Островът на приключенията – Karuba
От Христо Симеонов
Настолните игри специфично
насочени към деца или семейства все повече започват да се обособяват като
самостоятелен жанр. Сред представителите му може да откриете няколко заглавия с
безупречна репутация, многомилионна фенска маса и съдържание-образец на
основните постулати на жанра – лек и заразителен геймплей, облечен в достъпни,
дори елементарни правила. Най-силното оръжие на този тип игри е именно
възможността те да бъдат играни както от подрастващи деца, така и от възрастни,
като удивително ненатоварващият им геймплей е способен да заличи всяка
възрастова разлика.
насочени към деца или семейства все повече започват да се обособяват като
самостоятелен жанр. Сред представителите му може да откриете няколко заглавия с
безупречна репутация, многомилионна фенска маса и съдържание-образец на
основните постулати на жанра – лек и заразителен геймплей, облечен в достъпни,
дори елементарни правила. Най-силното оръжие на този тип игри е именно
възможността те да бъдат играни както от подрастващи деца, така и от възрастни,
като удивително ненатоварващият им геймплей е способен да заличи всяка
възрастова разлика.
Когато през
втората половина на 2015г. световно известното германско издателство „HABA“ обяви, че започва нова серия от настолни
игри, с малко по-предизвикателен геймплей, насочени именно към семейства с подрастващи деца, новина привлече вниманието на всички в хобито.
втората половина на 2015г. световно известното германско издателство „HABA“ обяви, че започва нова серия от настолни
игри, с малко по-предизвикателен геймплей, насочени именно към семейства с подрастващи деца, новина привлече вниманието на всички в хобито.
От дълги години „HABA“ са еталон в сферата на настолни игри за най-малките. Каталогът им изобилства от привлекателни, ненатоварващи игри с
образователен елемент, които лесно ще разпознаете по сигнално жълтата опаковка
– запазена марка на компанията. Тези чудесни игри са отличен избор за
запознаване на малки дечица с нашето чудесно хоби, а образователният елемент в
тях позволява придобиването на елементарни, но важни, знания у малчуганите
относно геометричните форми, цветове, числа и прочие все жизненоважни устои
на които стъпва формирането на всеки един човек.
образователен елемент, които лесно ще разпознаете по сигнално жълтата опаковка
– запазена марка на компанията. Тези чудесни игри са отличен избор за
запознаване на малки дечица с нашето чудесно хоби, а образователният елемент в
тях позволява придобиването на елементарни, но важни, знания у малчуганите
относно геометричните форми, цветове, числа и прочие все жизненоважни устои
на които стъпва формирането на всеки един човек.
В днешното ревю
ще ви представя второто заглавие от серията „усложнени игри“ на „HABA“. В последните месеци то получи доста положителни оценки, като успя да
спечели както начинаещи, така и закоравели геймъри. Дали “Karuba” е новият диамант в жанра на семейните игри? Ще се опитам да ви отговоря в следващите редове.
ще ви представя второто заглавие от серията „усложнени игри“ на „HABA“. В последните месеци то получи доста положителни оценки, като успя да
спечели както начинаещи, така и закоравели геймъри. Дали “Karuba” е новият диамант в жанра на семейните игри? Ще се опитам да ви отговоря в следващите редове.
Изгубени храмове си търсят приключенци
“Karuba” е игра
за двама до четирима играчи дело на световноизвестния дизайнер Рюдигер Дорн (“The Traders of Genoa”,
“Jambo”, “Las Vegas”, “Istanbul”).
Както вече стана дума играта е на пазара от германското издателство “HABA”, а в България може да я откриете под формата на лицензирана версия от
официалния им вносител Илинор.
за двама до четирима играчи дело на световноизвестния дизайнер Рюдигер Дорн (“The Traders of Genoa”,
“Jambo”, “Las Vegas”, “Istanbul”).
Както вече стана дума играта е на пазара от германското издателство “HABA”, а в България може да я откриете под формата на лицензирана версия от
официалния им вносител Илинор.
Действието в “Karuba”
ни пренася на загадъчния едноименен остров,
дом на отдавна изчезнала древна цивилизация, която е оставила след себе си
бляскави храмове и несметни богатства. Уви, въпросните храмове, отдавна
загубени и забравени, са „погълнати“ от непроходима тропическа джунгла. Всеки
един от играчите поема в свои ръце съдбата на четирима приключенци – археолози,
всеки от които е посветил живота си в достигане до един от заветните храмове.
ни пренася на загадъчния едноименен остров,
дом на отдавна изчезнала древна цивилизация, която е оставила след себе си
бляскави храмове и несметни богатства. Уви, въпросните храмове, отдавна
загубени и забравени, са „погълнати“ от непроходима тропическа джунгла. Всеки
един от играчите поема в свои ръце съдбата на четирима приключенци – археолози,
всеки от които е посветил живота си в достигане до един от заветните храмове.
Плочките – сърцето на „Karuba“ |
Ако трябва с една
дума да определя жанрово “Karuba” то тя без съмнение спада към “tile
placement” /поставяне на плочки/
игрите. В този жанр, за който говорих съвсем наскоро („Isle of Skye“) основната механика включва изграждането на някаква обществена или природна
структура посредством поставянето на изобразени с разнообразни терени или
сгради плочки, следвайки определени правила, които ви носят точки в края на играта.
дума да определя жанрово “Karuba” то тя без съмнение спада към “tile
placement” /поставяне на плочки/
игрите. В този жанр, за който говорих съвсем наскоро („Isle of Skye“) основната механика включва изграждането на някаква обществена или природна
структура посредством поставянето на изобразени с разнообразни терени или
сгради плочки, следвайки определени правила, които ви носят точки в края на играта.
В “Karuba”
всеки един от играчите получава идентично
табло изобразяващо острова, индивидуална купчина плочки, номерирани от 1 до
36, четири мийпъла представляващи четиримата археолози от неговия отбор и
четири храма. Храмовете отговарят цветово на археолозите (или „археолийпълите“). Основната ви задача в “Karuba” ще бъде да преведете всеки един от
приключенците до съответния храм, които той търси – в зависимост от цвета.
Всеки успешно преведен през джунглата археолог ще ви носи определен брой точки.
всеки един от играчите получава идентично
табло изобразяващо острова, индивидуална купчина плочки, номерирани от 1 до
36, четири мийпъла представляващи четиримата археолози от неговия отбор и
четири храма. Храмовете отговарят цветово на археолозите (или „археолийпълите“). Основната ви задача в “Karuba” ще бъде да преведете всеки един от
приключенците до съответния храм, които той търси – в зависимост от цвета.
Всеки успешно преведен през джунглата археолог ще ви носи определен брой точки.
Археолийпълите и заветните храмове |
Подготовката за
игра включва поставянето на храмовете и археолози на определени позиции,
номерирани с координати, върху острова. Играчите се редуват всеки да постави
храм и приключенец. Позициите на всеки храм и приключенец са идентични за
всички играчи. Играта пристига и с препоръчителни такива за първите ви няколко
игри. След поставянето на храмовете един от играчите разбърква пред себе си
собствената си купчина плочки и ги оставя с лицето надолу. Останалите играчи
могат да наредят своите пред себе си, с лицето нагоре, като горещо ви препоръчвам
да направите това във възходяща прогресия, около таблото с острова ви.
игра включва поставянето на храмовете и археолози на определени позиции,
номерирани с координати, върху острова. Играчите се редуват всеки да постави
храм и приключенец. Позициите на всеки храм и приключенец са идентични за
всички играчи. Играта пристига и с препоръчителни такива за първите ви няколко
игри. След поставянето на храмовете един от играчите разбърква пред себе си
собствената си купчина плочки и ги оставя с лицето надолу. Останалите играчи
могат да наредят своите пред себе си, с лицето нагоре, като горещо ви препоръчвам
да направите това във възходяща прогресия, около таблото с острова ви.
Основната цел в “Karuba” естествено са точките. Както вече стана
дума, най-много от тях ще получите, когато доведете приключенец до храм, който
се опитва да открие. Допълнително точки се генерират по пътя ви, когато
откривате диаманти или злато. Когато се постави и последната плочка, играта
приключва и играчът с най-много точки е победител.
дума, най-много от тях ще получите, когато доведете приключенец до храм, който
се опитва да открие. Допълнително точки се генерират по пътя ви, когато
откривате диаманти или злато. Когато се постави и последната плочка, играта
приключва и играчът с най-много точки е победител.
Пъзели и археолози
Пъзел от плочки |
След като се
запознаете с елементарните й правила, “Karuba” веднага ще ви въвлече във водовъртежа на
приключението. Основната механика на играта е безумно лека – напълно в духа на
аудиторията към която е насочена. Играчът, чиито плочки са разбъркани и
поставени с лицето надолу пред него, тегли една от тях на случаен принцип и
гласно обявява номера й. Останалите играчи откриват изтеглената плочка и могат
да извършат с нея едно измежду две действия.
запознаете с елементарните й правила, “Karuba” веднага ще ви въвлече във водовъртежа на
приключението. Основната механика на играта е безумно лека – напълно в духа на
аудиторията към която е насочена. Играчът, чиито плочки са разбъркани и
поставени с лицето надолу пред него, тегли една от тях на случаен принцип и
гласно обявява номера й. Останалите играчи откриват изтеглената плочка и могат
да извършат с нея едно измежду две действия.
Първото е да
поставят плочката някъде на персоналното си табло, върху празна позиция от
острова. Може да поставите изтеглената плочка във всяко едно свободно място на
острова, като единственото условие е цифрата изобразяваща номера й да се намира
в горния ляв ъгъл. Върху всяка плочка има изобразена в разнообразна форма
пътечка между дивата джунгла. За да преведете даден пътешественик до търсения
от него храм, трябва първо да изградите мрежа от пътечки пред него. Именно това
е първото предизвикателство в играта. Трябва да внимавате как поставяте
плочките, като се опитвате да изградите най-оптималния път до съответния храм,
внимавайки да не се блокирате сами.
поставят плочката някъде на персоналното си табло, върху празна позиция от
острова. Може да поставите изтеглената плочка във всяко едно свободно място на
острова, като единственото условие е цифрата изобразяваща номера й да се намира
в горния ляв ъгъл. Върху всяка плочка има изобразена в разнообразна форма
пътечка между дивата джунгла. За да преведете даден пътешественик до търсения
от него храм, трябва първо да изградите мрежа от пътечки пред него. Именно това
е първото предизвикателство в играта. Трябва да внимавате как поставяте
плочките, като се опитвате да изградите най-оптималния път до съответния храм,
внимавайки да не се блокирате сами.
Синият приключенец е блокиран завинаги на плажа… което не е чак толкова лошо |
Втората опция за
действие ви позволява да движите приключенците си. Вместо да поставите
изтеглената плочка върху острова си, я отстранявате от игра и премествате
един (и само един) от „археолийпълите“ си толкова плочки, колкото изхода има
пътечката изобразена на плочката – от два до четири. Точно този елемент от
геймплея е истинското предизвикателството в “Karuba”. Имате на разположение точно тридесет и шест
плочки, с които освен, че трябва да изградите път през джунглата за вашите
приключенци, трябва и да предвижите последните успешно до съответните храмове. Точки ви
носят само тези от тях, които успешно успеят да достигнат до заветната цел.
действие ви позволява да движите приключенците си. Вместо да поставите
изтеглената плочка върху острова си, я отстранявате от игра и премествате
един (и само един) от „археолийпълите“ си толкова плочки, колкото изхода има
пътечката изобразена на плочката – от два до четири. Точно този елемент от
геймплея е истинското предизвикателството в “Karuba”. Имате на разположение точно тридесет и шест
плочки, с които освен, че трябва да изградите път през джунглата за вашите
приключенци, трябва и да предвижите последните успешно до съответните храмове. Точки ви
носят само тези от тях, които успешно успеят да достигнат до заветната цел.
Още няколко думи
за плочките – върху някой от тях има изобразен диамант или късче злато. По пътя
си приключенците могат да събират последните, като те им носят допълнителни
точки в края на играта.
за плочките – върху някой от тях има изобразен диамант или късче злато. По пътя
си приключенците могат да събират последните, като те им носят допълнителни
точки в края на играта.
Няколко думи и за
компонентите и визуалното оформление на “Karuba”. Играта е издържана в шарени, жизнерадостни
цветове, напълно подхождащи си с темата и насочеността й. Илюстрациите върху
плочките са изключително изчистени и лесно разпознаваеми. Самите те са от
твърд, висококачествен картон.
компонентите и визуалното оформление на “Karuba”. Играта е издържана в шарени, жизнерадостни
цветове, напълно подхождащи си с темата и насочеността й. Илюстрациите върху
плочките са изключително изчистени и лесно разпознаваеми. Самите те са от
твърд, висококачествен картон.
Приключенците и
храмовете пристигат под формата на симпатични дървени маркери. Особено
впечатление правят приключенците, които са издържани стилистично със широкополи шапки (това ти ли си, Инди?). Диамантите и късчетата злато са много приятни
на пипане, изработени от качествена пластмаса. Отлично впечатление с високото
си качество правят и централните табла изобразяващи острова.
храмовете пристигат под формата на симпатични дървени маркери. Особено
впечатление правят приключенците, които са издържани стилистично със широкополи шапки (това ти ли си, Инди?). Диамантите и късчетата злато са много приятни
на пипане, изработени от качествена пластмаса. Отлично впечатление с високото
си качество правят и централните табла изобразяващи острова.
Диаманти и злато |
Няколко думи за
българската версия. “Karuba”
е напълно езиково независима игра, което допринася и за нейната достъпност. Именно
затова родната версия, разпространявана от Илинор, включва двустранен А4 лист,
върху който са преведени правилата на играта. Имал съм сблъсък с много подобни
издания на други игри за българския пазар, но в това на “Karuba” добро впечатление ми направи, че
правилата са отлично преведени и не биха затруднили подрастващи деца да вникнат с
лекота в тях. Именно затова, те получават адмирации.
българската версия. “Karuba”
е напълно езиково независима игра, което допринася и за нейната достъпност. Именно
затова родната версия, разпространявана от Илинор, включва двустранен А4 лист,
върху който са преведени правилата на играта. Имал съм сблъсък с много подобни
издания на други игри за българския пазар, но в това на “Karuba” добро впечатление ми направи, че
правилата са отлично преведени и не биха затруднили подрастващи деца да вникнат с
лекота в тях. Именно затова, те получават адмирации.
Ако трябва да
обобщя – “Karuba” е чудничка
визуално и без никакво съмнение ще ви спечели. Типично в стила на „HABA“, всичко е много шарено и весело, която
вярвам ще се понрави на всеки в хобито.
обобщя – “Karuba” е чудничка
визуално и без никакво съмнение ще ви спечели. Типично в стила на „HABA“, всичко е много шарено и весело, която
вярвам ще се понрави на всеки в хобито.
С деца на море
В последните
няколко месеца, като истинска виелица, бях буквално засипан от нови, изключително успешни
игри насочени основно към начинаещи, семейства и подрастващи деца. “Karuba” е една от много добрите такива. Играта в
своето сърце е един солов пъзел – изграждате пред вас път за приключенците си.
Не знам дали има някой, на който това няма да му допадне. Голямата уловка в играта
идва от това, че „частите“, които използвате за градене на пъзела, служат още и
за придвижване на вашите археолози. “Karuba” спокойно може да се причисли дори към „resource
management” игрите, защото се опитва да ни накара да помислим как най-правилно
да употребим плочките си (ресурсите си). Именно тази нейна характеристика за
мен има най-голяма стойност като игра за подрастващи деца.
няколко месеца, като истинска виелица, бях буквално засипан от нови, изключително успешни
игри насочени основно към начинаещи, семейства и подрастващи деца. “Karuba” е една от много добрите такива. Играта в
своето сърце е един солов пъзел – изграждате пред вас път за приключенците си.
Не знам дали има някой, на който това няма да му допадне. Голямата уловка в играта
идва от това, че „частите“, които използвате за градене на пъзела, служат още и
за придвижване на вашите археолози. “Karuba” спокойно може да се причисли дори към „resource
management” игрите, защото се опитва да ни накара да помислим как най-правилно
да употребим плочките си (ресурсите си). Именно тази нейна характеристика за
мен има най-голяма стойност като игра за подрастващи деца.
“Karuba” е
чудничка игра – лек и заразителен геймплей, облечени в пъстра и жизнерадостна премяна. Мисля, че играта ще се понрави дори и на най-сериозните геймъри. В нея
те ще открият един малко по-различен “filler”, който обаче отлично се справя със задачата си да
ви разсее, след като сте изиграли нещо величествено епично („TI3“ или „Mage Knight“, например). Единствената по-сериозна критика към играта е, че няма почти
никаква конфронтация между играчите. Именно затова не бих я препоръчал за любителите
на този тип игри.
чудничка игра – лек и заразителен геймплей, облечени в пъстра и жизнерадостна премяна. Мисля, че играта ще се понрави дори и на най-сериозните геймъри. В нея
те ще открият един малко по-различен “filler”, който обаче отлично се справя със задачата си да
ви разсее, след като сте изиграли нещо величествено епично („TI3“ или „Mage Knight“, например). Единствената по-сериозна критика към играта е, че няма почти
никаква конфронтация между играчите. Именно затова не бих я препоръчал за любителите
на този тип игри.
Мога само да ви
препоръчам “Karuba”. Особено
в чудните летни месеци, които ни предстоят. Играта е чудесен избор, с който да
разнообразите почивката си, особено ако сте семейни. Едночасово събиране на
съкровища и изследване на тропически джунгли ще ви спечели много симпатии, а и
е доста приятно средство за защита срещу уморителни жеги. Храмове, приключенци
и диаманти… а и ледено коктейлче в ръка – какво повече ти трябва за лятото?
препоръчам “Karuba”. Особено
в чудните летни месеци, които ни предстоят. Играта е чудесен избор, с който да
разнообразите почивката си, особено ако сте семейни. Едночасово събиране на
съкровища и изследване на тропически джунгли ще ви спечели много симпатии, а и
е доста приятно средство за защита срещу уморителни жеги. Храмове, приключенци
и диаманти… а и ледено коктейлче в ръка – какво повече ти трябва за лятото?
Препоръчваме задължително ЗА:
1. Подрастващи деца
2. Семейства
3. Начинаещи в хобито
4. Археолози
5. Уморени от 4 часови драми на GoT геймъри
Оценка :
Арт и компоненти : 4.5/6
Геймплей : 4.5/6
Преиграваемост : 4.5/6
Крайна оценка : 4.5/6