„Перо и зар“ с Мартин Христов : Вдъхновението ни идва от нашите истории и легендите. С тях искаме да вдъхновяваме хората
Мнозина от вас ме познават в светлината на отдаден почитател на настолните игри. И може би мнозина не знаят, че съм запленен и по още една магия на настолните забавления и това са ролевите игри. Последните, в частност „бащицата“ Dungeons&Dragons, играя от близо двадесет години.
Защо ви казвам всичко това ? Ами защото отдавна ми се искаше да има рубрика за ролевите игри в Board Delights. Ето че този момент най-сетне дойде…и то с нещо специално. Следващите редове връщат една от любимите ми рубрики „на екран“, а именно „Перо и Зар“ – място, където се опитвам да ви запозная с хора, развиващи настолното хоби по нашите географски ширини.
Днес ще си говоря с един млад и много всеотдаен екип, готвещ дебютно ролево приключение, по правилата на петото издание на D&D, които се фокусира около славянската митология и вярвания. С екипът зад „Дяволският мост“/ „Devil’s Bridge“ се чуваме по телефона броени часове след като тяхното първо приключение е финансирано успешно в платформата „Кикстартър“ ( Линк към кампнията им- Devil’s Bridge. Те са във Великобритания, където живеят в момента и подготвят излизането на приключението…и бъдещ игрови сетинг ( бел.ред. игрови свят ) по своята идея. Говоря си с Мартин Христов – ЛАРП ентусиаст, ролеви фанатик и една от основните движещи сили зад „Жълтата Лудница“ и „Дяволският мост“.
Ицо: Здравейте. Представете се с няколко думи на нашата аудитория.
Мартин Христов: Здравей, аз съм Мартин. А ние сме сме Жълтата лудница! Група от много близки приятели, които работят над материали за ДнД 5е вдъхновени от славянския фолклор и митологии.
И:Защо ролево приключение ? Какво ви вдъхнови да се насочите към създаване на продукт за най-популярната настолна ролева игра в света ?
М: Още от малки сме фенове на ролевите игри. Бяхме около 13-14 годишни когато започнахме да навлизаме в ЛАРП (лайв екшън роу-плей) и оттам разбрахме и за ДнД и започнахме да навлизаме в материята. Колкото повече опознавахме ДнД 5е, толкова повече започнахме да разбираме, че системата ще ни предостави доста добра възможност да представим Славянската митология/фолклор пред света на ролевите игри. Вдъхновението ни идва от историите и легендите, с които сме израснали като малки. С тяхна помощ искаме да вдъхновяваме хората, точно както самите ние сме били вдъхновявани и до ден днешен.
И:От колко години сте в магията на D&D ? Смятате ли, че тя вече е позната и достъпна за родната, българска публика ?
М: Всеки един от нас е навлезнал в ДнД в различен етап от живота си, но бих казал, че всеки един от нас има поне 7-8 години и повече в материята. Всички сме започнали от 3.5 ( бел.ред. предишния версия на правилата ), но в последствие сме навлезнали в 5е (бел.ред. пето издание, последното към този момент ). Бих казал, че тепърва навлиза родната аудитория в материята. Тъй като всичките продукти на Wizards of the Coast са на английски и е почти невъзможно да се намерят преведени, за хора, които не говорят английски става невъзможно да навлезнат в материята.
И: Как се пише приключение за ролева игра и много ли време и труд ви отне създаването на „Дяволският мост“ ?
М:Честно да ти кажа ако ми бе задал този въпрос преди 2 години, най-вероятно щях ти отговоря : Да, лесно се пише приключение.
Но сега след толкова години работа, с ръка на сърце мога да кажа, че отнема доста време, труд, усилия, емоции и енергия да се напише адвенчър. Няма да навлизам в детайли как точно се пише приключение, понеже няма да ни стигне един ден да говорим по тази тема. Накратко, заражда се идея, около нея започва да се гради история; какви чудовища и НПЦта ( бел.ред. неигрови персонажи, контролирани от водещия ) биха били най-добре да се вкарат; каква обстановка ще пасне най-добре. Оттам се формулира структуриран план на енкаунтърите и след това се преглежда целостта на този план, чак след това започва писането на самото приключение. Има още много детайли в творческия процес, но както казахме по-добре да не навлизаме в тях, няма да ни стигне времето.
И: Как се роди идеята за “Дяволският мост“ ?
М: Виновника за идеята е Таласъма. В самото начало идеята която ни обедини беше създаването на Campaign Setting ( бел.ред. игрови свят за ролева игра ) включващ множество местности, предмети и разбира се чудовища. За всяко едно от чудовищата има адски много четене на приказки, разкази, песни и понякога академични източници.
В случая с Таласъма, след много четене Стоил седна и написа един къс разказ който вдъхнови мен и Лукас да напишем едно кратко приключение за всички останали. В крайна сметка отбора се вдъхнови толкова след приключението, че започнаха да добавят идеи и да надграждат върху оригиналния скелет докато не стигнахме момента в който си казахме, че това приключение би било страхотно въведение в света ни – “Родозем”. От този момент нататък сме посветили всичките си усилия в израждането на това приключение. Та, както казах – идеята се роди от Таласъма!
И: Има ли нещо по-специално в изборът ви на Родопите като център на приключението ? Има ли и други културни и исторически препратки в него ?
М: Специалното в Родопите могат да бъдат много неща, но конкретно в нашия случай, там се намира Дяволският мост, а действието на приключението ни се върти около точно този мост и историите и легендите за него.
Да, имаме и други културни и исторически препратки като например в приключението ни, реката над която минава мостът, сме я кръстили Арда и селото, в което се развива приключението сме го кръстили Ардино. Има още доста препратки, тъй като нашата идея за написването на това приключение беше вдъхновена от точно тези места, но нека не споилваме повече отколкото трябва на хората, които изявяват желание да играят самия адвенчър.
И: Вероятно ви е отнело доста време в изучаване на древните легенди и фолклор. Беше ли предизвикателство тази задача в подготовката на „Дяволският мост“ ?
М: Да определено отнема доста време търсенето и изучаването на истории и легенди. Различни местности имат различни представи за митологични създания, места и богове, които понякога се преплитат. Да вземем например Таласъма: някои са го виждали като дух пазител на къщата, други като пазител на съкровища, който приема формата на животно и трети като демон, който се материализира на нашия свят след вграждането на сянката на човек в сграда. Опитваме се да намерим баланса между фолклора и фентъзи светът на ДнД, за да създадем свят който е едновременно верен на нашата култура, но и лесен за разбиране от хора, които никога не са се докосвали до нея.
И: Какво могат да очакват да открият играчи и водещите в „Дяволският мост“ – нови предмети, чудовища, допълнителни правила ?
М: Да, да и да. Имаме няколко уникални предмета вдъхновени пак от тези истории, с които сме израснали. Всичките ни чудовища ще са уникални, като сме се постарали механиката им да е свежа и интересна, а не просто леко променени, вече съществуващи чудовища в ДнД. Но, тъй като естеството на този въпрос предразполага за споилове, които ще е по-добре да изненадат играчите по време на приключението, ще избегнем да влизаме в подробности.
И: А може ли да очакваме сетинг ситуиран около славянската митология и фолклор ? И какво ще ни предложите в него ако не е тайна ? Каква ще бъде основната му идейна насоченост и какви новички неща могат да очакват играчите ?
М: Този проект е нашата първа крачка към създаването на славянски вдъхновен сетинг. Имаме адски много материя за покриване, този проект е само една малко част от това, което искаме да представим на хората. Основния ни фокус в момента обаче е изваждането на този адвенчър и затова няма как да дадем адекватна информация спрямо други неща, тъй като всичко ще търпи промени. Но като леко загатване, Ардино е малко село в кралство Вихър, а кралство Вихър е малка част от континент… и мисля, че загатването стига за сега.
И: Разгледах няколко от илюстрациите в приключението. Изглеждат наистина вдъхновяващо. Как подходихте при създаването на визията на „Дяволският мост“ ?
М: Благодаря за добрите думи. За да достигнем сегашния си процес на работа преминахме през много грешки, от които се учехме. Всичко започва с много четене, както вече споменах по-горе. Когато вече имаме добре структурирана представа за дадена местност, герой или същество и на какво са способни, даваме идеята на един от художниците, с които работим. От там нататък се изграждат примерни скици и има много разговори, в които се изглаждат детайли и крайната визия се оформя. Процеса отнема доста време но винаги си заслужава в момента, в който екипа види крайната илюстрация и всички кажем в един дъх “Да! Това е Леши, точно така си го представях!”
И: Избрали сте да финансирате издаването и разпространението на приключението през платформата „Кикстартър“…и трябва да кажем кампанията спечели финансиране буквално за часове. Поздравления за което. Ала трупането на средства продължава и вие отварята нови и нови бонус нива. Какво има още да се разкрие пред нас? Какво още ще получи всеки ако подкрепи „Дяволският мост“ в Кикстартър ? Питам за тези, които още се чудят и не са се включили в кампанията
М: За нас Кикстартър е най-добрата платформа за получаване на нужните средства, за да се създаде независим проект като нашия. Обществото на кикстартър харесва хора с креативни идеи и както статистиката го доказва това, над 180 000 проекта са били подкрепени откакто съществува, над 5 милиарда долара са събрани за осъществяването на тези проекти. Благодарим на всички, които ни помогнаха да осъществим кампанията още в първите минути от публикуването й! Благодарение на допълнителните средства успяваме да обогатим приключението с всеки изминал ден. Не само това, но и заради интереса към физическия продукт ще успеем да издадем книгата с твърди корици – нещо, което ни беше мечта, но не подозирахме, че ще успеем.
Ако нови уникални механики на чудовища, предмети вдъхновени от славянски фолклор, места базирани на истински локации в България и тематичната обстановка, пресъздадена от НПЦ-тата не е достатъчно да подбуди любопитството им – то страстта, с която правим тази наша вече четиригодишна мечта , би трябвало да им покаже, че сме готови на всичко за да създадем нещо уникално !
И:И любимият ми въпрос за финал – какви са бъдещите творчески планове на „Yellow madhouse“ ?
М: Близко бъдеще- да завършим проекта и да го доставим до домовете на всички, които ни подкрепиха и ще ни подкрепят в това начинание. За напред искаме само да надграждаме и обогатяваме света докато не стигнем до Кампейн Сетинг!
Разделям се с Марто и екипа на „Жълтата Лудница“ в супер приповдигнато настроение! Искрено съм вдъхновен от ентусиазма, смелостта и целта им – да направят славянският фолклор достъпен и популярен, част от една епична фентъзи вселена, каквато е D&D.
Обещаваме си най-скоро да запишем видео интервю с още нещица за бъдещият им сетинг. Там те ще споделят и повечко за него. И преди да затворя…“ВЕЧНИЯТ ДМ“ В МЕН ПРОГОВАРЯ И МОЛЯ МАРТО ДА МИ ОБЕЩАЕ НЕЩО ( бел.ред. знам, че този израз, „Вечният ДМ“, го разбират само отдадените на ролеви игри…но не ме интересува ) :
Ицо : Обещай ми, че когато приключението официално отпътува към хората подкрепили ви в кампанията, ще направим една игрова сесия по него онлайн, понеже аз като дългогодишен D&D играч съм най-редовно ДМ и все си търся възможност да поиграя малко !
Мартин: Направо хвърляй инициатива!
П.С. Нямам търпение да тръгна за „Дяволският мост“ !