Дигитална еволюция – “Mansions of Madness: Second Edition”
дигитални помощници ( разбирайте, разнообразни
апликации за мобилни телефони и прочие ) в настолните игри е една от
най-горещите теми в хобито в последните няколко години. Стигна се дори до едно
своеобразно деление на два големи лагера. Защитниците на класическата структура
на настолните игри, картонена дъска, карти и зарове, съвсем очаквано са доста
по-шумни в опитите си да прокарат теорията, че всякаква намеса на компютърни
устройства в хобито, води до намаляване на социалния елемент в него и го приближа към видео игрите. Точно на противоположната позиция пък са
геймърите, които горещо прегръщат все по-бързо набиращата скорост вълна на
игри, представляващи симбиоза между добре познати настолни похвати и елементи
от компютърните игри. Последните смятат, че това ще вдъхне нов живот в хобито и
ще развърже ръцете на дизайнерите да творят още по-добри игри.
стана ясно, че ще си говорим за игра, в която ползвате…нещо повече –
ЗАДЪЛЖИТЕЛНО Е, да използвате „app
companion”. Новината за преиздаването на “Mansions
of Madness” в краят на лятото хвана
неподготвени абсолютно всички във хобито. Tази игра е едно от най-емблематичните заглавия на “Fantasy Flight Games” и се радва на многобройна фенска маса. Нужно ли беше преиздаване на “Mansions
of Madness” ? Струва ли си новата версия и
как се справя „app companion”-a ? Това са само част от въпросите, на които ще ви отговоря в това ревю.
„Само“ толкова карти…постничко за FFG |
Валенс (“Eldritch Horror“), а
издател – „Fantasy Flight Games“. Темата на играта ни потапя дълбоко в литературната митологията на
Х.Ф.Лъвкрафт – американски писател на ужасите, наричан от мнозина (Стивън
Кинг и сие) „бащата на ужаса“. В творбите на Лъвкрафт неговите герои откриват дълбоко пазена ужасяваща тайна – в непрогледните морските недра или отвъд тънките
стени на реалността, властва пантеон от гротескни богове, някога властвали и над Земята, които чакат своя час, за да погълнат отново нашия свят. В “Mansions
of Madness” играчите се изправят срещу това
космическо зло, в опит да спрат неговото възцаряване.
Приложението (бел.ред. Снимка от BGG ) |
Тези от вас, запознати с първото
издание на
“Mansions of Madness”
веднага ще обърнат внимание на израза „напълно кооперативна игра“ в предходния пасаж.
Да, “Mansions of Madness : Second Edition” изненадва приятно още от първия миг в нейната компания. Трудоемката роля
на “the keeper”, които контролираше чудовищата и
реално разплиташе историята в играта, не съществува вече. И слава богу ! Някои
от вас повдигат учудено вежди – какво имам против своеобразният „DM“ в оригиналната
версия на “Mansions of Madness“ ?
Нищо, просто това беше изумително отговорна и същевременно неблагодарна роля. „Keeper“-a подготвяше играта, сглобяваше борда на имението, грижеше
се за чудовищата и общо взето се занимаваше с администрирането на куп неща,
докато останалите играчи се забавляваха. Нещо повече – всяка негова грешка се
наказваше, като най-страшното наказание беше да се превърне даден сценарий в
невъзможен. Колкото и голям почитател на ролевите игри да съм, не мога да не
изразя факта, че ролята на “keeper” беше
най-слабата част от “Mansions of Madness“.
of Madness : Second Edition”. Всички
играчи са на равна нога в приключението, а администрирането на последното е
поверено изцяло на “app companion”. Реално цялата игра се ръководи от дигиталния помощник. Затова нека му
обърнем специално внимание.
Богата палитра от добре познати герой |
В основната си идея, “Mansions
of Madness : Second Edition” не се
различава от оригинала. Както вече стана дума, всеки от играчите влиза в ролята
на изследовател, натоварен със задачата да изследва мистериозни, окултни дори,
събития, които се разиграват в разнообразни локации от богатия литературен свят
на Лъвкрафт. Самите изследователи са ни добре познати от други игри в така
наречената “Arkham “ поредица на „FFG“ – „Edritch Horror“, „Arkham Horror“, „Elder Sign“. Всеки
от тях притежава определени характеристики, напълно като в ролева игра, специално
умение и показатели „stamina” и “sanity” с определена
стойност. С две думи – няма да откриете нищо ново и различно от останалите
заглавия на „FFG“ по темата. Но пък то не е и нужно. Когато нещо работи добре..нали знаете.
Длъжен съм да спомена, че всеки персонаж има собствена предистория, която ще
откриете на гърба на картата му – определено свеж полъх в иначе повтарящите се
вече в толкова игри изследователи.
Първият сценарий |
нали затова сме тук. Първото нещо което веднага ще ви спечели за каузата на “Mansions
of Madness : Second Edition” е
подготовката за игра. От вас се иска само да си изберете персонаж, да разделите
на четири отделни тестета картите, които ще откриете в кутията и да пуснете
приложението на таблет, PC или мобилен телефон.
изключително просто и без да се затрудните ще се ориентирате в него. Първият и
основен избор, който трябва да направите преди всяка игра на “Mansions
of Madness : Second Edition” е да си
харесате сценарий. Базово в приложението ще откриете четири. Всеки от тях
разказва самостоятелна история, пропита с ужаси родени от дълбините на
необятното въображение на Х.Ф.Лъвкрафт. Приложението ви информира относно
продължителността и сложността на избраният от вас сюжет – безспорно полезно
предимство, когато разполагате с ограничено игрово време.
Приложението приготвя играта вместо вас |
въвеждат в приложението избраните от тях персонажи. Дигиталният ви помощник ви
предоставя и списък със стартови предмети, които са общи и играчите трябва да
решат как да ги разпределят между персонажите си. Пак си намирисва на ролева
игра отвсякъде.
of Madness : Second Edition” ще откриете
една купчина картонени плочки, изобразващи разнообразни локации от света на
играта. В голямата си част те са стаи, от имението, в което вашите персонажи
влизат, за да се изправят срещу древното зло. С тях реално вие формирате
игралното поле. Всъщност, не вие. А приложението. Дигиталният ви партньор ви
дава подробно информация за подредбата на плочките. Апликацията ви напътства
как да сглобите имението, плочка по плочка, със всичките му стаи, коридори,
тайници и глухи стълбища. Нещо повече – всяко по-интересно място е отразено в
приложението.
Всичко от което се нуждаете ви се предоставя от приложението |
на “Mansions of Madness“. Всичко
това, което ви описах по горе, се правеше от “keeper”-a. Той беше натоварен с нелеката задача да сглобява
имението и да следи всичко да си е на мястото. И както вече стана дума – много
често ставаха неприятни, досадни дребни грешчици. Те пречеха изключително много
за изиграването на пълноценна игрова сесия. Всичко това обаче е в миналато. „Кийпъра“ и
неговата незавидна роля събират прах в някой ъгъл, запратени там от
приложението. То върши всичко това за вас. Неприятното администриране на играта
е поверено на него, а играчите…си играят играта.
„Go to hell, Cultist !“ |
ли е нещо за игране в “Mansions of Madness : Second Edition”, след като дигиталния ви помощник заема толкова
централно място ? И още как.
of Madness : Second Edition” са разделени
на две фази. В първата, носеща красноречивото име „Investigators Phase“, всеки от
играчите може да извърши до две действия. Последните са разнообразни и включват вдъхновяващ микс от класически настолни механики и използване на
приложението. Движението на вашите персонажи е поверено напълно на вас.
Използването на предмети, карти стоящи пред вас, също. За всичко останало
използвате приложението. Ако искате да активирате някакъв интересен обект в
имението, да отворите нова стая, да се биете с чудовища или да ги избягвате, както и да решавате разнообразни
пъзели – всичко това се прави посредством апликацията. Тя генерира напълно случайно
събитията, като естествено ги навързва с главната сюжетна линия. Приложението, както вече ви казах, влиза напълно в ролята на „DM“, гарантирайки ви една кристално чиста
откъм администриране игрова сесия.
„Run, Forrest !“ |
е никак скучна. Нито се губи социалния елемент между играчите. Това се дължи на
кооперативната природа на “Mansions of Madness : Second Edition”. Като всяка подобна игра, целият сюжет е един огромен
пъзел, които вие трябва да решите възможно най-бързо. Не може да си позволите
да правите празни ходове – нещо толкова познато от други кооперативни заглавия,
като „Пандемия“ например. Затова през цялото време общувате един с друг. Нещо
повече – както в класическите ролеви игра, няма стриктен ред в които играчите да
извършват ходовете си. Решавате на момента, според игровата ситуацията.
Страховитите Star Spawns са деца на самият Ктулу…бугубугубу |
of Madness : Second Edition” няма таймер.
Няма определени ходове, след които играта свършва. Защо тогава ви говоря, че
се надпреварвате с времето ? Защото приложението, вашият толкова мил помощник, се
явява и ваш палач. Втората фаза на всеки ход е обозначена като “Mythos Phase”. В нея
се случва само едно – „s*it
happens“.
пречат да постигнете целта си. И ако в началото те изглеждат безобидни,
например, даден персонаж се спъва в килима и се ранява при падането (доста тъп пример), то с всеки следващ ход работата става „s*it got real, дет
се вика“. Дигиталното ви приятелче започва да генерира все по-гнусни и сериозни
последици за вас, колкото повече напредва играта. В една от сесиите, които
загубихме, приложенито запрати по нас метеорит…да, метеорит, който удари имението
и подпали половината стаи. Времето в “Mansions of Madness : Second
Edition”, както във всяка кооперативна игра тече
срещу вас. Култувото обаче е, че тук това не се измерва с карти или по някаква
скала, а се случва по усмотрение на приложението. Това всъщност е и поредната
му страхотна роля в геймплея на играта.
от началото на това ревю, към момента истината за обвързаните с дигитално
приложение настолни игри е някъде по средата. Имаме както примери за съвършена
симбиоза между двата свята („Alchemists“), така и
не толкова сполучливи такива („World of
Yo-Ho”). За мен, за да се получи успешен краен резултат, то трябва да са налице
основни, емблематични механики от настолните игри и дигитален помощник, който
надгражда над тях, без да ги засенчва напълно.
of Madness : Second Edition” е чудесен
пример в това отношение. Защо смятам така ли ?
приложението, една буквално невъзможна игра се е превърнала в играема. Оригиналната
версия, макар и обичана от милиони и с абсолютно култов статут в хобито, беше
протяжна, тежка и трудно смилаема . Само “setur”-a отнемаше около час ! Както вече стана дума, всяка грешка
на „кийпъра“ беше ако не винаги фатална, то ключова за провала на цялата сесия.
Не ме разбирайте грешно – харесвам “Mansions of Madness” още от първото й издание, но избягвах да я играя именно
поради тази причина.
Second Edition” се влюбих. Приложението ви
спестява всички досадни задължения в играта, без обаче да ви отнема
най-важното. “Mansions of Madness : Second Edition” продължава да се усеща като типична настолна игра, с богат социален
елемент и възможности.
За тези от вас, които имат първото издание на играта |
компонентите, които ще откриете в играта. Познатото високо ниво на изпълнение
от страна на „FFG“ ни дебне от кутията на “Mansions of Madness : Second Edition”. Качествени токени и бордове, илюстрации издържани във
вселената на Лъвкрафт и чудесни миниатюри. Бързам да ви кажа, че издателите са
помислили и за собствениците на първото издание на играта, като в кутията на “Mansions
of Madness : Second Edition” ще откриете
специален „кит“, които да ви позволи да ползвате всичко, с което вече
разполагате. За тези от вас, които не притежават оригинала, то „FFG“ вече пусна на пазара две допълнения с фигурки и бордове,
които да решат проблема ви. Типично за компанията – чисто ново допълнение беше
обявено и ще се появи на пазара до Коледа. А да, за малко да забравя – всяко от
тези допълнения идва с нов сценарий, увеличавайки бройката им до шест и
предоставяйки ви десетки часове геймплей в компанията на “Mansions
of Madness : Second Edition”.
Без миг колебание, горещо ви препоръчвам “Mansions of Madness : Second
Edition”! Приложението е основен виновник за
това, играта да се издигне едно ниво над всичко, което сте играли в жанра. “Mansions
of Madness : Second Edition” размива
границата между настолните и ролевите игри…и преживяването е уникално. Имал
съм удоволствието да играя всичко в „Аркам“ серията на „FFG“ и мога смело да заява, че “Mansions
of Madness : Second Edition” е играта,
която ни пренася най-близо до страховитата литературна вселена на Х.Ф.Лъвкрафт.
Часът, в които Древните богове ще се
завърнат наближа и само вашата воля и смелост стои между тях и нашия свят…
литературата на Лъвкрафт.
мъничко от магията на ролевите игри
4. Когато сте се опитвали да
играете първото издание на “Mansions of Madness“
Цъкни ме !!!! |