Клубът на Приключенците-неудачници – Magic Maze

от Христо Симеонов
 
Дълго време мислих, как да започна
този увод. Искаше ми се да ви говоря за приключенските игри. Да ви върна
още в зората на „
Dungeons&Dragons”, ролеват игра, която промени света. Планувах, да ви поговоря
за нейното развитие, нейните падения и възходи и небивалия интерес, на който се радва
последната, пета версия на правилата.
 
    След това щях да премина през
огромното влияние на
“Dungeons&Dragons” върху фентъзи жанра като цяло – литература, кино, игри. Щях да ви поговоря
и за „израждането“ или „осакатяването“ ( според мен ) на „
rpg“ игрите в това,
което всички в сферата на настолните игри познаваме под името
dungeon crawler”. И към края да ви разкрия развитието на въпросния фентъзи-приключенски жанр
и хитрите иновации, на които той е подложен, намиращи изражение и в играта, за
която бях приготвил да ви говоря в последвалото ревю.
 
    Бях си нахвърлил предварително
целия този „екшън“ план или опорни точки ако искате – и двете названия са
модерни в съвременната политико-икономическа ситуация у нас. Натъкнах се обаче
на един сериозен проблем – планирания увод вероятно щеше да излезе около
десетина страници . Щеше да погълне цялото ревю,а заедно с него и вашето така
драгоценно внимание. Затова се отказах и реших, че играта за която ще ви говоря
няма нужда от увод. Дори самото и обяснение няма да бъде леко. Това е настолна
игра, която трябва да се пробва, за да се разбере. И все пак, професионалната
ми етика ме задължава ( пак врели-некипели… ) да ви споделя какво може да
очаквате от търговския център за приключенци.

Кой каза, че моловете са само за
плеймейтки ?
 
Смелите приключенци
    “Magic Maze” е кооперативна
игра в реално време за до осем играчи, позволяваща и солов модул. Ще ви го
повторя пак…бавно. Кооперативна игра. В реално време. Окей. Знам, че не е
нещо иновативно и нечувано ново ( „
Space Alert“, „X-Com The Boardgame“ ), но играта съдържа изключително забавен коз, който ще ви разтърси, когато ви го разкрия по-долу. Засега това ви стига. Иначе дизайнер е Каспър Лап, датски
дизайнер, за когото това е дебют на голямата сцена. Издатели са симпатягите от
“Sit Down
Games” ,
известни с разкошното заглавие „Ekoи “Gots save
the Queen”.
Играта бе номинирана и в
последното издание на „
Spiel Des
Jahres“,
където загуби от „Kingdomino“.
 
На входа на молчето
    Темата в “Magic
Maze”
е сред едни от най-абсурдните и забавни
истории, на които съм се натъквал в нашето любимо хоби. Играчите поемат
контрола на група смели и безстрашни приключенци – магьосник, елф, варварин и
джудже, отправили се на дръзко приключения в изпълнено с опаснотти и богатства
подземие. Уви, да си смел и безстрашен явно не е достатъчно в жестокия свят на
приключенците. Нашите хора отнасят здрав пердах от банда невъзпитани гоблини,
които са толкова нахални и заядливи, че дори не им дават право на утеха от
тежкото поражение, в геройчна смърт. Приключенците губят оръжията и
снажерението си, но по страшно е, че губят и честта си, принудени да се
прибират обрани до шушка в близкото селище, съпроводени от кънтящия смях на
гоблините. Единствената им възможна опция е по най-бърз начин да се снабдят с
ново снаражения и да се върнат в подземието,за да отмъстят на дръзките гоблини.
 
Мол-а си включва бая локации
    Перфектното място за това е “Magic
Maze”
– луксозен мол за приключенци,
предлагащ и от пиле мляко за всеки тръгнал да громи чудовища за злато и слава. Има
обаче един проблем – гоблините са отмъкнали и малкото пари, с които разполага
вашата геройчна групичка. Срам не срам, ще трябва да се вмъкнете в търговския
център, да отмъкнете нужното ви снаражение и да се измъкнете преди охраната да
ви залови !
 
    Когато попаднах на описанието на
темата в
“Magic Maze” се смях
искрено. Надявам се, че и при вас действа така. Отдавна не бях попадал на толкова
забавна фентъзи тема, нещо различно от стандартното в жанра, която ми навява
спомени на няколко старички заглавия от близкото минало ( „Dungeon Pets“, „Dungeon Lords“)
 
    Подготовката за всяка сесия на “Magic
Maze”
включва няколко много бързи действия.
Поставяте в центъра на игралното пространство стартовата плочка, представляваща
антрето на търговския център. В средата й нареждата пионките представляващи четиримата
приключенци. Близо до играчите поставяте останалите плочки – те представляват различните части на мол-а, които ще използвате, за да го построите
в хода на играта. Наблизо също така приготвяте и пясъчния часовник, който върви
в комплекта на играта и „ГИГАНТСКАТА-ДРАЗНЕЩА ПИОНКА“, за която ще стане дума в
следващите редове. И вече сте готови да играете
“Magic Maze”.
 
Безгрижно веселие
 
    Вероятно ви е странно, защо
започнах това ревю с
“Dungeons&Dragons”, когато явно “Magic Maze” няма нищо
общо с безсмъртната ролева игра. Защото това е първата асоциация, когато извадя
играта на масата. Дали заради визуалното оформление, дали заради плочките, от които
изграждате мол-а, всеки докоснал се за първи път до играта някак спонтанно
решава, че това е ролева игра.
 
    Бързам веднага да ви разясня и
още нещо –
“Magic Maze” си е
абсолютна кооперативна игра. Толкова кооперативна, че реално всеки играч
контролира цялата група приключенци. Забравете за това „ всеки си има герой и
си геройства с него“. В
“Magic Maze”
отговорността в действителност е споделена между всички около масата.
 
    И след толкова дълга тирада от
празни приказки и уводни думи – за какво всъщност става дума в
“Magic
Maze”
. Както вече ви споменах, това е
кооперативна игра в реално време. Целта ви е да придвижите четиримата
приключенци до желаните от тях снаражения, които са разпилени из различни
локации в мол-а, да ги вземете и да напуснете търговския център, преди охраната да ви спипа. За да не се загубите, всеки приключенец е представен посредством
пионка в даден цвят, а търсеното от него е нарисувано в същия цвят върху
плочка, изобразяваща част от мол-а. Естествено в началото на
“Magic
Maze”
, въпросния мол-а включва само една
плочка – антрето на търговския център. В хода на играта ще трябва да отваряте
нови плочки, с надеждата да откриете търсените предмети.
 
    Преди началото на всяка сесия в “Magic
Maze”
, всеки от играчите получава токен,
показващ действието, което той може да прави. Например – движение наляво или
движение надясно ; отваряне на врати ; слизане и качане по ескалатори ( да,
дори във фентъзи моловете има ескалатори ). Мисля,че започна да ви се изяснява
накъде отиват нещата. В
“Magic Maze” вие не
контролирате отделен герой, а контролирате отделно действие. Така например вие
сте човека, който движи наляво. Във вашата власт е да придвижвате пинките на
приключенците всеки път, когато трябва да завият наляво.
 

 

    Сега към всичко това прибавете и
реално време – споменах ви за пясъчния часовник в
“Magic
Maze”
. При първото преместване на пионка го
обръщате…и имате три минутки да намерите оръжията си. Спокойно – върху някои плочки има изобразен символ, позволяващ ви да обърнете отново часовника, като
така печелите допълнително време. Всъщност, върху плочките изграждащи мол-а в
“Magic
Maze”
има изобразени разнообразни символи.
Всеки от тях има различен геймплей ефект. А най-готиното в цялата работа е, че
“Magic
Maze”
всъщност е игра с кампания ! В книжката
с правилата ще откриете цели седемнадесет сценария ! Всеки от тях добавя
нови правила, разрешава използването на определени символи от плочките и като
цяло прави играта все по-трудна и по-трудна, докато не извикате „НЯМА КАК ДА СТАНЕ!“
. A, няма !
 
Омразният часовни пак си изтича….
    Магията в “Magic Maze”  е правилната координация между играчите и казано на футболен език – погледа върху играта. За да случва всичко бързо и гладко, трябва да следите и четирите пионки на приключенците едновременно. От последното вероятно ще ви заболи главата, което не е желан резултат в “Magic Maze” . Затова е по-вероятно да пропуснето все нещичко.
 
В началото ви споманах за най-силния коз на “Magic Maze”. Е, дойде време да ви го разкрия. Как ли ще се почувствате, ако на фона на това, че в “Magic Maze”  всеки от вас контролира персонално действие, следи да го прилага и за четиримата приключенци и през цялото време е притиснат от изтичащото време, ви кажа и че в играта не може да се говори ? “Magic Maze” е кооперативна игра, в която не можете да говорите на глас. Да ви дам ли минутка да се дойдете на себе си от тази информация ? Именно тази особеност на “Magic Maze” прави играта изключително трудно. Защото както ви казах, всеки играч отговаря за едно действие. И тогава когато, например, трябва да отворите врата – да обърнете нова плочка в мол-а, а Иванчо, който отговаря за тази работа си бърка в носа, се получава като класическата българска поговорка – „Кучетата лаят, кервана си върви“. Или казано по-геймърски – времето ви в “Magic Maze”  си изтича и няма какво да направите.
 
ГИГАНТСКАТА-ДРАЗНЕЩА ПИОНКА…не се препоръчва за малки деца
    Няма ли ? Е, тук ви излъгах. Дизайнерът е помислил за тази ситуация, в която зависите от реакцията на някой от останалите играчи около масата. Имате на разположение две опции. Опция едно – взирате се пронизващо във виновника. Ако имате изразителни вежди, се получава по-добре. Взирате се с надеждата, че ще се сети какво трябва да направи…ако не поне се надявате да пробиете дупка в него с поглед.
 
Добре де, това с взирането не работи особено. И тук драги мой, на помощ идва „ГИГАНТСКАТА-ДРАЗНЕЩА ПИОНКА“. Не знам, кой е автора й и дали не я заимствал от уредите на Светата инквизиция, но само след няколко минути в компанията й и ще ви се прииска да го удушите…бавно. Въпросната пионка се използва буквално да събудите, заспал играч, за да разбере, че от него се очаква нещо. Как става последното ? Когато блъскате с нея по масата пред него. Да, правилно съм го написал и вие правилно го четете – блъскате. Шумът, който ще произведете е неописуем. Вероятно може да събуди и мъртвец. Далеч обаче не е гаранция, че адресата му ще ви разбере. Затова и вие ще продължите да използвате пионката. Звучи безумно и да…безумно е забавно ! Гарантирам ви, че след броени минути всички около масата ще се кискат от неудържим смях. „ГИГАНТСКАТА-ДРАЗНЕЩА ПИОНКА“ без никакво съмнение е в топ три на най-любимите ми компоненти от настолни игри за тази година
 
Хаосът е веселба
 
    “Magic Maze”  е игра, която няма да забравите. Тя е абсолютно
олицетворение на едни от най-хубавите неща в настолните игри. Тази малка и
безумна игричка, в която е забранено да се говори, ще направи така, че да
прекарате едни от най-веселите мигове с приятелите, с които я играете.
“Magic Maze”  е разкошна социална игра, макар и в нея да е забранено да
говорите !
 
    За
цялостното усещане изключително много спомага и визията на играта. Без да
блести с нещо особено, тя е достатъчно добро ниво, за да грабне вниманието ви. Пъстри и жизнерадостни цветове, с които
са илюстровани плочките формиращи мол-а ще докоснат детското у вас. Пионките,
макар и без нищо особено като изработка, са стабилни и шарени. Критика мога да
отправя към токени с възможните действия. На фона на веселата тема и визия, са
някак сиви…макар че са оцветени в синьо. Изглеждат скучно и някак не на
място. В моето копие на играта, има проблем с пясъчния часовник, който понякога
спира да тече. Не знам дали да отнеса това като критика към компонентите на
“Magic Maze” или е дефект само при мен, но го имайте предвид. Ако трябва
да обобщя – визията на играта ми допада, без да блести в нещо невиждано.



     “Magic Maze”  е изключително хаотична и безумно забавна игра. Спокойно може да я поднесете на геймъри от всякакъв калибър и ако не са оперирани от чувство за хумор, гарантирано ще я харесат. Не мога да не препоръчам  “Magic Maze” и мъничко да не се натъжа, че играта не спечели „Spiel Des Jahres“, защото в действителност е страхотна. Една игра, която ще извади детското у вас и ще ви осигури часове искрено забавление.


Препоръчвам задължително ЗА :


1. Шопинг манияци
2. Приключенци
3. Деца…така де, за всички

Оценка :


Визуално оформление и компоненти : 4 / 6

Геймплей : 4.5 / 6

Преиграваемост : 5 / 6

 

Крайна оценка : 4.5 / 6
 
Тонове настолни игри и аксесоари може да откриете при нашите приятели от ozone.bg
ЦЪКНИ МЕ !!!