Ревю: Monumental – Симфония за човечеството
Случвало се е да отлагам ревю, но никоя настолна игра не е имала съдбата на „Monumental“. Редовете, които предстои да прочетете, бе запланувано да се появят през есента на 2019г. Именно за тогава беше обявено излизаното на играта, след феноменална Кикстартър кампания. А аз пък на всеослушание бях обявил, че моята настолна игра номер 1 за 2019г. ще е именно “Monumental”.
И тук съдбата реши да се намеси. Първо, разпространението на играта беше забавено…дори директно отложено заради щатският пазар. „Милите ни американчета да не плачат, че играта ще дойде първо в Европа“. Последното, някак закономерно за френска игра, бе причината издателите да отложат доставката на игрите от кампанията за януари 2020г. Преглътнахме го някак – американският пазар е огромен и донякъде са прави да „им се изчеткат“.
Играта обаче не се появи и през януари 2020г. и стигна до мен чак някъде в края на февруари-началото на март. Досещате се нали – точно преди да се спусне бариерата на локдауна поради Ковид-19 пандемията. И „Monumental“ остана, само разопакована в кашона си. Играта, която бе моето най-очаквано заглавие вече втора година.
Когато четете за първи път това ревю, вероятно ще сме 2021г. Пандемията си продължава, а аз най-накрая съм готов да говоря за Monumental. Това ревю трябваше да се случи преди близо две години. Е, надявам се, че сега няма да е прекалено късно. А дали това е моята игра на 2020г. – четете и ще разберете !
Градско начало
„Monumental” e “цивилизационна“ игра с карти за до четирима души. В основата на играта е залегнала комбинация между „deck building“ и „tableau building“ механика. Стремите се да трупате точки, идващи от разнообразни източници, като за целта строите и активирате столичният град на своята цивилизация. Дизайнер на „Monumental” е Матю Дънстън, известен със заглавия като „Elysium“, „Relic Runners“, „Pyramids“ и т.н.. Издатели са „Funforge“.
Във „Monumental” вие поемате управлението над една от популярните световни цивилизации – Древна Елада, Китай, Япония, Египет или Дания. Окей, Дания може да ви се стори малко странен избор за цивилизация, но ще ви посъветвам да отворите малко историческите книжки и да видите, че си е точно на мястото. Вашата цел е да ръководите избраната от вас цивилизация, като я напътствате в културно и технологично естество, издигайки великолепният си столичен град и развивайки го като фар на човечеството. Освен това от време на време ще влизате във военни конфликти с останалите играчи и ще разширявате територията на „държавата“ си, колонизирайки локации от игралното поле.
Подготовката за игра в „Monumental” се случва на няколко нива и горещо ви препоръчвам да ангажирате и някой от останалите играчи край масата в нея. Защото е ужасно бавна и дори досадна. Това е и първата ми сериозна критика към играта. Според мен може да се работи в посока забързване на сет-ъпа в поне няколко аспекта и начина. Първата част включва подреждане на игралното поле. Последното идва под формата на хексагонни плочки, които подреждат в специален ред указан в допълнителна книжка, която пристига с играта.
Окей, последното не е точно лошо, защото всъщност книжката съдържа различни сценарии, за различен брой играчи и при различна трудност. Мъката идва от токените, които трябва да се поставят. Според мен, част от последните можеха да бъдат изобразени върху плочките, за да се спести време за откриването и поставянето им. Но това е само предложение.
Говорейки за „откриване“ – веднага „притичвам“ до другата ми болна тема в „Monumental”, а именно липсата на адекватен инсърт. Просто е грехота толкова зашеметяващо изглеждаща (бел.ред. и никак не е евтина ) игра да няма такъв. Един адекватен инсърт също би бил отлично решение за забързване на подготовката за игра.
След като приключите с борда или „картата“ както се нарича, преминаваме към тестето с карти „Развитие“. Те са и основата на играта. „Monumental” приключва догава, когато се изчерпи тестето с карти „Развитие“. Последните пък идват в персоналното ви тесте, за да ги теглите, поставяте в „града“ си и активирате. Картите „Развитие“ включват три ери, „Античност“, „Средновековие“ и „Модерно време“, като ако искате по-дълга игра може да ползвате и четвъртата така обозначена като „Ренесанс.
Ще откриете карти с различни наименования и предназначение : сгради, политики, чудеса и познание. Обръщате най-горните шест карти „Развитие“ от тестето и формирате „пазар“. Също така на достъпно за всички играчи място и отделно от тестето с карти „Развитие“ се поставят картите „Базови сгради“.
След като приготвите по този начин общите за всички играчи компоненти в играта, е време всеки играч да „сет-ъпне“ и персоналното си игрално поле. Всяка цивилизация започва стартово с тесте от петнадесет карти, пет карти „политики“ и десет „единици“ – войници, изследователи, отбранителни кули и военачалник. От тестето с карти формирате мрежа 3х3 карти, обръщайки и подреждайки горните девет карти. Оставяте в началото настрана картите си „Политика“. А върху плочката от игралното поле изобразяваща вашия столичен град подреждате всичките си „единици“, без отбранителните кули. Запомнете това : ВСИЧКИ. Ще се върнем към него малко по-късно.
Тук е момента да ви кажа няколко думи за картите във вашето стартово тесте. Всъщност този принцип важи за цялата игра.Основните карти са „Сгради“ и „Познание“. Първите могат да съществуват самостоятелно в града ви, а когато изтеглите от вторите, то веднага теглите нова карта и я поставяте върху изтегленото „Познание“. Идеята е, че картите „Познание“ ви дават бонус, ъпгрейд към „Сградата“ към която се прикачат. Това е изключително интригуваща механика, позволяваща буквално безброй комбинации в хода на играта.
„Monumental” продължава неопределен брой ходове, като играчите се редуват да извършват действията си. Играта приключва когато и последната карта от тестето „Развитие“ бъде обърната и стане част от „пазара“. След което се точкува : вашите карти „Познание“; завършени карти „Чудеса“; развити карти „Политика“ и контролирани територии.А сега нека си поговорим за геймплей.
Елегантност в няколко измерения
Когато вземете в ръцете си масивната кутия на „Monumental” и надникнете вътре, вероятно ще се притесните. Играта има вид на сериозно и тежко заглавие, предлагащо микс от правила и геймплей механики. Реалността обаче е доста по различна.
„Monumental” е изключително елегантна игра, предлагаща интуитивни и добре формулирани игрови механики, които позволяват нейното разучаване и изиграване да бъдат както кристално чисти, така и вълнуващи. Всичко това обаче по никакъв начин не лишава играта от нейната дълбочина. В „Monumental” прекрасно се преплита богата палитра от тактически и стратегически опции, които ще превърнат всяка една ваша игрова сесия в забележително събитие. Без да се спираме подробно върхя всеки един аспект от геймплея, нека си поговорим за него.
Ходът на всеки играч в „Monumental” включва точно четири фази, които се случват в строг ред. В първата „активирате градът си“ – това включва да изберете ред и колона от карти и да ги активирате. Активирането включва използването на точно пет карти, чиито ефекти изпълнявате. Най-често активираните карти ви носят един или повече от възможните ресурси в играта. Идеята за активация на картите е вероятно най-интригуващия геймплей елемент в играта.
Във втората фаза се реализира „основата“ на играта – извършвате действия. В „Monumental” имате избор между девет различни действия, като може да ги извършвате в какъвто искате ред и да ги повтаряте, стига да имате ресурси да ги заплатите. Основно правило е обаче, че ефекта на активирана карта в „града“ се използва само веднъж ( освен ако изрично не е посочено друго ).
Като действие може да закупите нова карта „Развитие“ от пазара. Ако тя е „Сграда“ или „Познание“ плащате съответния ресурс и я поставяте с лицето надолу върху тестето си. По този начин тя ще влезе в игра още от следващия ход. Малко по -различно действат картите „Чудеса“. Тях поставяте отстрани на „града“ си и ги строите на няколко етапа. Важно е, че не може да имате повече от една активна карта.
Да завършите „Чудо“ също е отделен екшън. Поставяте съотвения токен на игралното поле, получавате бонус и слагате картата в тестото си. Отделно действие е и да играете карти „Политики“. Последните са доста любопитни, защото за тях служи специален ресурс – култура. Те представляват насока на вашата цивилизация и ви носят постоянно действащ бонус. За да играете следваща карта „Политики“, трябва да трупате повече ресурси „култура“, което е интригуващо и тематично предизвикателство.
Следващото важно действие, което си струва да споменем е „завземането на територии“. В най-общи линии – движите войски и се опитвате да имате толкова „военна сила“, колкото е отбраната на атакуваната територия ( последното е отбелязано на плочката ). В играта има „свободни“ територии, територии населени с „варвари“, територии със „свободни градове“…и територии контролирани от опонентите ви. „Варварите“ добавят към защитата на територията.“Свободните градове“ изискват от вас да платите и даден ресурс , за да грабнете територията. А териториите на опонентите ви включват в защитата си и стойност на единиците и сградите в нея.
„Monumental” откровено не е „военна“ игра. Да, ще стигате до конфликти, но те изглеждат като добавка на фона на всичко случващо се в играта. Основата е правилното менажиране на ресурси и картите в тестето ви, с чиято помощ изграждате вашия „град“ всеки ход.
Ще ви оставя сами да откриете останалите възможни действия в „Monumental” . Мисля, че схванахте идеята. В следващата фаза на хода идва най-силно изразеният deck building елемент. Всички активирани карти от „града“ ви отиват в тестето с използвани карти, а не тяхно място теглите и поставяте нови. С това и приключвате и хода ви. Както виждате, основата в „Monumental” е изграждането на добро, конкурентноспособно тесте, с което да направите максимален брой точки. И като всяка deck building игра, трябва да оптимизирате максимално тестето си – нито да е недостатъчно, нито да е прекалено богато.
Няколко думи и за двата „бонус“ модула в базовата кутия – „Герои“ и „Чудовища“. Първият модул добавя исторически персони от различни сфери, които ви носят могъщи специални умения, когато „работят“ за вас. Всеки „герои“ е част от дадена ера в играта, струва определено количество злато и пристига с персонална карта и размазваща миниатюра. Когато се изтегли карта „герой“, тя се поставя над игралното поле и може да се „наема“ от активен играч като екшън. След което се поставя в дадена територия и активира специалното си умение. Може да имате само един „герой“. Ако придобиете втори, връщате предишния.
„Чудовищата“ са митични същества, част от популярните митологии на замесените в играта цивилизации. Те се включват в играта като напаст, срещу която ще трябва да се изправяте през известни периоди на време, ако не ги премахнете. Да ви кажа честно, освен бруталните миниатюри, този модул ми идва малко в повече в „Monumental”. Да не кажа, че въобще не ми се връзва като геймплей с останалото в играта. Затова и едва ли бих го играл повече.
За „цената на красотата“ и други оценки
Времето за финални оценки този път ще започне от визията на „Monumental”. Която е просто зашеметяваща ! Смело мога да заявя, че това са едни от най-вълнуващите илюстрации в настолна игра, на които попадам в последните няколко години. Успяващи да уловят историческата тема на играта, те са дело на цял екип художници, чиято работа е наистина възхитителна. Качеството на компонентите може само да бъде еталон за всички в хобито, макар и с някой леки забележки.
По-специално – тънкостенните миниатюрите. Като част от Кикстартър кампанията, миниатюрите в „Monumental” бяха изработени на матрици, за което помогна сериозната сума пари, която успяха да съберат, а не на 3д принтер. Последното даваше по-висока гаранция за качеството, но явно самите модели не са правилно заложени и някои от тях са доста чупливи. Съдя за това по факта, че още с отварянето на кутията няколко модела загубиха част от крайниците си.
Говоряйки за миниатюрите,с тях е свързана и най-сериозната ми критика към играта. Самите фигурки, като модели и въпреки явно някои проблеми в продукцията си, са просто зашеметяващи ! Без да съм изкушен от боядисване на миниатюри, тези пристигащи в „Monumental” с удоволствие бих оцветил и дори бих нареди на рафта, извън самата игра.
Но са прекалено големи за плочките изграждащи игралното поле. За да поставите всичките си миниатюри на една територия…ами просто трябва да ги сложите една върху друга, защото няма място. Положението става още по абсурдно когато върху плочката има противникови фигурки, токени, кули. Играта предлагаше и версия с токени за войниците и малко съжалявам, че не го притежавам. Макар да чух, че качеството на токените не е особено добро.
И за да свърша с визията – още нещо заради което да отнема малко от оценката на играта в тази категория : липсата на адекватен инсърт. Последното е просто задължително за подобна игра и сериозно би помогнала при подготовката за игра в „Monumental”.
Продължаваме нататък, към геймплеят. Тук ще съм крайно лаконичен – „Monumental” е зашеметяващо добра игра, богата на стратегически и тактически решения, която просто е удоволствие да бъде играна. Играта определено е „геймърска“, не бих я препоръчал за начинаещи, поне не като първо заглавие. Това се дължи не толкова на правилата, защото те са елементарни, колкото на част от игровите концепции.
И за финал – „Monumental” е една от най-добрите игри на 2020г. В това твърдение нямам никакво съмнение. А дали е най-добрата следете „Игра на годината“ и ще разберете скоро
Оценка :
Визия : 5 / 6
Геймплей : 6 / 6
Преиграваемост : 5.5 / 6