Хеви метал фентъзи – Thunderstone Quest

Има настолни игри, които дават
облика на цял един жанр. Заглавия толкова интригуващи, пленителни, революционни
и популярни, че името им се е превърнало в еталон.
облика на цял един жанр. Заглавия толкова интригуващи, пленителни, революционни
и популярни, че името им се е превърнало в еталон.
Всъщност, пишейки тези пламенни
редове призвани да станат част от
помпозен увод, се замислям, че се готвя да ви представя една „deck building“ игра.
Последните са жанр в настолните игри свързан най-общо с „изграждането на тесте
от карти“. Всички играчи започват със сродни или дори еднакви тестета от карти,
даващи им ресурси или специални умения и в хода на играта се опитват да ги
обогатят, по свой вкус и според избраната стратегическа посока.
редове призвани да станат част от
помпозен увод, се замислям, че се готвя да ви представя една „deck building“ игра.
Последните са жанр в настолните игри свързан най-общо с „изграждането на тесте
от карти“. Всички играчи започват със сродни или дори еднакви тестета от карти,
даващи им ресурси или специални умения и в хода на играта се опитват да ги
обогатят, по свой вкус и според избраната стратегическа посока.
Тук някъде е редно да кажа : Не,
драги, няма да ви говоря за „Доминион“, the so called „бащицата на „deck building” жанра. Ще оставя тази задачка на
други, по-квалифицирани от мен кадри ( те се знаят кой са ). Макар че подобен
увод много щеше да му отива на „Доминион“…
драги, няма да ви говоря за „Доминион“, the so called „бащицата на „deck building” жанра. Ще оставя тази задачка на
други, по-квалифицирани от мен кадри ( те се знаят кой са ). Макар че подобен
увод много щеше да му отива на „Доминион“…
Играта, за която ще ви надувам
главата в следващите редове…на мен ми е надувала главата от години. Доста
дълго време се оглеждах, облизвах лакомо,ала така и не стигах до „Thunderstone Quest“. Е, след покъртително успешенa „Kickstarter“ кампания през миналата година (разбирайте – много
кинти), играта се върна в наличност в търговската и аз с трепетни ръце посегнах към нея. А в
следващите редове ще ви споделя какво открих.
главата в следващите редове…на мен ми е надувала главата от години. Доста
дълго време се оглеждах, облизвах лакомо,ала така и не стигах до „Thunderstone Quest“. Е, след покъртително успешенa „Kickstarter“ кампания през миналата година (разбирайте – много
кинти), играта се върна в наличност в търговската и аз с трепетни ръце посегнах към нея. А в
следващите редове ще ви споделя какво открих.
За шепа злато повече…и артефакти !
![]() |
Има фигурки – спете спокойно,деца |
„Thunderstone Quest“ e епична игра с карти
за двама до четирима души. Казвам „епична“, защото в титаничната кутия ще
откриете достатъчно карти, за да се заровите в тях ! Освен това, играта
предлага и няколко режима на игра, за които ще спомена по-надолу. Иначе „Thunderstone
Quest“ е ново издание на игра със същото
заглавие, появила се през далечната вече 2009г. ( б*х мама му, как летят
годините в настолните игри ) и преживяла няколко култови преиздавания.
Дизайнери са част от хората работели и по предните реинкарнация на играта –
Майк Елиът ( „Dice Masters“, „Shadowrun:
Crossfire“), Брайън Рийз ( „L5R
CCG“ ) и Марк Уоотън ( „Doomtown“, „L5R CCG“ ). Издатели са
любимците от AEG.
за двама до четирима души. Казвам „епична“, защото в титаничната кутия ще
откриете достатъчно карти, за да се заровите в тях ! Освен това, играта
предлага и няколко режима на игра, за които ще спомена по-надолу. Иначе „Thunderstone
Quest“ е ново издание на игра със същото
заглавие, появила се през далечната вече 2009г. ( б*х мама му, как летят
годините в настолните игри ) и преживяла няколко култови преиздавания.
Дизайнери са част от хората работели и по предните реинкарнация на играта –
Майк Елиът ( „Dice Masters“, „Shadowrun:
Crossfire“), Брайън Рийз ( „L5R
CCG“ ) и Марк Уоотън ( „Doomtown“, „L5R CCG“ ). Издатели са
любимците от AEG.
![]() |
Като казвам „тонове карти“ не се шегувам ! |
В „Thunderstone Quest“ играчите влизат в ролята на смели фентъзи
приключенци…или по-точно на предприемчиви ръководители на приключенска група. В хода на играта ще наемате герои, ще ги снаражавате с оръжия и магии и ще ги пращате в неприветливите
коридори и зали на ГЕС УОТ – поредният
дънджън ! Класическа фентъзи тема отвсякъде – приключенци, мечове, злато,
подземия, гоблини, зомбита и дракони. И вероятно няколко заспали геймъри,
четящи поредното еднотипно описание на темата на поредната еднотипна като тема
фентъзи настолна игра. Страшно изречение стана…
приключенци…или по-точно на предприемчиви ръководители на приключенска група. В хода на играта ще наемате герои, ще ги снаражавате с оръжия и магии и ще ги пращате в неприветливите
коридори и зали на ГЕС УОТ – поредният
дънджън ! Класическа фентъзи тема отвсякъде – приключенци, мечове, злато,
подземия, гоблини, зомбита и дракони. И вероятно няколко заспали геймъри,
четящи поредното еднотипно описание на темата на поредната еднотипна като тема
фентъзи настолна игра. Страшно изречение стана…
![]() |
Премети, магии и пак предмети – пазарът е огромен |
Както ви стана ясничко ( въх,
нова дума ? ), темата в „Thunderstone Quest“ далеч не е най-оригиналния актив на играта. Без никакво съмнение обаче,
геймплея има какво да предложи. Рано
ли се издадох ? Ами трябваше да ви „дам нещичко“, иначе щяхте да затворите ревюто
с омерзение. Макар и абсолютен представител
на „deck building” жанра, „Thunderstone Quest“ предлага наистина интересен поглед върху основните постулати на жанра.
Преди да пристъпим към тях обаче е време да си кажем няколко думи за различните
режими на игра, които ще намерите в играта.
нова дума ? ), темата в „Thunderstone Quest“ далеч не е най-оригиналния актив на играта. Без никакво съмнение обаче,
геймплея има какво да предложи. Рано
ли се издадох ? Ами трябваше да ви „дам нещичко“, иначе щяхте да затворите ревюто
с омерзение. Макар и абсолютен представител
на „deck building” жанра, „Thunderstone Quest“ предлага наистина интересен поглед върху основните постулати на жанра.
Преди да пристъпим към тях обаче е време да си кажем няколко думи за различните
режими на игра, които ще намерите в играта.
![]() |
Класика ? |
На първо място имаме
„традиционният“ начин за игра на „Thunderstone Quest“, който разчита на това сами да си моделирате играта по
ваш вкус. Харесвате си определени предмети, които влизат в игра, определен тип
злодей и просто играете.
„традиционният“ начин за игра на „Thunderstone Quest“, който разчита на това сами да си моделирате играта по
ваш вкус. Харесвате си определени предмети, които влизат в игра, определен тип
злодей и просто играете.
Доста по вълнуващ е режима
„кампания“. В комплекта на „Thunderstone Quest“ ще откриете няколко „куеста/приключения“…което е нормално с оглед
наименованието на играта. Всеки един от тях включва кратък и готин фентъзи
сюжет, специфичен набор от персонажи, предмети, артефакти и злодеи. В този
режим играта придобива една завършеност и интригуваща дълбочина, поне откъм
тема, правеща я изключително подходяща за сериозни геймърски компании. Нещо
повече – от AEG не дават индикации, че смятат да спират с пускането на нови и нови
сценарии, пристигащи с нови нишки към сюжета и тонове нови карти ( естествено
). Режимът „кампания“ вероятно е най-забавната опция да играете „Thunderstone
Quest“…ако не съществуваше “Epic Thunderstone Quest“.
„кампания“. В комплекта на „Thunderstone Quest“ ще откриете няколко „куеста/приключения“…което е нормално с оглед
наименованието на играта. Всеки един от тях включва кратък и готин фентъзи
сюжет, специфичен набор от персонажи, предмети, артефакти и злодеи. В този
режим играта придобива една завършеност и интригуваща дълбочина, поне откъм
тема, правеща я изключително подходяща за сериозни геймърски компании. Нещо
повече – от AEG не дават индикации, че смятат да спират с пускането на нови и нови
сценарии, пристигащи с нови нишки към сюжета и тонове нови карти ( естествено
). Режимът „кампания“ вероятно е най-забавната опция да играете „Thunderstone
Quest“…ако не съществуваше “Epic Thunderstone Quest“.

Продукт на най-тъмните кътчета от
нърдското съзнание на настолното гуру Том Васъл и легендарният дизайнер Ричард Лауниус,
епичната версия на „Thunderstone Quest“ е определяна от мнозина, за „най-правилният начин“ за игране на играта. И
като казвам правилен, разбирайте най-забавният и най-вълнуващият. Няма да се
спирам на детайли, а само ще ви подхвърля основното. В този игрови модул
на „Thunderstone Quest“ използвате всички карти от категориите „предмети“,
„магии“ и „оръжия“, като тяхното включване в играта идва под формата на общо
тесте. Относно чудовищата –използвате десетина изтеглини отново на случаен принцип. В
епичният „Thunderstone Quest“ няма
предефинирани сетове, сюжети и кампании. Буквално, всичко може да се случи с
приключенците ви ! Което естествено си е и минус за тези от вас, които обичат
„по-подредените“ игри и механики и не си падат по изненадите.
нърдското съзнание на настолното гуру Том Васъл и легендарният дизайнер Ричард Лауниус,
епичната версия на „Thunderstone Quest“ е определяна от мнозина, за „най-правилният начин“ за игране на играта. И
като казвам правилен, разбирайте най-забавният и най-вълнуващият. Няма да се
спирам на детайли, а само ще ви подхвърля основното. В този игрови модул
на „Thunderstone Quest“ използвате всички карти от категориите „предмети“,
„магии“ и „оръжия“, като тяхното включване в играта идва под формата на общо
тесте. Относно чудовищата –използвате десетина изтеглини отново на случаен принцип. В
епичният „Thunderstone Quest“ няма
предефинирани сетове, сюжети и кампании. Буквално, всичко може да се случи с
приключенците ви ! Което естествено си е и минус за тези от вас, които обичат
„по-подредените“ игри и механики и не си падат по изненадите.
Най-смелият печели
![]() |
Селцето си е бая борд |
Ох, толкова се замотах по
различните модули пристигащи с „Thunderstone Quest“, че има опасност да забрави да ви поговоря за геймплея
на играта. И последно, за да обобщя – има много начини да играете „Thunderstone
Quest“, дето се вика „за всеки вкус по нещо“,
което си е готино и гарантира богата преиграваемост.
различните модули пристигащи с „Thunderstone Quest“, че има опасност да забрави да ви поговоря за геймплея
на играта. И последно, за да обобщя – има много начини да играете „Thunderstone
Quest“, дето се вика „за всеки вкус по нещо“,
което си е готино и гарантира богата преиграваемост.
Знаете, че много пъти когато ви
говоря за геймплей, обичам да използвам термина „елегантен“. Е, ще се наложи да
го направя и за „Thunderstone Quest“. Защото при
толкова много компоненти ( тонове карти ), токени, табла и специални умения, основната
игрова механика е изчистена и полирана до съвършенство. В общи линии, в
началото на всеки ваш ход вземате решение дали да посетите „селцето“ или да се
отправите към „подземието“.
говоря за геймплей, обичам да използвам термина „елегантен“. Е, ще се наложи да
го направя и за „Thunderstone Quest“. Защото при
толкова много компоненти ( тонове карти ), токени, табла и специални умения, основната
игрова механика е изчистена и полирана до съвършенство. В общи линии, в
началото на всеки ваш ход вземате решение дали да посетите „селцето“ или да се
отправите към „подземието“.
![]() |
В „селцето“ е малко като worker placement…ама не съвсем |
„Селцето“ всъщност е централният
игрови борд. Върху него има различни локации, като имате право на няколко
действия и едно уникално, в
зависимост от това къде стъпите. Като казвам, че стъпвате някъде, не си мислете, че „Thunderstone
Quest“ е “worker placement” игра. Няма такива щуротии. Единствената ви интеракция с
останалите играчи е надпреварата за желана карта или за кожата на дадено
чудовища. Но да се върнем към селцето, където си купувате предмети, магии,
оръжия , артефакти, лекувате рани и пазарувате полезни джаджи за приключенци –
хлебец, фенер или отвара за лекуване. В общи линии – добре познатите ни фентъзи
дела.
игрови борд. Върху него има различни локации, като имате право на няколко
действия и едно уникално, в
зависимост от това къде стъпите. Като казвам, че стъпвате някъде, не си мислете, че „Thunderstone
Quest“ е “worker placement” игра. Няма такива щуротии. Единствената ви интеракция с
останалите играчи е надпреварата за желана карта или за кожата на дадено
чудовища. Но да се върнем към селцето, където си купувате предмети, магии,
оръжия , артефакти, лекувате рани и пазарувате полезни джаджи за приключенци –
хлебец, фенер или отвара за лекуване. В общи линии – добре познатите ни фентъзи
дела.
![]() |
С напредването на играта „отключвате“ по-добри версии на героите |
Говорейки за предмети, магии и
оръжия, стигаме и до същината на „Thunderstone Quest“. Както ви казах – „строите“ си тесте от карти. Основата
му са начинаещи приключенци. В хода на играта искате да ги заменяте за опитни
персонажи. Последните си ги набавяте от „селцето“ или попадате на тях в
подземието. Всъщност, за да влезете в подземието имате нужда от приключенци. Те
пък от своя страна имат нужда от предмети, магии и оръжия.
оръжия, стигаме и до същината на „Thunderstone Quest“. Както ви казах – „строите“ си тесте от карти. Основата
му са начинаещи приключенци. В хода на играта искате да ги заменяте за опитни
персонажи. Последните си ги набавяте от „селцето“ или попадате на тях в
подземието. Всъщност, за да влезете в подземието имате нужда от приключенци. Те
пък от своя страна имат нужда от предмети, магии и оръжия.
![]() |
Магьосница с къс меч – в Thunderstone Quest си е легално ! |
Всъщност, уникалното в „Thunderstone
Quest“ е, че реално вие градите „парти“ от
приключенци, под формата на тесте с карти, с което да трупате точки/опит като избивате чудовища. В „Thunderstone Quest“ всеки персонаж си има показател „умение“, който позволява да го
„оборудвате“ с оръжия или магии. Всъщност последните не могат да бъдат ползвани по никакъв друг начин.
Quest“ е, че реално вие градите „парти“ от
приключенци, под формата на тесте с карти, с което да трупате точки/опит като избивате чудовища. В „Thunderstone Quest“ всеки персонаж си има показател „умение“, който позволява да го
„оборудвате“ с оръжия или магии. Всъщност последните не могат да бъдат ползвани по никакъв друг начин.
Така. Да обобщим. Купувате готини
предмети, магии и оръжия. Набавяте си услугите на приключенци. И тръгвате да
дирите приключение. Последното се случва, ако вместо в „селцето“, се насочите към
подземието. То се изгражда посредством плочки, изпълняващи ролята на стаи. Във
всяка стая дебне по едно чудовище, което много често пристига и със специално
умение. Скоба – понякога и самите стаи имат специални умения, с които трябва да
се справите. Влизайки в подземението искате да изтеглите от тестето си герои и
предмети. С последните снаражавате приключенците, убивате чудовището, взимате
предмети и точки „Опит“ ( които са важни и за края на играта ) и…продължавате
напред.
предмети, магии и оръжия. Набавяте си услугите на приключенци. И тръгвате да
дирите приключение. Последното се случва, ако вместо в „селцето“, се насочите към
подземието. То се изгражда посредством плочки, изпълняващи ролята на стаи. Във
всяка стая дебне по едно чудовище, което много често пристига и със специално
умение. Скоба – понякога и самите стаи имат специални умения, с които трябва да
се справите. Влизайки в подземението искате да изтеглите от тестето си герои и
предмети. С последните снаражавате приключенците, убивате чудовището, взимате
предмети и точки „Опит“ ( които са важни и за края на играта ) и…продължавате
напред.
![]() |
Подземието включва множество стаи |
А „Thunderstone Quest“ свършва когато изтеглите шест ключа, специално
поставени сред чудовищата предмети, които ви позволяват да се изправите срещу финалният бос, който също сте избрали в
началото на играта. Всеки от играчите има един шанс да го победи, след което
събирате всички генерирани точки, под формата на токени и по закупените от вас
карти и този събрал най-много е победител.
поставени сред чудовищата предмети, които ви позволяват да се изправите срещу финалният бос, който също сте избрали в
началото на играта. Всеки от играчите има един шанс да го победи, след което
събирате всички генерирани точки, под формата на токени и по закупените от вас
карти и този събрал най-много е победител.
![]() |
И в стаите има чудовища… |
Като скролна текста лекинко
нагоре ( щото не пиша на пергамент, въпреки че щеше да е тематично ) ми се
струва, че ревюто си става малко телеграфно. Което може да ви въведе в
заблуждение, че „Thunderstone Quest“ е някаква
безхарактерна игрица, която не впечатлява. Точно обратното. „Thunderstone
Quest“ има ужасно много какво да предложи. Титаничното количество карти, включващи
герои, предмети и чудовища ви гарантират месеци игрово време. Безкрайно
изчистена геймплей механика, която смятам успях да обясня адекватно – отивате в „селцето“ ( на пазар ) или в подземието ( на кървав спорт…малко така ).
Естествено не съм споменал и редицата дребни тънкостти в „Thunderstone
Quest“. Като например токените „фенери“,
които ви позволяват да слизат надолу в подземието ( плочките се подреждат една
под друга ) и са нещо като задължителен атрибут. Или пък функцията на „хляба“,
които повишава „умението“ на ваш персонаж и ви позволява да го снаражите с
по-бляскави и ефективни предмети. А точките ви живот, които спадат, когато
дадено чудовище ви удари. Но спокойно, в „Thunderstone Quest“ не може да загинете, но колкото повече рани получите,
толкова по-малко карти може да държите в ръката си в началото на хода. Както
сами виждате – „Thunderstone Quest“ е мащабна,
епична, богата на опции игра, която в своята сърцевина предлага елегантен и
заразителен геймплей.
нагоре ( щото не пиша на пергамент, въпреки че щеше да е тематично ) ми се
струва, че ревюто си става малко телеграфно. Което може да ви въведе в
заблуждение, че „Thunderstone Quest“ е някаква
безхарактерна игрица, която не впечатлява. Точно обратното. „Thunderstone
Quest“ има ужасно много какво да предложи. Титаничното количество карти, включващи
герои, предмети и чудовища ви гарантират месеци игрово време. Безкрайно
изчистена геймплей механика, която смятам успях да обясня адекватно – отивате в „селцето“ ( на пазар ) или в подземието ( на кървав спорт…малко така ).
Естествено не съм споменал и редицата дребни тънкостти в „Thunderstone
Quest“. Като например токените „фенери“,
които ви позволяват да слизат надолу в подземието ( плочките се подреждат една
под друга ) и са нещо като задължителен атрибут. Или пък функцията на „хляба“,
които повишава „умението“ на ваш персонаж и ви позволява да го снаражите с
по-бляскави и ефективни предмети. А точките ви живот, които спадат, когато
дадено чудовище ви удари. Но спокойно, в „Thunderstone Quest“ не може да загинете, но колкото повече рани получите,
толкова по-малко карти може да държите в ръката си в началото на хода. Както
сами виждате – „Thunderstone Quest“ е мащабна,
епична, богата на опции игра, която в своята сърцевина предлага елегантен и
заразителен геймплей.
И все пак нещо ми липсва…

„Thunderstone Quest“ определено си
заслужаваше чакането. Има защо играта да е толкова високо оценена и толкова
обичана сред геймърите. Без никакво съмнение, това е една от най-интригуващите и
богати на съдържание игри в жанра „deck
building”.
заслужаваше чакането. Има защо играта да е толкова високо оценена и толкова
обичана сред геймърите. Без никакво съмнение, това е една от най-интригуващите и
богати на съдържание игри в жанра „deck
building”.
Ала въпреки всички тези
суперлативи, лично аз останах неудолетворен от няколко неща.
суперлативи, лично аз останах неудолетворен от няколко неща.
На първо място имам проблем с
темата…защото ми дойде до гуша от това „традиционно“ фентъзи ! Не че не
обичам фентъзи ( бога ми ), но „Thunderstone Quest“ е поредното заглавие в което използвате елфи, джуджета
и хора в ролята на бойци, магьосници и клерици, за да избивате гоблини,
чудовищни паяци и демони. Няма нищо оригинално в темата на играта. Нищо
различно, което да грабне вниманието ви и да го прикове към иначе интересния геймплей на „Thunderstone Quest“. Тук ще
отворя скоба и ще споделя, че горещо се надявам на „Numenera” версия на играта, каквата имаше за нейното предното издание. Защото за мен, определено „Thunderstone
Quest“ има нужда от свежа тема.
темата…защото ми дойде до гуша от това „традиционно“ фентъзи ! Не че не
обичам фентъзи ( бога ми ), но „Thunderstone Quest“ е поредното заглавие в което използвате елфи, джуджета
и хора в ролята на бойци, магьосници и клерици, за да избивате гоблини,
чудовищни паяци и демони. Няма нищо оригинално в темата на играта. Нищо
различно, което да грабне вниманието ви и да го прикове към иначе интересния геймплей на „Thunderstone Quest“. Тук ще
отворя скоба и ще споделя, че горещо се надявам на „Numenera” версия на играта, каквата имаше за нейното предното издание. Защото за мен, определено „Thunderstone
Quest“ има нужда от свежа тема.
Вторият ми голям проблем с „Thunderstone
Quest“ е нейният състезателен характер. Не ме
разбирайте погрешно, не съм някакъв „свети войн-защитник на кооперативните игри“.
Просто цялото това „бутане и ръгане с лакти“, за да „избиваме чудовища за
артефакти и злато“ не ми е никак на място в „Thunderstone Quest“. Хем сте приключенци и ще борите великото зло, хем
всеки за себе си. И по-лошото е, че това противопоставяне не добринася с нищо
за целостното усещане на играта. Нещата стават някак скучни и безлични с
напредването на игровата сесия. Струва ми се, че „Thunderstone
Quest“ щеше да е много по-вълнуваща ако бе
кооперативно предизвикателство, в което да се изискваха задружни усилия…
Quest“ е нейният състезателен характер. Не ме
разбирайте погрешно, не съм някакъв „свети войн-защитник на кооперативните игри“.
Просто цялото това „бутане и ръгане с лакти“, за да „избиваме чудовища за
артефакти и злато“ не ми е никак на място в „Thunderstone Quest“. Хем сте приключенци и ще борите великото зло, хем
всеки за себе си. И по-лошото е, че това противопоставяне не добринася с нищо
за целостното усещане на играта. Нещата стават някак скучни и безлични с
напредването на игровата сесия. Струва ми се, че „Thunderstone
Quest“ щеше да е много по-вълнуваща ако бе
кооперативно предизвикателство, в което да се изискваха задружни усилия…
Бързам да кажа, че това са лично
мой проблеми с „Thunderstone Quest“, които
въобще не накърняват самата игра като геймплей. Последният е супер И ако за вас изброените по-горе не са сериозни проблеми, то горещо ви я
препоръчвам играта !
мой проблеми с „Thunderstone Quest“, които
въобще не накърняват самата игра като геймплей. Последният е супер И ако за вас изброените по-горе не са сериозни проблеми, то горещо ви я
препоръчвам играта !
от Христо Симеонов
Препоръчвам задължително ЗА :
1. Любители на фентъзи и deck building
2. Ако ви се скита из подземия и ви се тряпят чудовища
3. Когато си търсите игра с тонове преиграваемост.
Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 5 / 6
Геймплей : 5.5 / 6
Преиграваемост : 6 / 6
Крайна оценка : 6 / 6