Компоненти и кутия на настолната игра Fallout Shelter: The Board Game

Ревю: „Fallout Shelter: The Board Game“ – Мечта по утрешния ден

Компоненти и кутия на настолната игра Fallout Shelter: The Board Game

Ще почна това ревю с една лична история…макар всяко ревю да си е лична история, сама по себе си. Демек – пак си пиша „кот си знам“. Почвам по същество.

Малко преди да започна да играя модерни настолни игри, открих ролевите такива и останах завинаги запленен от тях. Започнах с безспорно най-популярното заглавие в този фантастичен игрови свят – „Dungeons&Dragons“. В последвалите години открих множество други игри, използващи различни системи от правила и пренасящи играчите във вълнуващи игрови светове.

Но и до днес, любимата ми ролева настолна игра си остава „Fallout“ и нейната разкошна S.P.E.C.I.A.L. игрова система. Огромен почитател съм на цялата игрова вселена ( с няколко изключения в секцията с видео игри ). И неща като Nuka Cola, Power Armor, Pip-boy и Луис Армстронг винаги „натискат“ червения ми бутон и ме карат да се връщам сред необятните пустини на постапокалиптичната Земя, в търсене на легендарните „Убежища“.

„Fallout Shelter: The Board Game“ е заглавие инспирирано от мобилна игра. Сама по себе си, тя не носи напълно духа на ролевата игра и видео игрите, което обаче не пречи да е една забавна апликации. Когато за първи път чух за настолна игра по „мобилният „Fallout“, не бях особено впечатлен и очаквах поредното заглавие, насочено към това да „издои“ още малко долари. Все пак пробуден от чистата си фенщина към „Fallout“ вселената, а и заинтригуван от положителните оценки на западните ревюъри, реших да видя какво все пак се случва в интригуващата метална кутия на „Fallout Shelter: The Board Game“.

“I Don’t  Want To Set The World On Fire

Работниците във "Fallout Shelter", идващи в различни скулптури

„Fallout Shelter: The Board Game“ ( бел.ред. ще използвам „Fallout Shelter“ в следващите редове) e стратегическа настолна игра за двама до четирима играчи. Основната заложена игрова механика е “worker placement/“поставяне на работници“. Дизайнер на играта е Андрю Фишър ( End of the World RPG; Star Wars RPG; Mansions of Madness 2nd edition ). Издатели са мастодонтите от „Fantasy Flight Games“, държащи правата за всяка лицензирана „Fallout“ настолна игра.

Подредба за игра в настолната игра Fallout Shelter

Да обясниш темата на „Fallout Shelter“  на хора докосващи се за първи път с тази вселена в една изречениеm не си е лека задача. Макар че темата на самата игра наистина се побира в няколко думи. Но все пак нека започнем от „голямата картинка“. В „Fallout Shelter“ се пренасяме в  една алтернативна вселена, където Студената война рязко е станала „по-топла“ и светът какъвто го познаваме е свършил, в резултат на Трета световна война. Голяма част от човечеството е заличена, а планетата ни е превърната в огромна, радиоактивна пустош. Оцелялото човечество, успяло да се скрие в хода на военните действия в добре уредени бункери/убежища, изпълзява навън, за да открие последиците от ужасите на войната и да започне своя път по възстановяване на цивилизацията.

Именно на този фон ни пренася и „Fallout Shelter“, в която обаче ние се вълнуваме само от нашето убежище. В играта играчите влизат в ролята на обитатели на бункер, които се опитват да станат Върховни ръководители над него. За целта те трябва да докажат, че се грижат най-добре за свойте събратя, като за целта строят нови стаи на бункера; осигуряват храна, вода, електрическа енергия; грижите се за сигурността на убежището от външни заплахи и извършвате всякакви действия за „добруването“ на поверените им оцелели.

Персоналните табла за всеки играч в настолната игра

Както казах, темата в играта не е сложна, но и определено не грабва, без да си наясно с фона на цялата „Fallout“ поредица. Както ще видим в следващите редове от това ревю, „фенщината“ намира изблик и в други аспекти на „Fallout Shelter“, което е както плюс, така и може би най-големият минус на играта. Но затова след малко.

Подготовката за игра в  „Fallout Shelter“  е изключително простичка и се случва за под минута. Досетихте се, нали – това е огромен плюс ! Всеки играч получава табло за отбелязване на ресурси в избран цвят и шепа фигурки на „работници“, като в началото може да ползвате само двама. В центъра на игралното поле се формира „базовото“ ниво на убежището, изградено от шест карти и карта „Асансьор“ между тях. Поставят се и картите „Асансьор“ за всеки един от играчи, респективно водещи към тяхните нива на убежището, които престои да бъдат построени.

Останалите карти в играта, а именно „Стаи“, „Подаръци“ и „Заплаха“ се разбъркват и се оставят настрана, като с тях от част се формира и „пазар“, от който играчите могат да купуват. На общо място поставяте и кубчетата за отбелязване на ресурси и токените „Усмивки“. И с това „Fallout Shelter“ може да започне.

“A Kiss To Build The Dream On”

Токените "Усмивки" са точките в настолната игра "Fallout Shelter"

„Fallout Shelter“ залага на изключително „класически“ подход към толкова популярната механика – „поставяне на работници“. Игралното поле включва локации и всяка една от тях се блокират за всички останали играчи, когато един постави свой „работник“ върху тях. От своя страна локациите ви носят ресурси и разнообразни игрови бонуси. За малко да пропусна – към това прибавяме и „специалните“ работници.

Не съм ви казал обаче как свършва „Fallout Shelter“. Основната ви цел в играта е да трупате токени „Усмивки“, които представляват резултат от добрите ви дела за обитателите на бункера. Те се явяват и своеобразните точки в играта. „Fallout Shelter“ свършва или когато един играч построи своята шеста стая в убежището или когато свърши тестето с външни заплахи.

Картите "Заплаха" в "Fallout Shelter"

Структурата на всеки ход в „Fallout Shelter“ е изключително простичка и елегантна, включвайки три фази. В първата фаза ( бел.ред. прескача се в първия рунд на играта ) се появяват нови „заплахи“ в убежището. Последните идват под формата на прозрачни карти´изобразяващи някои от най-иконичните чудовища и противници от „Fallout“ вселената. За всеки ред от карти/стаи в убежището се тегли и евентуално се поставя по една карта „Заплаха“. Евентуално е, защото се хвърля зар в коя точно „стая“ се поставя картата.

Нивата на убежището в настолната игра

Нека обаче да се върна малко назад и да обясня концепцията на…хм, игралното поле в  „Fallout Shelter“. То е изградено от карти представляващи стаи от убежището. В игралното поле/убежището има един „базов“ ред от стаи и може да има толкова редове, колкото играчи има в играта. Всеки играч в хода на „Fallout Shelter“  изгражда сам свойте стаи. Последните могат да бъдат максимум шест. Всяка локация в стая е номерирана според поставенето си от едно до дванадесет – следвайки номерацията на „базовите“ локации. Във всяка стая има места за до двама работници, две локации за поставянето им.

Втората фаза от всеки игрови рунд е и основната в играта. В нея поставяте „работници“ и извършвате действия. Както ви казах, тук концепциите са „класически“ за жанра. Играчите се редуват да поставя по един „работник“ на свободна локация, изпълнявайки веднага посоченото на нея. Локациите ви носят най-разнообразни нещица ( най-често ресурси ), като понякога изискват от вас и да заплатите нещо. Основната ви цел в играта е да „строите карти „Стаи“  и да трупате токени „Усмивки“, с което и да спечелите играта.

Картите "Стаи" в настолната игра "Fallout Shelter"

Няколко думи и за локациите, защото именно в тях се корени „специалното“ в „Fallout Shelter“. Всяка локация е обозначена с една от буквичките изписващи думата SPECIAL – наименованието на игровата система в култувата ролева игра „Fallout“. Всъщност, това е съкращение от статистиките в играта – Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility, Luck.  В „Fallout Shelter“ тези статистики не съществуват,а са заменени от „специални работници“.

Определени локации ви позволяват да си „създадете“ специални работници – реално „развивате“ един от наличните си работници на дадена статистика, за да го използвате като нейн представител в следващия игрови рунд. Когато поставите съответния „специален работник“ върху локация със съответната буквичка от SPECIAL, то вие получавате бонуса на локацията два пъти !

Места за "специалните работници" в настолната игра

„Специалните работници“ в „Fallout Shelter“ са едно отлично игрово допълнение , което макар и малко „ тематично тромаво“ за обяснение на незапознати с вселената „Fallout“, пасва перфектно. Искате да разполагате с подобни „работници“ и да ги използвате в най-правилния момент. Защото „правилния момент“ е ключов в „Fallout Shelter“. Играта върви изключитлено бързо, особено с четирима играчи и има огромно значение реда на играещите и правилното разпределяне на „работници“.

Карта "Заплаха" блокирала локация във Fallout Shelter

В последната фаза прибирате работниците си и ги приготвяте за следващия рунд. Това е накратко геймплея на „Fallout Shelter“. В играта има и още няколко интригуващи неща, като специално тесте предмети или „подаръчета“. Това са карти даващи ви разнообразни игрови бонуси в хода на играта или във финалното точкуване. Сред тези карти може да намерите оръжия, костюми, домашни животни и всякакви щуротии от животът преди и след ядрения апокалипсис, които освен че ще обогатят играта ви на „Fallout Shelter“ и ще ви накарат да се усмихнете. Особено ако сте фен на „Fallout“.

Картите "Подаръчета" във настолната игра

Няколко думи и затова как се справяте с картите „Заплаха“. Всяка такава карта блокира локацията за която бъде определена. За да я премахнете изпращате един от вашите „работници“ и хвърляте два зара, които са част от комплекта на играта. Търсите посочена върху съответната карта „Заплаха““ стойност. Ако резултатът ви е равен или повече, успешно се справяте с картата, премахвате я от локацията и взимате бонуса изобразен на нея. Изчерпването на картите „Заплаха“ е втория начин играта да свърши.

Със картите "Заплаха" се справяте посредством зарове

Ако обаче резултата ви е по – малък, то „работникът“ ви е ранен. И в следващият игрови рунд ще може да бъде поставян само върху специални за целта локации. Знам какво ще кажете : Прекалено много късмет. Ами, така си е. Да, може да използвате предмети, оръжия или брони добавящи към резултата ви, но основното си остават заровете. Според мен обаче това не е проблем. „Fallout Shelter“ е с повече „семейна“, към начинаещи геймъри. Играта се движи бързо и има достатъчни опции, за да не ви коства едно лошо хвърляне загубата й.

„Atom Bomb Baby“

Финални думи за „Fallout Shelter: The Board Game“. Ако трябва да бъдат в едно изречение – приятна, лека настолна игра в „worker placement“/“поставяне на работници“ жанра, която е насочена повече към начинаещи в хобито.

Не може обаче всичко да е толкова простичко, а и оценка ще слагаме…та затова. Визия и компоненти. На много добро ниво. Илюстрациите са от мобилната апликация, токените са с добро качество, а факта, че „работниците“ ви са фигурки на култовия „Pip-boy“ ( бел.ред. срам, ако не сте го чували ) в различни пози, изпълва моето фенско сърце само с положителни мисли и оценки. Качеството на картите също е окей. Особено добро решение са прозрачните карти „Заплаха“. И всичко това пристига в метална кутия „за обяд“, което още повече засилва „ретро“ темата на играта.

Като говорим за темата. Лично за мен тя е особено вълуваща. Всеки един продукт от вселената на „Fallout“ има специално отношение за мен. Но знам, че това не е  масово усещане. И една фентъзи тема, например, щеше да е по-подходяща.

По-подходяща, защото когато си говорим за геймплей, „Fallout Shelter: The Board Game“ попада напълно в секцията : „worker placement за начинаещи“. Там където, например, е едно особено популярно заглавие, което споделя същата аудитория – „Lords of Waterdeep“. Казвайки ви всичко това и връщайки се към геймплей оценката, то ако сте „по-отдаден“ в хобито, то играта няма да има с какво да ви изненада. Лека, с ясни и изчистени механики и прилична доза късмет. Но не бих казал, че изобилства от особено интригуващи стратегически решения.

Последното въобще не прави „Fallout Shelter: The Board Game“ лоша игра. Нещо повече, ще си позволя да ви я препоръчам, ако сте от начинаещите в хобито или играете в подобна компания. Лично аз ще я задържа засега в своята колекция, воден и от чистата си „Fallout“ фенщина.

Оценка :

Крайна оценка за настолна игра - "Мн.Добър 5"

Визия : 4.5 / 6

Геймплей : 4 / 6

Преиграваемост : 4.5 / 6

Крайна оценка : 4.5 / 6