Какво общо има гобленът с цивилизациите? – Tapestry

Кучето се продава отделно от играта
    Четири месеца и един домашен любимец по-късно реших, че мога да Ви отделя малко време, за да Ви напиша впечатленията си от новата игра на Jamey и „Stonemaier Games“, която няма нужда от представяне. Boardgame community-то откачи след обявяването й и аз имах щастието да се сдобия с едно копие сравнително рано. Докато чакате „Тapestry“ да се появи по магазините, може да добавите това ревю към множеството други, които вече сте изгледали или прочели. Още една гледна точка никога не е излишна. Към настоящия момент играта е на първо място в BGG – „The Hotness list“ и геймърите се редят на опашки да я възхваляват или да я плюят. От време на време се намира и по някой, който да каже нещо вярно за нея.


Как изглежда играта разпъната за четирима играчи
    За щастие (или не) аз бях един от многото положително развълнувани когато играта беше обявена. Това се дължи главно на причината, че „Scythe“ е от същия дизайнер и ми е любимата игра. Можете да прочетете ревюто ми по отношение на разширенията към нея тук, както и ревюто на Ицо на базовата игра. Без повече да Ви губя времето ще започна с това, че съм играл играта пет пъти за доста кратко време, което е повече от доста от другите ми игри. Мисля, че съм добил добра представа за играта, поради което мога и обективно (надявам се) да си изложа мнението за нея.
 
По-близък поглед към всяко персонално табло
„Tapestry“ е цивилизационна стратегия за 1 до 5 играча, комбинираща в себе си игрови механики като „hand management“, „tile placement“, „track movement“ и „variable player powers“. Ако тези термини нищо не Ви говорят, не се притеснявайте,ще ги обясня по-долу. Първата сериозна критика, която играта отнесе беше, че трудно може да се нарече цивилизационна игра и напразно се опитва да се впише в жанра където стоят титани като „Through the Ages“, „Twilight Imperium“, „Nations“, „Gaia Project“ и т.н. Вие най-вероятно ще знаете повече заглавия от мен. Тази критика се подкрепяше от факта, че в играта имате две тестета карти (Tapestry и Technology), като първите имат еднократен ефект, ефект за цялата ера (епоха) или контрират противника когато се опитва да Ви завладее, а вторите представляват най-различни технологии, които можете да откриете по време на играта. Двата типа карти не следват определен ред или епоха, а могат по всяко време да се придобият и да се играят. По този начин играта губи част от тематичността, която е присъща на другите цивилизационни игри, защото доста често попадате в ситуация, в която току що сте открили огъня, но след това се научавате да летите в космоса, малко по-късно се връщате пак в тъмните векове, но после пък откривате батерията и т.н. На някои фенове на цивилизационните игри това никак не се понрави. На мен лично изобщо не ми пречеше и по никакъв начин не ми се е убило удоволствието от играта.
 
Картата за трима играчи е малко по-малка
    Малко започваме отзад напред, но все пак втората критика беше, че в „Tapestry“ има прекалено много шанс, което не е присъщо за цивилизационна игра, която продължава дълго време и може да допринесе за негативни емоции. Тази критика донякъде е оправдана. В играта има немалко късмет. Има зарове и „tapestry“ картите и плочките с територии се теглят на случаен принцип. За разлика обаче от по-горе изброените цивилизационни заглавия,“Tapestry“ продължава между 60-120 мин., поради което гневът от лошия късмет (ако изпадате в такива състояния) няма да Ви съпътства през целия ден (както би било ако играете „Twilight Imperium“). Разбира се всеки добър модерен дизайнер на настолни игри знае как да редуцира лошия късмет чрез подходящите игрови механики. Ерата на недоразумения като Монополи и Катан вече е отминала. (Поне така се надявам, ама все още се мярка някой, който упорито ги играе и си затваря очите за всичко около него)
 
Органайзера и готЯните сгради
     Да се опитаме да вкараме това ревю малко в структура. Традиционно започвам с качеството на компонентите. Упс, и тук имаше критика…, както и да е. Виждате и сами от снимките, че то е отлично. Даже от картинките не може да се улови точно качеството, защото самите персонални игрови табла и цивилизации са направени от леко грапав картон с много добър материал. Малките къщички в четири различни цвята са много детайлни, а пък да не говорим за големите миниатюри на сгради, които пристигат оцветени в кутията и са просто разкошни. Голяма част от хората критикуваха този избор на фигурки, които уж са ненужни за такъв тип игра, но аз лично ги приветствам. Харесвам красиви игри и винаги съм готов да платя малко повече, за да се радвам естетически на играта. Мисля, че те са чудесно допълнение към геймплея и спомагат „Tapestry“ наистина да изпъкне. Две неща не ми харесаха. Първото е ужасният органайзер, който върши работа, но можеше да бъде направен по-добре. Най-вероятно това щеше да оскъпи играта още, но при такова високо качество на игрите с инсърти напоследък („Trickerion Collectors Edition“, на теб говоря) не може да не ми направи впечатление. Второто нещо, което не ми хареса е основното игрово табло. Същото е с добро качество, интуитивно и лесно се разбират функциите върху него, но можеше да бъде малко по-красиво, с някоя друга илюстрация, и да ни потопи в темата („Court of the Dead“, на теб говоря). На някои хора може тези неща да не им направят впечатление. Може да съм станал прекалено разглезен покрай „kickstarter“ игрите.
 
Всички цивилизации в базовата игра
    Дойде време да поговорим и за геймплея.Предполагам основно заради това сте тук. Накратко ще Ви обясня концепцията на играта. В началото си избирате цивилизация измежду две на случаен принцип. (Те са 16 общо). Всяка цивилизация е уникална и предполага различна игра („variable player powers“). Някои са по-лесно усвояеми от други, но поне аз не открих да има огромна разлика в баланса между тях. Всичко зависи от играча, късмета и правилната стратегия със съответната цивилизация. Това е и един от най-интересните елементи от играта. Иска Ви се да ги пробвате всичките, защото се играят различно. Илюстрациите по тях са отлични и са доста големи.
 
    Започвате с персонално табло, на което има поставени къщички в четири категории, които са Ви четирите основни ресурса в играта. Всеки път когато поставите къщичка върху таблото където Ви е столицата (за него малко по-късно) или върху основното табло (зависи от цивилизацията) откривате под нея символ, който Ви дава допълнителен бонус в хода, в който събирате ресурси (income). Тази игрова механика донякъде е взаимствана от „Scythe“ където местите кубчета от горното към долното действие и по този начин правите горното по-силно, а долното по-евтино. Правилата на играта са просто и елегантно написани в книжка на четири страници и едно двустранно картонче, на което са обяснени всички възможни действия и карти с технологии. Играта се обяснява за 10 мин. на нови играчи и им трябват няколко хода да я схванат. Трудното е да усвоят как да направят ходовете си ефективни и да научат всички иконки в играта, които не са чак толкова много. В „Tapestry“ няма игрови фази. Всеки играч играе едно действие, което може да бъде или „income“ или „advance“. Времетраеното между играчите е сведено до минимум, като по този начин сте ангажирани в играта почти постоянно, защото е от значение какво правят противниците Ви.
 
Две цивилизации отблизо
    Income действието пренася цивилизацията Ви в следващата ера. На персоналното Ви табло са написани нещата, които трябва да направите в строго определен ред. Първо си активирате умението на цивилизацията си (ако то се активира по този начин), след това играете „tapestry“ карта от ръката си, която ще определи стремежа на цивилизацията Ви през тази ера. Картите са 50 на брой и са изключително разнообразни. Някои са добри винаги, други са ситуационни. Не мисля, че са добре балансирани, но понякога е забавно какви комбинации могат да се направят с правилната карта („hand management“). След това можете да подобрите една от картите Ви с технологии, като идеята тук е, че всяка карта има по два символа нарисувани в кръг и в квадрат. Когато подобрите картата си първия път ще вземете бонуса в кръга, а втория път в квадрата. Изключително просто и елегантно, като бонусите в квадратите изискват Вие или играчите около Вас да сте достигнали до определено ниво на развитие в някой от сферите (война, наука, технология, изследване), иначе не можете да подобрите картата. Игровата механика със споделените постижения, която в тази игра откриваме отново ако успеем първи да направим income ход измежду съседните ни играчи (което ни дава бонус ресурс), също е взаимствана от „Scythe“, както и много други игри, разбира се. След усъвършенстването на картите с технологии получавате точки в различни категории, в зависимост от това, какви къщички сте построили. Можете да получите точки брой карти с технологии, от завладени територии, от запълнени редове и колони в столицата Ви. Накрая взимате всички открити ресурси, „tapestry“ карта и плочка с територия.

Столици и плочки с територии

 

    Да Ви обясня малко за самата столица. Тя представлява едно игрово табло разделено на малки и големи квадратчета, в част от които има точки. Има шест различни вида терен, върху който може да Ви е столицата. Той се дава в началото на играча на случаен принцип и Ваша е задачата да го застроите както намерите за добре. Ако успеете да запълните голям квадрат взимате бонус ресурс, а за всяка пълна колона или ред взимате точка по време на „income“ фазата. Тук идват на помощ и големите красиви сгради, които в играта се наричат „landmarks“. Чрез тях запълвате по 4 или повече малки квадратчета наведнъж и по-този начин по-бързо играждате града си и трупате точки. Общо взето играте мини пъзел игра.
 
Териториите и куличките по картата
   Второто възможно и най-често действие, което ще правите, е „advance“. Чрез него просто плащате дължимите ресурси и местите кубче („track movement“) с вашия цвят на един от четирите „advancement track“-а. Това е основната и най-важна част от играта. Всеки път на развитие има уникални полета, които Ви дават различни бонуси. От Вас зависи дали ще следвате всичките или само един и колко ще напредвате по тях. Колкото по-напред се движите, толкова по-скъпо ще Ви струват действията, но и те ще са по-силни. Няколко думи за отделните пътища. „Military“ Ви позволява да завладявате територии по картата, като за целта поставяте пластмасови кули от вашия цвят на главната карта и хвърляте два зара, които определят какво ще получите от завоеванието. В играта няма много елементи на конфликт, но можете да завладеете територия с чужда кула и да я съборите. Веднъж завладяна чуждата територия не може да смени своя собственик. По този начин се осуетяват постоянните конфликти за едно парче земя. Защитникът може да играе карта капан, която е маскирана като „tapestry“ карта и да осуети нападението.“Military“ track-a също Ви дава и червени къщички, които ви отключват повече ресурси звезда (не им помня името) и Ви дава точки за всяка завладяна територия. 


„Technology“ Ви позволява да се снабдявате с „technology“ карти, които да усъвършенствате и Ви дава и жълти къщички, които Ви снабдяват с повече паричен ресурс и Ви дават точки за всяка такава „tech“ карта. „Exploration“ Ви позволява да теглите и поставяте плочки по главната карта („tile placement“), които се опитвате да свързвате в зависимост от нарисувания терен. По този начин печелите точки и съответния ресурс от плочката. Може да бъде и къщичка или карта и т.н. Стремите се да редите пъзел, подобно на Каркасон и Кингдомино. „Exploration“ Ви дава и кафеви къщички, които статично Ви носят точки всяка income фаза и храна. „Science track“-a прави доста разнообразни неща. Позволява Ви да хвърляте един голям 12-стенен зар, на който са нарисувани всички пътища на развитие и по този начин напредвате по падналия се път. Понякога взимате наградата, а понякога не. „Science“ също Ви дава сиви къщички, които служат за ресурса хора и за по-голямоте точкуване на редовете и колоните в столицата Ви. 
 
Върху това табло стоят някои от специалните сгради
    Това описание изобщо не изчерпва възможните опции. Ревюто ще стане доста дълго докато Ви ги обясня. Важното е, че имате разнообразни пътища към победата и всяка игра е коренно различна. Интересен елемент от „Tapestry“ е това, че се състезавате с другите играчи кой по-бързо ще напредне по съответния „track“, защото на определени полета първият, който стъпи, взима голяма сграда („landmark“) и тя остава само за него. Много често това допринася за вълнението на масата, защото проваля плановете на някого.


Играта поддържа и соло вариант, който не съм пробвал, но предполагам, че ще работи доста добре и ще е по-лесен от този на „Scythe“, предвид естеството на играта.
 
    Мога още много неща да кажа за геймплея, но ще се опитам да направя нещо като заключение. Лично на мен и на по-голямата част от хората, с които играх, „Tapestry“ ни хареса. Не е най-добрата игра, която съм играл. Не знам дали ще се добере до личния ми топ 10. Вероятно е. Определено е доста добра игра, която заслужава поне да я пробвате. Това, което най-много ми хареса е визията, изчистеният и бърз геймплей и ангажирането в играта на 100 %. Това, което не ми хареса е, че играта има малко повече късмет за моя личен вкус, но е точно на границата, поради което е нещо, което бих могъл да преглътна. Ако очаквате тежка и дълга „цивилизационна „игра, няма да я намерите в „Tapestry“. Ако искате средно до леко евро с интересни и разнообразни механики, ще останете доволни. Сигурен съм, че Jamey няма да остави нещата така и най-вероятно още другата година ни очаква разширение, в което без съмнение ще има нови цивилизации, технологии и „tapestry“ карти. Играта тепърва ще се подобрява, като в момента също е едно завършено заглавие, което заслужава да остане в колекцията Ви (или поне в моята). Не обичам да давам оценки за игри, но Шефа е казал ^^
Arteglam
Задължително препоръчвам ЗА :
 
1. Любители на леки циливизационни игри
2. Почитатели на хаотичните и разнообразни стратегически игри
3. Луди фенове на „Stonemaier Games“
 
Оценка :
 
Визуално оформление и компоненти : 5 / 6
 
Геймплей : 5 / 6
 
Преиграваемост : 5.5 / 6