„Starcraft: The Board Game“ – Carrier has arrived

Здравейте, ще ви представя ревю на игра, която се изстреля на призовите места в личната ми класация за настолни игри. В следващите редове ще ви говоря именно за „Starcraft: The Board Game“. Ще си кажете ”И за това ли имало бордова игра??”. О, да! Не само има бордова игра, тя е страхотна, особено, ако сте фенове на компютърната игра. „Starcraft: The Board Game“ издадена през 2007 от FFG на Corey Konieczka е игра за 2-6 играча.

Компонентите на играта са много високо качество, каквото се очаква от заглавие на „FFG“. Предоставени са ви над 200 детайлни фигурки за всички единици в играта. Всеки играч разполага със собствен борд, специфичен за всяка раса, токени за заповедите, карти с технологии и стартови бойни карти, един куп токени, които представляват работници, транспортни средства, сгради, add-ons и какво ли още не… Артът по картите и борда не е нещо особено, но е издържан в стила на Starcraft. Интересното е, че играта се играе върху карта, която вие създавате – повече за това по-надолу. Самите планети и станции са красиво изобразени и след като започнете да играете, особено ако сте в някой клуб за настолни игри, винаги ще има хора, които да минават и да заглеждат масата – защото всичко изглежда страхотно!
Сетъпът на играта е много важен, като освен че играчите си избират някоя от култовите раси, те си избират и фракция от тази раса. Всяка фракция си има собствени ”Leadership cards“. Тези карти ще ви открият опцията да си изберете стартова армия, както и някакво специално умение. С течение на играта ще имате възможност да изберете още 2 такива карти. След това играчите получават по две планети на случаен принцип и с тяхна помощ сформират игралното поле (това само по себе си е много важна част от играта). Всеки път така сформирания централен борд ще бъде различен, предоставяйки огромен набор от разнообразие. Относно сформирането на игралното поле трябва да се вметне една много важна и специфична особеност – планетите са съседни не само по х и у осите, а и по z, което е много иновативна механика. Всеки играч поставя z ос на две планети. Това означава, че тези планети са вече съседни. Представете си го като портали между двете планети. След сетъпа пристъпваме към съществените фази на играта.
Тази заповед ви позволява да строите единици, сгради, модули и бази. Единиците биват работници, транспортни средства, бойни единици и помощни единици, като всички налични в компютърния първообраз се появяват и в бордовата игра, а повечето дори си имат и фигурки. Отначало всички раси могат да произвеждат по две единици наведнъж. Тази бройка обаче може да се увеличи при зергите например, като се строят повече сгради, при протосите – „пилони“, а при тераните „supply depots“. Сградите за различните раси се използват, за да си отключвате нови единици за производство. А модулите, които можете да строите, ви дават различни перманентни бонуси – било то, за да можете да произвеждате повече или за да използвате златни заповеди, за да имате защитни кули и т.н. В тази игра сградите, с изключение на базите, не се строят по картата, а се слагат на борда на играча и не могат да бъдат унищожени. Всичко се заплаща в газ или минерали, а за тази цел вие разпращате работниците си да ги събират по централното игрално поле или по вашия личен борд. Златната заповед за строене ви дава като бонус един безплатен ресурс и възможността да построите една единица.
Движение:
Това е може би най-важната заповед в играта. Чрез нея вие ще можете да атакувате вашите противници, както и да превземате нови територии или пък просто да маневрирате по картата.
Самата заповед работи по много лесен начин. Можете да придвижвате единици към планетата, където сте сложили заповедта. Единствените изисквания са планетата да бъде съседна на планетите, от които идват единиците ви и да има транспортни средства. При попадане на единици на двама различни играчи на едно място, веднага предстои битка. Много важна част е, че може с една заповед за движение да извършите само една атака. Нападателят има предимство, понеже може да нападне с по-голяма войска отколкото е лимитът на местността, както и да разпредели единиците една срещу друга по възможност в 3 „skirmishes“, които аз ще наричам „престрелки“. Ако не са възможни 3 „престрелки“, тогава колкото се може повече. Нападателят определя коя от неговите единици ще се изправи срещу съответна чужда единица.
Ако останат повече единици, то те отиват в подкрепа на някоя/и от престрелките. Освен това нападателят тегли 3 „бойни карти“, докато защитникът само една, освен ако не е протос. След като са определени престрелките идва и друга основна част от битката – разпределянето на „бойни карти“ на всяка престрелка от играчите. Всяка карта има нарисувани съответни единици върху себе си, това означава, че големите цифри за атака и защита, ще важат само, ако фронтовата ви единица, за която сте играли съответната карта, присъства на картинката. В противен случай по-ниските стойности важат. За да победи нападателят, той трябва да избие всички фронтови единици на противника. В противен случай, той трябва да отстъпи. Златната заповед в този случай ви дава +1 атака във всички „престрелки“ и освен това теглите 5 бойни карти.
Втора фаза: Действие
Трета Фаза: Прегрупиране Тази фаза е стандартна за игри от подобен жанр. Тук се проверява за „Victory condition“, освен това използваните работници се връщат, унищожават се транспорти и бази, които са обсадени. След това идва моментът, в който играете „event“ карти и също така всеки път, в който се преминава в, да го наречем, нова ера (а това е когато определен брой карти свършат от тестето с ивенти), вие можете да играете „leadership“ карти. Тези карти са специфични за всяка една раса и ви дават някакъв бонус (еднократен или постоянен) или герой. Героите са много по-силни от базовите ви единици, като също така разполагат и със специално умение.
За самата игра:
1. Играта е изпълнена с множество тежки и интересни решения. Винаги имате много опции, измежду които трябва да изберете тази, която би подхождала най-много на вашия стил на игра
и на съответната ситуация.
2. Имате един куп възможности за развитие и развитие на технологии. Почти невъзможно е 2 игри да са еднакви, като се имат предвид опциите, които се разкриват пред вас.
3. Играта съдържа много от любимите ми механики – скрити заповеди, битките се решават чрез карти с различни умения, които не се избират на случаен принцип, а от играча. „Resource management“ и планиране са основни механики е в играта. „Starcraft“ блести и в тактическо отношение.
4. Преиграваемостта на „Starcraft“ е огромна – във всичко има разнообразие и опции. Всяка една сесия на тази велика игра твори история.
5. И не на последно място – фигурките са невероятни и много добре пресъздават усещането от играта.
Неща, които не ми харесват:
Аз обожавам тази игра и нещата, които не ми харесват, реално не са проблем за мен, но погледнати отстрани са си проблемчета.
1. Играта е дълга, особено с хора, които не са я играли преди това, може да се проточи до 3-4 часа.
2. В никакъв случай не я играйте с хора, които не знаят с какво ще си имат работа, защото може да им дойдат малко в повечко всички опции, с които разполагат.
3. Играта не е „noob friendly“ – грешките се наказват и болят. За някои играчи може да не е проблем, но аз съм длъжен да го спомена като проблем.
Финални думи
Играта е невероятна… ако можех да я играя всеки ден, бих го направил, защото просто няма да ми омръзне. Всяка сесия е коренно различна една от друга. Имате на разположение 6 опции за раси и един тон единици и подобрения, които можете да използвате, като дори не споменавам „leadership“ картите. Играта по отбори също е супер интересна. Въобще – каквото и да кажа за тази игра ще е малко. Задължително си набавете играта с продължението, защото то добавя един куп неща и балансира проблемите в базовата версия. Една от най-добрите и тематични игри, които съм играл!
Препоръчвам задължително ЗА:
1. Фенове на компютърната игра.

