели с пет къщи. Дали обаче ще успеете ?
to” са почти неразделно свързани от чисто
стратегическо естество. Между всяка една от локациите, в които записвате
номерата на вашите „къщи“ има пунктирана линия, която може да „нарисувате“ с
действието „ограда“. С негова помощ създавате парцели. Всеки парцел включващ от
една до шест къщи ви носи определени точки в края на играта. Условията са две –
всички къщи да са номерирани и да има ограда и от двете страни. Пряко свързано
с ограждането е и действието „брокер на недвижими имоти“. С негова помощ вдигате точковата
стойност на определен вид парцели. Това действие е най-сложното, но и
съответното най-интригуващото в “Welcome to”. Защото е едно своеобразно залагане. Например, вдигате стойността на
парцелите с пет къщи от пет на шест точки във финалното токуване. Така до края на играта ще
искате да „ограждате“ парцели с пет къщи. Дали обаче ще успеете ?
Парцелирането в “Welcome to” е тясно свързано и с картите „градско планиране“. Върху тях има изобразени
разнообразни комбинации от парцели с различна големина. Когато даден играч
изпълни заданието веднага може да се класира за някоя от картите. Нещо повече –
първият изпълнил дадена карта взима двойно повече точки. Така разбиването на
градските ви улици на парцели е жизненоважно за успеха ви в “Welcome
to”. А картите „градско планиране“ са
отлично допълнение към играта, даващо ви както точки в края, така и посока за
развитие в началото на всяка игрова сесия.
разнообразни комбинации от парцели с различна големина. Когато даден играч
изпълни заданието веднага може да се класира за някоя от картите. Нещо повече –
първият изпълнил дадена карта взима двойно повече точки. Така разбиването на
градските ви улици на парцели е жизненоважно за успеха ви в “Welcome
to”. А картите „градско планиране“ са
отлично допълнение към играта, даващо ви както точки в края, така и посока за
развитие в началото на всяка игрова сесия.
Flip and fill
“Welcome to” е отлична
малка игричка, която противно на очакванията ми напълно ме спечели. Бързият за
схващане и усвояване, ала достатъчно богат на опции геймплей е една от отличителните черти на играта. Възможността да я играете с буквално неограничен брой играчи
също е огромен плюс. “Welcome to” е
заглавие, което може да играете с геймъри от всякакъв калибър, като особено
подходяща е тя за абсолютни новобранци в хобито. Играта е един перфектен избор и за гейминг с близки роднини.
малка игричка, която противно на очакванията ми напълно ме спечели. Бързият за
схващане и усвояване, ала достатъчно богат на опции геймплей е една от отличителните черти на играта. Възможността да я играете с буквално неограничен брой играчи
също е огромен плюс. “Welcome to” е
заглавие, което може да играете с геймъри от всякакъв калибър, като особено
подходяща е тя за абсолютни новобранци в хобито. Играта е един перфектен избор и за гейминг с близки роднини.
Естествено “Welcome to” си има и свойте минуси. Най-големият сред тях е липсата на каквато и да е конфронтация между играчите. То именно затова и играта може да се играе успешно с неограничен брой играчи. Всеки реално си играе за себе си, избира си карта, строи си градчето и “Welcome to” си е почти „солова“ игра. Някой ще спори с мен и ще каже, че има надпревара за изпълнението на картите „градско планиране“, но всъщност може да спечелите играта и без да сте изпълнили дори и една от тях. Ако си търсите конфротационна игра, то “Welcome to” определено не е за вас.
Аз обаче ще си позволя да препоръчам “Welcome to”, като една от най-сполучливите „roll and write“ игри, макар в нея да няма и кьораво зарче. Една отлична семейна игра и един от много добрите филъри появили се на пазара тази година.
Препоръчвам задължително ЗА:
1. Когато искате да играете настолни игри с баба и дядо.
2. Когато търсите с какво да потушите напрежението на масата сред сесия на TI3/4.
3. Подарък за casual геймъри.
4. Когато ви се рисува по листче, което в крайна сметка се оказва и игри.
Оценка :
Визуално оформление и компоненти : 5 / 6
Геймплей : 5 / 6
Преиграваемост : 4.5 / 6
Крайна оценка : 5 / 6