Mariposas – играта на пеперудите

 

Резюме

 Mariposas е изключително тематична, красива и качествено изработена игра. Тя ви предизвиква да прелетите, чрез вашите пеперудки, невероятните 4000 километра и да усетите, че това въобще не е лесна работа. Ще се включите в една луда надпревара, в която няма ограничения за стратегия и тактика, няма и конфронтация, но до последната минута ще бъдете под напрежение и ще преживявате всеки ход, докато вече мислите за следващите. Играта е със средна продължителност и сложност, бързо се подрежда и има отлично присъствие на масата. Правилата са лесни и добре обяснени, но има няколко тънкости, които може да не уловите веднага. Затова не се плашете от първата игра, просто, четете внимателно, пробвайте различни стратегии и вижте какво се получава, при втората вече всичко ще е кристално ясно. Играта бързо и безкомпромисно се настани сред любимите ни игри. Препоръчвам я за семейства, подходяща е за игра с деца (8+), както и за запалени геймъри.

Увод

Първото, което ме привлече към играта бяха пеперудите (мariposas – на испански) и това, че е семейна. В началото не се и знаеше много повече, но това ми беше достатъчно – насекомите и семейството са неразривно свързани при мен.

Настолните игри са огромен, красив и фантастичен (в пряк и преносен смисъл) свят. За съжаление в него относително рядко попадат реални факти и феномени от областта на науката и природата. Причината е много проста – те са истински и се подчиняват на определени закономерности, които трябва да бъдат запазени достоверни при създаването на играта. Особено, ако тя има и образователен характер. Това определено е една допълнителна трудност пред всеки дизайнер на игри (при джуджетата и извънземните няма никакви ограничения и правила). От друга страна природата и науката са изключително богат извор на идеи и интересни теми.

Създателката на Mariposas, Елизабет Харгрейв (Elizabeth Hargrave) вече има един изключително сполучлив опит зад гърба си. Чудесната игра за птици Wingspan. В нея беше запазен успешно този тънък баланс между игра, тема и научни факти, като резултатът е една от най-популярните семейни игри през последните години.

Дали Елизабет Харгрейв е успяла да постигне този резултат и в Mariposas?

Характеристики на играта

  • възраст–14+ (8+ според мен)
  • продължителност – 45-70 минути
  • брой играчи – 2-5
  • тип – семейна
  • взаимодействие – слабо
  • преиграваемост – висока
  • време за научаване – кратко

Тема

Всяка година американската пеперуда монарх (Danaus plexippus plexippus) преживява едно от най-невероятните приключения в животинския свят – Голямата миграция. В течение на около 4 поколения (преминаване на пълен жизнен цикъл от яйце, през гъсеница и какавида до възрастно) в рамките на една година, тя пресича територията между Централно Мексико и Източните щати на САЩ, достигайки дори до Канада. Миграцията е огромна, участват над 500 000 пеперуди, които изминават между 4000 и 7000 километра. Тук трябва да уточним, че тези пътешествия се осъществяват от различни групи (популации), обитаващи територии на изток и запад от Скалистите планини. За съжаление, числеността на този вид пеперуда силно намалява и затова сме виновни ние – хората. Прекомерното използване на пестициди, унищожаването на местообитанията и растенията, с които се храни са само част от причините. В последно време се предприемат все повече мерки за нейното опазване и една от тях е да се създават защитени територии или места за почивка (waystations в играта). Но понякога дори ентусиастите, които работят за спасяването на този интересен вид, не оцеляват – наскоро в Мексико имаше няколко случаи на убити пазители на защитената територия край град Michoacán, от който започва и завършва играта.

 

Старт и финал – Michoacan

Аз лично съм впечатлен, но не и изненадан, че през целия процес на разработване на играта са ползвани съветите на учените от научния институт Smithsonian и експертите от Monarch Watch. Така при нас достига една истинска история, претворена в красиви рисунки, дърво и картон. Но няма да навлизам в подробности, ще ви оставя да потърсите сами информация за този грандиозен природен феномен, пеперудата и заплахите, които ѝ влияят (подсказка 1 – използвайте латинското име на пеперудата монарх, така ще получите максимално точна информация; подсказка 2 – вижте Допълнителна информация в края на статията).

Компоненти 

Компонентите са с високо качество – дебел картон, твърди карти и бордове. Всичко е много приятно и красиво нарисувано. Фигурките на пеперуди са добре изработени, удобни за игра и приятни на допир. Чиповете с цветя се прибират в специално приготвени за тях кутийки, което много улеснява подреждането, самата игра и прибирането ѝ.

Чипове с цветя и изглед на пеперудките

На пръв поглед изглежда, че цветовете са много ярки и биха дразнили, но реално не е така.

Игрално табло

Всичко това осигурява едно много добро присъствие на играта на масата.

Правила и начин на игра

Правилата на играта са много добре написани и богато илюстрирани. Още след първото прочитане ще ви станат ясни, но искам да обърна внимание на две неща, които ние пропуснахме при първата си игра – бързахме, нямахме търпение да я играем. Първото е, че при размножаване на пеперудите от 2-3-4 поколение,  се взимат екземплярите, поставени на картите със сезонна мисия, а след това се използват резервите на всеки играч. Това е важно, защото, освен че спазвате правилата на играта, ви позволява да откривате следващите цели за постигане и да получите информация, за да доразвивате стратегията си. Второто е, че имате право да кацате върху градовете дори и след като те бъдат открити за пръв път и да вземете бонусите означени на тях, без обаче да взимате допълнителния ресурс растение с хвърляне на зарчето, т.е бонусите не са еднократни и само за този, който ги е открил.

Като цяло игралният ход протича по следния начин – теглите две карти за движение, използвате едната, прелитате до цвете/град и събирате ресурсите от него – цвете или бонус от града (карта за движение, карта за жизнен цикъл или допълнително цвете).

Карти за движение
Видове карти за движение

Ако сте първият, който открие чип с бонус в някой град, хвърляте и зарче, от него печелите допълнителен чип с цвете. Картите за жизнен цикъл носят точки, а ако съберете пълен комплект яйце-гъсеница-какавида-възрастна пеперуда получавате и допълнителни бонуси.

Карти за бонуси
Горен ред-карти за допълнително движение; Долен ред – карти за жизнен цикъл и примерен бонус

Когато около мястото за кацане, има нарисувана гъсеница, имате право да се размножите и преминете в следващото поколение пеперуди, като заплащате за това със събраните ресурси от цветя (най-добре да са еднакви, в противен случай ще трябва да платите повече).

Град с бонус плочка, зар за допълнителен ресурс и място за размножаване.

В играта преминавате през три сезона, като броя на ходовете със всеки следващ сезон нараства (пролет – 4, лято – 5 и есен – 6 хода). През всеки сезон има цели за постигане, и ако ги постигнете ви носят точки. Картите с цели се различни и се теглят на случаен принцип за всяка отделна игра.

Примерни сезонни цели

През пролетта пеперудите се отправят на север, разселват се през лятото и се завръщат обратно в Мексико през есента. Събралият най-много точки от изпълнени сезонни мисии, бонус карти за жизнен цикъл и най-много завърнали се пеперуди от 4-то поколение, печели играта.

Звучи лесно и наистина е, но бързо ще откриете колко голяма дълбочина се крие и колко предизвикателни решения трябва да вземете. Все пак сте малки пеперудки – нежни, с малки „мозъчета“ и летящи на къси разстояния, а ви очакват 4000 км., или иначе казано „една маса разстояние“. Планирайте внимателно!

Впечатления

Плюсове 

Авторката Елизабет Харгрейв е свършила отново прекрасна работа и успешно е вписала една сложна тема в идеята и механиките на лека и впечатляваща игра. Вече се досещате, че много харесвам играта, дори повече, тя зае челно място в любимите ми игри.

Всеки ход е малко предизвикателство, породено от различните начини за получаване на точки и скритите в играта елементи – къде да кацнете, коя пеперуда да преместите, докъде да стигне, как да се върне, кое поколение да размножите. Изборите са точно каквито трябва, достатъчно трудни, но без да е главоблъсканица. Съчетани с известна доза късмет и риск и ето, вие вече летите над масата и се забавлявате. Вълнувате се и кроите планове. На всеки ход ще изпитвате удоволствие от постигнатото, имайки реалното усещане за свършена работа. Играта не те оставя да скучаеш и да не те интересува какво правят другите, напротив, следиш всеки техен ход и се опитваш да направиш по-добър, за да се добереш до заветните точки. Допадна ми и липсата на пряка конфронтация, това позволява да се играе с по-широк кръг от хора, включително с деца. В същото време конкуренцията е налична и състезанието е безмилостно.

Преиграваемосттa на играта е абсолютно гарантирана, не само защото е интересна и доставя удоволствие, но и защото всеки път ще теглите различни комбинации от цели в сезонните карти (1140 възможни комбинации), чиповете с бонуси за градове също ще имат различни и случайни места на картата, което ще поставя пред вас разнообразни предизвикателства и ще изисква съответната стратегия.

Бях приятно изненадан от дълбочината на играта, в нея има много повече тактика и стратегия, отколкото можеше да се предположи след прочитането на малкото и лесни правила. Това прави играта интересна и за запалени играчи, които принципно предпочитат по-тежки и сложни игри. В Mariposas те ще намерят достатъчно предизвикателство, сигурен съм.

Минуси

Все пак, играта има и няколко минуса, но те са по-скоро въпрос на лично усещане и не са свързани с реални проблеми в баланса или механиките.

Въпреки че е лека и семейна игра, има известна нужда от научаване и свикване с правилата и кое как работи. За съжаление това може да доведе до незадоволителни резултати при първата игра и да разочарова хора, които не са се сблъсквали с подобен тип състезателни настолни игри. До подобен резултат може да доведе и желанието да се изпълнят всички сезонни мисии, както и да се събират точки от всички източници. Често това няма да бъде възможно, самата игра е такава и трябва да го имате предвид. За определен тип играчи, тези силно привързани към чисто логически игри или желаещи победата на всяка цена, различните случайни елементи в играта, може да предизвикат неприятни усещания. Вероятно тази игра не е за тях, но на всички останали мога да препоръчам да не се отказват след първата игра и да пробват различни стратегии. А тях ги има, само трябва да ги откриете.

Едно от първоначалните ми притеснения за играта беше събирането на пълната колекция от карти за жизнен цикъл и получаването на бонусите от тях. Изглеждаше толкова случайно и невъзможно, че започвах да се чудя защо въобще ги има в играта. След няколко игри се оказа, че съм се притеснявал напразно. Събирането на тези карти е напълно възможно. Но има доза късмет и отново зависи само от вас и вашата стратегия и преценка дали си заслужава преследването на тази цел, или е по-добре да опитате да се борите за друг източник на точки.

Към реалните недостатъци мога да отбележа, че аз имам проблем с местата за размножаване на таблото. Те са относително малки като картинка и според мен не са достатъчно различими. А при натрупване на пеперуди, спокойно можете и да ги пропуснете. Искаше ми се да са по-ясно обозначени.

Плюс/Минус

Тук искам да спомена за един „проблем“, който се дискутира из Интернет пространството – играта за двама. Аз лично не смятам, че има такъв, ще се опитам да обясня защо, но все пак е хубаво да имате представа и от появилите се мнения по този въпрос.

В ревюто за играта един от известните рецензенти на настолни игри Richard Ham-Rahdo, повдига въпросът, че при двама играчи няма да могат да бъдат открити всички бонус чипове в градовете. Причините са или защото няма да стигнат ходовете, или защото някой няма има желание да го прави. Темата е обстойно дискутирана и в BoardGameGeek, където се предлагат и решения (ревю и дискусия в Допълнителна информация).

На пръв поглед това звучи като реален проблем, който вероятно би провалил играта при двама играчи. Предложеното решение в BGG е при разкриване на един чип за град, да се отваря още един на случаен принцип по решение на играча.

Бонус чиповете в различните градове, без съмнение имат непредвидим характер – първо защото те самите са случайно разпределени и второ зависи от сезонните цели, дали вие въобще ще искате да стигнете до даден град т.е то се определя и от вашата моментна стратегия. В нашите игри се е случвало както да открием всички чипове и да съберем пълен комплект от карти за жизнен цикъл, така и обратното. Въпреки това смятам че, обръщането на чиповете с бонуси носи изключително много ползи (още една карта за движение; допълнително цвете, посочено или по избор от зарчето; карта за жизнен цикъл – директна точка). Всички тези бонуси могат много да променят и подпомогнат избраната стратегия, т.е. дават много повече от кацането на обичайните места и при това не се губи нито време, нито пространство. Все пак, това е само един от няколкото начина за събиране на точки, без никакво притеснение можете да го пропуснете и да се съсредоточите върху другите възможности и пак да спечелите играта. Дори мога да кажа, че този „проблем“ само подсказва колко добре е измислена играта и колко много пътища има за победа. Rhado е съвсем прав, възможно е да играете играта и без да обръщате плочките с бонуси и да оставите тази работа на другия. Можете да опитате да спечелите с известна доза паразитизъм и да губите ценни допълнителни ресурси, но на ваш риск. Това е съвсем валидна стратегия, която си заслужава да се пробва, но това не е проблем на играта – тя си остава перфектно балансирана и ще ви донесе удоволствие и при двама играчи.

Образователна стойност

 Голямата миграция на пеперудата монарх е един от най-често показваните феномени в  научно-популярните филми, но чрез играта на Елизабет Харгрейв, той ще стане още по-популярен и разпознаваем. Надявам това да спомогне за опазването на този интересен вид и изумителната му миграция. В края на книжката с правила е дадена интересна информация за пеперудата монарх, която да ви подтикне да потърсите още. А това от своя страна може да ви помогне и в изграждането на нови и интересни стратегии за победа.

Освен чисто образователната стойност, Mariposas има и подчертан възпитателен ефект, най-вече когато се играе с деца. Играта, както и почти всяка друга, развива логическото и креативното мислене. Харесва ми, че това се случва по един много елегантен и лек начин. Комбинацията на чисто логическо планиране на бъдещи действия и наличието случайни елементи (картите за движение, цели и бонуси) е предизвикателство и бързо научава децата да мислят адаптивно и да са адекватни в променяща се ситуация, от която да извличат максимална полза. Макар, че играта е състезателна и сте противници, фактът че няма директна конфронтация, спомага много да се предаде един важен урок или поне да се поговори за него – за да победиш, не е задължително да елиминираш конкурентите, а дори можеш да се възползваш от успехите им. Често е по-добре просто да си по-умен, комбинативен и да следваш целите си.

 Оценка

 Една игра, която само мога да препоръчам.

                 

Визия и компоненти : 5 / 6

Геймплей : 5.5 / 6

Преиграваемост : 6 / 6

 

Крайна оценка : 5.5 / 6

 

Допълнителна информация

 – Какво убива пеперудите монарх?

https://nauka.bg/kakvo-ubiva-peperudite-monarh-129-broi/

– Популацията на пеперудите монарх, мигрирали в Мексико тази година, е намаляла с 53%

https://bnr.bg/post/101241059

– Втори активист за защитна на пеперудата монарх е намерен мъртъв (на английски)

https://www.bbc.com/news/world-latin-america-51356265

– Пеперудата монарх (на английски)

https://en.wikipedia.org/wiki/Monarch_butterfly

https://www.nationalgeographic.com/animals/invertebrates/m/monarch-butterfly/

– Миграцията на пеперудата монарх (на английски)

https://en.wikipedia.org/wiki/Monarch_butterfly_migration

Пестициди заразяват повечето храна на западната популация на пеперудата монарх (на английски)

https://www.sciencenewsforstudents.org/article/pesticides-contaminate-food-california-monarchs

Rahdo, Mariposas Final Thoughts (Ревю на играта Mariposas, на английски)

https://www.youtube.com/watch?v=_bzlU368s-Y

– Дискусия в BoardGameGeek – 2 player problem and an idea to fix it (на английски)

https://boardgamegeek.com/thread/2498084/2-player-problem-and-idea-fix-it