В космоса никой не може да ти чуе „кланка“ – Clank! In Space!

 

От Христо Сименов
 
    Има игри, които
съм ви препоръчвал толкова усилено, че вероятно съм ви надул главата, а клавиатура  ми се е изтрила от суперлативи. „
Clank!“ без никакво съмнение е една от тях.
Игра, която се появи на пазара преди две години и към днес продължавам да
наричам „един от любимите ми „
deck builderи“. 
„Clank!“ е игра, която умело миксира геймплей на „съставяне
на собствено тесте с карти“ и „състезателна игра“, включваща жизнено важно придвижване по игрално поле. Темата, макар и звучаща
изключително скучно и тривиално, оживява благодарение на перфектните механики.
Играчите влизат в ролята на крадци, които се спускат в подземие където кротко е
задрямал страховит дракон. И както подобава на всяка една приказна история, драконът
спинка върху огромна купчина от злато и скъпи предмети. Вашата задача е да спуснете толкова
дълбоко в земните недрата…колкото ви стиска, да грабнете един от уникалните
артефакти, част от съкровището и след това да успеете да напуснете подземието
невредими.
 
В любовта си към „Clank!“ далеч не съм малцинство и играта се радва на
повече от отличен прием сред „народа на настолните геймъри“. Именно затова бе
напълно логично и закономерно, след няколко допълнения ( къде успешни, къде не
), авторите зад играта да насочат поглед към „ребрандиране“ ( родна реч, омайна
сладка ) на заглавието. Всъщност „
Clank! In Space“ се появи в края на миналата година и дори вече се
задава на хоризонта и първия й експанжън. Няма как да скрия, че отлагах прекалено дълго това
ревю. В следващите редове ще разберете защо.

Поредната приказка за звезден тиранин
 
Игралното поле се формира от плочки със странни форми
    “Clank! In Space!е настолна игра с карти за двама до четирима играчи. Нейн
дизайнер е авторът на оригиналното заглавие – Пол Денен, а издатели са
“Renegade
Games Studios”
, към който, знаете, имам особена
слабост. Тук е мястото да спомена, че играта е абсолютно самостоятелно
заглавие, не зависи от
“Clank!” и не може да се комбинира с него.
 
 
Злият Лорд Ерадикус…не е толкова страшен
    “Clank! In Space! пренася играчите в
далечното бъдеще
, в необятните простори на
космическата ера, такава каквата я познаваме от култови научно фантастични
творби. Този път обаче борбата е приключила. Злият лорд Ерадикус успешно е
превзел галактиката, наложил е волята си над десетки народи и сега е започнал
своето своеобразно триумфално шествие сред покорените планети. Знам какво
очаквате, но ще ви разочаровам. В
“Clank! In Space! не се борите за свобода, равенство и братство…а за тривиалните „кинти“, „кеш“, „сухо“, „зелено“ или както там са известни финикийските знаци на различните езици из Галактиката. Вие влизате в ролята на дръзки и смели крадци, които си поставят
амбициозната задача да се вмъкнат на звездния флагман на лорт Ерадикус, да
отмъкнат някоя ценна дрънкулка ( някоя ръкавица примерно…и камъни ) и да
избягат успешно. А този който е успял да свие най-вълнуващия артефакт, ще бъде
коронован като „най-добрия мошеник на Галактиката“.
 
Пътят то артефактите е дълъг и пълен с токени
    Темата в “Clank! In
Space
! веднага ни препраща към поне десетина научно фантастични романа и минимум
толкова култови филма, но това далеч не е проблем. Всичко звучи доволно
забавно, вълнуващо и интригуващо. Дали обаче така стоят нещата и с механиките ?
Ако сте сред геймърите запознати с оригиналанта игра, още подготовката и
компонентите в
“Clank! In Space! ще ви направят сериозно впечатление.
 
Тия пък критали за какво бяха…
    Започваме от игралното поле,
което се изгражда преди всяка сесия като съединявате няколко двулицеви плочки
със странни форми. Последните изобразяват помещения в космическият кораб на
лорд Ерадикус, а разнообразието им е предпостава за висока ниво на
преиграваемост в играта. Дотук добре. Само дето сглобявайки игралното поле ще
се убедите, че то е покрито с никак не малко нови символи. Става ли ви
притеснено ?
 
    Всеки от играчите отново
разполага с фигурка в избран цвят и дървени кубчета. Към последните обаче са
добавени и „загадъчни“ пластмасови такива наречени „дата кубове“. Ако трябва да
съм честен с вас, въпреки няколкото сесии на
“Clank! In Space! все още ми е
адски трудно да обяснявам основната ви цел в играта. Искате да откраднете
артефакт от лорд Ерадикус и да напуснете кораба. Окей, дотук добре. Ама преди
това трябва да активирате „командният модул“, да откраднете два „ключа“, за да
свалите защитното поле на „Мостика“, където лорда си държи артефактите, и след
това да отидете да ги откраднете, като по пътя няма да е лошо да активирате
системата за бързо придвижване на борда, че и тази за телепортиране. Стана ли
ви кашичка ? И на мен така. Дайте да се гмурне в механиките, пък да видим.
 
Space race, space maze
 
Танос е бил на борда…
    На пръв поглед нищо в геймплея на
“Clank! In Space! не се различава от това, което ни е вече познато от оригиналната игра.
Играчите започват с еднакви тестета от десет карти, а в хода на играта се
опитват да ги подобрят, като прибавят нови карти към тях. Това всъщност си е
класическата постановка в
“deck building” игрите
и
“Clank! In Space! с гордост може да се нарече един великолепен представител на жанра.
 
Понеже сте тук заради картите
   Основните иконки по картите, са също добре познати от “Clank!” и не са се
променили в неговият духовен наследник. С тяхна помощ генерирате точки „движение“,
„атака“ или „умение“, като последните ви позволяват да купувате нови карти.
“Clank! In
Space
! е изключително благосклонна към ветерани в серията, като за подобен тип
геймъри ще бъде изключително лесно да навлязат в геймплея на новата игра.
 
    Искам тук да обърна и специално внимание върху илюстрациите и наименованията на картите. Всички те са вдъхновени от най-популярните и обичани научно фантастични романи и филми, като всичко е издържано в един забавен, „не се взимам насериозно“ стил. Препратките към „Avengers “, Star Wars”, “Star Trek”, “Total Recall”, “Dune” и много други пасват отлично на цялата атмосфера и спомагат осезаемо “Clank! In Space! да получи отличен, когато говорим за компоненти, макар всичко останало в кутяита да не впечатлява толкова. Страхотните илюстрации напълно ще спечелят сърцето на фантастичния нърд живеещ във вас.
 
    Първата голяма новост в “Clank! In
Space
! са няколко символа върху картите. Играта ни представя концепцията за „фракции“,
което бързам да кажа не е нещо невиждано. Картите от трите на брой „фракции“ се
активират когато преди това сте
изиграли карта от същата „фракция“. Тази механика е доста популярна сред представителите на „
deck
builder
“ жанра и бях я определил като отлично
допълнение към арсенала на
“Clank! In Space! . Определено прави играта по – интересна и увеличава броя на
възможните стратегии.
 
    Хората зад “Clank! In
Space
!  са обърнали сериозно внимание
върху движението по игралното поле. Ако помните именно то бе най-изявената
отличителна черта на оригиналната игра, превръщайки я в оригинален микс между „състезателна
игра“ и „
deck builder”. Най-голямата новост в “Clank! In Space!  е наличието на „хиперлифта“ и „телепортатора“.
Чисто тематично – те са едно отлично допълнение към играта. Защото е най-нормалното нещо на света, на един високотехнологичен космически кораб е да има такива
неща…нали ? Всичко хубаво, но чисто откъм геймплей това нововъведение не ми
допада. Игралното поле се превръща в един сложен лабиринт, които намирам го за прекалено неточно обяснен в правилата на играта и
определено объркващ за не толкова опитните играчи. Всъщност това е основния лайтмотив
в
“Clank! In Space!  – дайте да усложним
играта.
 
    За да се уверите в правотата на
горното изречение, ще ви поговоря малко за привидно запазеното, но немислимо
усложнено условие за завъшек на играта. За да отмъкнете артефакт от лорд Ерадикус трябва
да свалите „защитното поле“ на покойте му, като си осигурите команден код
съставен от две части, намиращи се в две различни локации из кораба. Отново –
звучи супер тематично, но чисто като геймплей не е никак вдъхновяващо.
“Clank! In
Space
! се усложнява доста от подобни
ненужни елементи. Когато прибавим и различните бонуси, наказания и промени
свързани с активирането на разни локации, взимането на артефакт и т.н., ще
започнете съвсем да се губите сред геймплея на играта. Разбирам желанието на
авторите за вълнуващо научно-фантастично приключение, което да бъде издържано
тематично, но крайният резултат е една изкуствено усложнена идея, а за
нейното разплитане никак не помагат и правилата.
 
.По-сложното не винаги е по-добро
 
    На пръв поглед нямаше как да не
харесам
“Clank! In Space!. В играта е запазено най-доброто от оригинала, а
промяната на темата е само плюс. Компонентите са на отлично ниво. За
илюстрациите и наименованията на картите вече казах – заразително забавни са.
Сериозно е поработено и върху преиграемостта на играта чрез модулният централен
борд и новите разнообразни стратегии, включващи различни комбинации от карти.
 
    И въпреки всичко това – “Clank! In
Space
! определено не е моята игра. Не съм вярвам, че ще го кажа…но това е
окончателната ми оценка. Макар самия аз да си падам по по-сериозни,
стратегически игри „усложняването“ на правилата  в
“Clank! In Space! не е по вкуса ми.
Намирам го за ненужно, пресилено и дори досадно, особено рекламирано като „
Clank“, ама за геймъри“.
Именно тук някъде се е загубил чара на оригиналната игра. Тази неподправена,
забавна и дори леко хаотична надпревара, която аз открих в „Clank!“ е безвъзвратно отстъпила място на „геймърският“ геймплей. Ще дам високи оценки на 
“Clank! In Space!”, защото погледната като индивидуални категории играта е отлична. Но няма да я препоръчам, защото за мен тя е изоставила своят „кланк“ чар в търсене на една различна и несвойствена аудитория. 


Бел.ред. Ревю на оригиналната игра може да откриете на следният линк : „CLANK!“
 
Оценка : 
 
Визуално оформление и компоненти : 5 / 6
Геймплей : 5 / 6
Преиграваемост : 5 / 6
Крайна оценка : 5 / 6