Универсалният език – Sentient

 

от Христо Симеонов
 
    Колкото и невероятно да прозвучи, не
си падам особено по математиката. Защо да е  невероятно ли ? Ами защото, по мой
лични наблюдения, огромна част от хората занимаващи се с настолни игри са по
един или друг начин обсебени от математиката. И тази констатация се отнася както за някои от най-популярните и успешни гейм дизайнери, така и за болшинството сред геймърите.
 
    Защо ви говоря всички тия факти, излезли от зловещото ми тефтерче „Ицо анализира хората, с които играе“ ? Естествено за да мога да сглобя някакъв увод за днешното ми ревю. Играта, която ще ви
представя в следващите редове привлече вниманието ми още със самото си
обявяване. Крайния продукт обаче се оказа нещо коренно различно от това което
очаквах. Защото ако трябва с една дума да определя „
Sentient“, то бих я нарекъл „помагало по математика за началните класове“. Има ли нещо лошо
в това ? Бързам да ви кажа.

Какво тук значи някаква си тема
 
Персоналните табла пристигат с вълнуваща илюстрация
    “Sentient” е интригуващ
микс от зарове и карти за двама до четирима играчи. В играта са застъпени
няколко класически за хобито механики – „
area control“, „set collection“, „draft“, като ми е абсолютно невъзможно да определя коя взима превес. Именно затова и
няма как да поставя
“Sentient” в конкретен
жанр. По-скоро един отлично смесен коктейл от механики. Дизайнер на това звучащо
вълнуващо настолно изкушение е Джей Алекс Кеверн, човекът зад игри като „
Gold West“ и „World Fair
189″8
и основна причина да проявя интерес към
играта. Издатели са любимите ни вече, безапелационни машини за отлични игри „
Renegade
Games Studios“.
 
    “Sentient” предлага
солидна, научно фантастична тема. В бъдещето роботите са витална част от
обществото. Машините заместват човека в абсолютно всички сфери  –
през индустрията, та до забавленията. В това доминирано от роботите бъдеще,
тяхното производство и разпространение е от особено значение. Именно тук влизат
в действие играчи, който командват компанни за производство на роботи, попълващи
нуждите на различни сфери от обществения живот.
 
Токените „инвеститори“
    И след тази толкова вълнуващо
звучаща тема – обратно към абстрактната сърцевина на
“Sentient”. Всичко в играта се случва в рамките на три рунда, в
които вие събирате точки и „инвеститори“…така де, картонени токени с
триъгълна форма. Още след първото си действие в
“Sentient” веднага ще забравите за роботската тема, която спокойно
можеше да бъде всичко друго – от рицари до производители на зеленчуци. Навярно това, което ви споделих за темата, ще отблъсне голяма част от вас.
“Sentient” обаче ви е приготвила доста приятни и предизвикателни
механики, заради които си струва да не я отписвате толкова бързо.
 
Персоналното ви табло в началото
    В началото на играта всеки един
от играчите получава персонално табло, сглобяващо се от две части, което ви
дава и първия ви „инвеститор“. Може би тук е момента да кажа няколко думи за
последните. Както вече споменах, те пристигат под формата на триъгълни токени,
в пет различни категории свързани с пет различни вида роботи. В края на играта
всеки един токен „инвеститор“ ви носи точка за всяка карта от същата категория,
която сте придобили. Така стигаме и до картите, които са основата на
“Sentient”…но за тях малко по-късно. Засега ви стига да знаете,
че те също са групирани в същите пет категории, като токените „инвеститори“.
 
    Освен персонално табло, всеки
играч получава и пионки ( „агенти“ ) и маркери ( „асистенти“ ) в избран от него цвят. Да, пионки, а не
мийпъли…което си е малко разочароващо. Последните използвате за
“area control”/ „териториален
контрол“
механиката в “Sentient”. Всеки играч
получава и по един зар от всеки един от петте цвята. Явно пет е любимото ни
число в
“Sentient” ! Говорейки си
за числа – давайте да се гмурне в геймплея на игра.
 
Математима за малки и големи
 
Малко разочарова липсата на различни илюстрации
    Всеки ваш ход в “Sentient” включва три фази, обединени около идеята да придобиете
карта от предварително разположени на игралната маса и обърнати с лицето нагоре
такива. За да приключи един рунд в играта, трябва  всеки играч да е придобил
по четири карти пред себе си. След което между участниците се разпределят
токените „инвеститори“.  
 
Сет-ъп преди всеки един от рундовете
Няма как – трябва да не обърнем
малко внимание на картите в
“Sentient”. Вече ви
казах, че те са разделени в пет категории, като всяка една от тях споделя и
една и съща илюстрация. Което си е малко разочароващо. Безспорно този подход е
избран с цел да не се объркват играчите, но пък липсата на разнообразни
илюстрации си е малко разочароващо. Защото визуално, като стил и избор на
цветове,
“Sentient” изглежда
наистина вълнуващо. Липсата на разнообразни илюстрации обаче не е толкова голям
проблем. Най-важната информация за всяка карта се съдържа в долният й ляв
ъгъл…и тя е колко точки ви носи, ако я придобиете. Има обаче една уловка – за
да си вземете точките ( което се случва в края на всеки рунд ), то трябва да
изпълните условието на дадената карта. Последното е посочено посредством
символи, над илюстрациите.
 
Точкиииии
    А условията на картите в “Sentient” са си математическа „задачка“. Не се плашете, приятели –
няма вектори и корен квадратен. Като ви казвам „задачка“…си е точно „задачка“,
а не „задача“. Защото нивото й на сложност отговаря на сборник по математика за първи или втори клас.
Събиране, изваждане, по-голямо или по-малко и точна стойност. Ала не бързайте да
си отдъхвате.
“Sentient” не е някакви „trivia“ игра и не се
изисква от вас просто да решите задачките написани по картите. Изисква се да „калибрирате“
зарове.
 
Едни от най-красивите зарове, които съм виждал
    Бях ви споменал за последните,
които също са разделени в пет категории, според цвета си. Бързам да ви споделя,
че в
“Sentient” ще откриете едни от
най-красивите зарове, които лично аз съм виждал в настолна игра. Качеството им
на изработка е на повече от отлично ниво, а избраните цветове са истинска
наслада за окото. В началото на всеки рунд хвърляте заровете и ги поставяте на
съответните им места посочени на персоналното ви табло, показващи стойността,
която сте получили след хвърлянето. Когато придобиете карта я поставяте по ваш
избор в свободна, незаета от друга карта, позиция между два зара. Всяка една от
картите има в горните си два ъгла комбинация от два символа из между минус, плюс
и равенство. Когато я поставите между заровете, всеки от тези символи „калибрира“
зара намиращ се до него, променяйки или запазвайки стойността му. А за да
решите „задачката“ и да вземете точките, трябва условието да отговаря на
заровете ви.
 
Една правилно решена главоблъсканица
   И така неусетно стигаме до
същината на
“Sentient” – една мозъчна
пиявица, прикрита зад шарените зарове и тема с роботи. Бързичко ще бъдете
поставени в доста сложна ситуация, да избирате внимателно картите си, с цел да
направите перфектната комбинация от заровете си. На помощ ви идват маркерите ви
наречени „асистенти“. Визуално това са пластмасови цилиндрични фигурки, с чиято
помощ може да закриете единия или и двата калибриращи символа върху картите.
Отдъхнахте си…но не бързайте толкова. Защото както в едно сложно уравнение и
в
“Sentient” всяко решение
всъщност поражда нов  проблем.
 
„Агенти“ и „Асистенти“
    Обясних ви за символите по
картите, за „задачките“ изписани на тях и за точките, които ви носят, ала не
съм ви казал още как да вземете въпросните карти. Тук на помощ ви идват
пионките, наречени „агенти“ и маркерите „асистенти“. За да вземете карта ,
поставяте един от „агентите“ си и колкото вие прецените „асистенти“ ( от нула
до пет ) над нея и след това я взимате и поставяте в персоналното си табло. В
края на всеки рунд в
“Sentient” между
играчите се разпределят токени „инвеститори“. Преброяват се поставените „асистенти“ и „агенти“ около всеки токен и който от играчите има мнозинство грабва „инвеститора“.  Това, драги мой, е заветната и толкова
любима „
area control”/ “териториален
контрол“ механика в
“Sentient”. В основата
си, тя добавя още едно ниво към главоблъсканицата в играта. И ако трябва да съм
честен – то е добре дошло ! Всъщност, в
“Sentient” вие се борите на два фронта – за определени карти и за определени
инвеститори, което обогатява изключително много стратегическата дълбочина на
играта и я доближава до класическите абстрактни игри. 
 
Роботика за умници
 
    “Sentient“ е
изключително интригуваща стратегическа игра, която по-скоро бих определил като
абстрактна. Да, забравете онези мой думи от началото на това ревю – 
„помагало по математика за началните класове“. “Sentient“ далеч не е игра за деца, макар и да е достъпна за тях. Всъщност, именно защото залага на математиката, на универсалният език на вселената, като основен фокус на геймплея си, играта е подходяща за геймъри от всякаква възраст. Ала имайте едно на ум, защото стратегическата главоблъсканица е на доста високо ниво и дори може да доведе до „избушва“ сред по-лабилните геймъри. 
 
    “Sentient“ е отлична малка, стратегическа игра, която ви предоставя възможност за интригуващ геймплей, облечен в отлична опаковка. Всяка една игрова сесия ще ви представя нови и нови предизвикателства, дължащи се на достатъчното количество неизвестни, заемащи важна част от играта и гарантиращи за нейната богата преиграваемост. “Sentient“ е игра, която ще препоръчам на тези от вас харесващи пъзели и математика…което не е ли едно и също ?
 
Препоръчвам задължително ЗА :
 
1. Математици
2. Любители на пъзели
3. Роботи
Оценка :
 
Визуално оформление и компоненти : 5 / 6
 
Геймплей : 4.5 / 6
 
Преиграваемост : 5 / 6
 
 
Крайна оценка : 4.5 / 6