Възходът на Червения гарван. Част II : “Islebound”

От Христо Симеонов

 

    Хайде да започнем с кратко резюме. Преди да се потопим в магията на „Near and Far“, едно от
най-очакваните заглавия тази годината, реших да ви поговоря за последните две
заглавия на „
Red Raven
Games“, които се появиха на пазара.
Причина за това е, че голяма част от механиките и
геймплея на тези игри са своеобразен постамент върху които стъпва предстоящата „Near and Far“.
 
    В
първата част на това ревю ви споменах, че „
Above and Belowме разочарова.
Разочароваме това, че Райън Лоукът, дизайнер и илюстратор на играта, не успя да
изпълни заложените предварително цели. А именно да създаде един добър микс
между стратегия и „
choose your adventure“ (книга-игра). “Above and Below” е едно добро, леко „евро“ заглавия, което ще се понрави
на тези от вас, които обичат да „въртят“ ресурси и да трупат точки посредством
разнообразни способи.
 
    Какво
може да очакваме от „
Islebound“ ? А дали ми
хареса ? Ще се опитам да ви кажа в следващите редове.

В открито море
 
Един от най-красивите бордове на изминалата година
    „Islebound“ е стратегическа игра за два до четирима играчи,
ситуирана отново в магическия свят на Арзиум. Дизайнер и илюстратор е отново
„човекът-оркестър“ Райън Лоукат.
 
    В „Islebound“ попадаме на прелюбопитната история на един мистичен
архипелаг, пълен със загадъчни острови, древни народи и страховити морски
чудовища. Играчите поемат командването на кораб и екипаж и се впускат в
приключение. Целта пред вас е да прославите името си и да изградите
най-бляскавата столица на империята си, наемайки екипаж, събирайки съкровища и
излизайки победители от кървави морски сражения. И ако изтрия патоса от горното
изречение – събирате точки.
 
    Първото
нещо, което веднага прави впечатление в „
Islebound“ е централното игрално поле. Изграждате го преди всяка игра от двустранни хексагонови
плочки, с изключително нестардарна форма. И губите ума и дума. Игралното поле
в „
Islebound“ е едно от най-красивите, който
съм виждал в последната една година. Причудливи острови, тайни заливи, градчета
и селца и всичко това плува в прекрасен синьо-зелен фон. Разположено върху
масата, игралното поле в „
Islebound“ веднага
грабва вниманието и ще прикове погледите и на неутралните играчи.
 
    Всеки
от играчите получава и персонално табло, подобно на това от „
Above and
Below”, но този път изобразяваща вашия кораб. Таблото е изключително интуитивно
и върху него има специално място за всичко, което ще придобиете в играта – през нови моряци, до ресурси, идващи под формата на риба и дърво.
 Ако трябва да обобщя ( за да не се налага да пиша после
) – отличен 6+ за илюстрациите и компонентите в „
Islebound“ !
 
Плаване във
водите на „еврото“
 
Персоналното табло на всеки играч
     Противно
на очакваното „още от същото“, геймплеят на „
Islebound“ се оказа изненадващо интересен или поне аз го намерих
за такъв. Няколко неща ми направи отлично впечатление в играта…имаше обаче и
неща, от които не останах особено очарован.
 
    Структурата
на всеки ход в „
Islebound“ ми направи
отлично впечаление. Тя включва задължително движение на вашия кораб, представен
посредством токен и извършване на едно действие. Придвижването на кораба ви е
нещото, което създава динамика в играта, кара ви да обмисляте и да планирате
ходовете си предварително. Защото ако се озовете в локация с противнков кораб,
трябва да „изразходвате“ един от „работниците“ си.
 Още по-забавно става в един
от вариантите на играта включваш опцията за „Рейд“ или казано, за да ме
разберете – опция да се биете с морския съд на опонента ви ! И макар да няма
спиращи дъха артилерийски обстрели и смели абордажи и всичко да се решава само
със зарове, опцията за битки в „
Islebound“за мен е задължителна. Защото най-накрая дава нужната конфронтация между
играчите, която толкова липсваше в
“Above
and Below”
.
 
Екипажът
    И
понеже споменах „работници“, да и в „
Islebound“ отново ще си служите с тях. „Работниците“ ви помагат да вършите
разнообразни неща, като по-бързо плаване, морски сражения или класическа
дейност по „копане“ на ресурси.
И в „Islebound
„работниците“ ви се изморяват и имат нужда да почиват. Общо взето – нищо ново и
невиждано.
 
    Освен
стандартните работници в „
Islebound“ имате и
наемем екипаж – пирати и морски змейове. Да, явно змейовете и те са минали в
редиците на наемниците…криза какво да правиш. Тези „платени работници“
използвате само в сражения – когато превземате градове или срещу противникови
кораби.
 
Наемниците
    И така
добутах нещата до любимото ми в „
Islebound“ – градовете. Всъщност, играта си е едно голямо „area
control”
приключение. Част от централното табло
са разнообразни градове-пристанища в архипелага. Всеки от тях ви дава специално
умение, което може да ползвате когато го посетите. Имам обаче една лоша новина
– за тази работи си плащате. А никой не обича да си плаща. Затова какво
по-добро от това градът да стане ваш и другите около масата да плащат на вас ?
 
    Има два
начина да завладеете пристанище в „
Islebound“. Кой ще използвате зависи от самия град. Някой пристанища са бойно
настроени и ще трябва да ги спечелите с бой. Други са по склонни на разговори и
могат да ви се врекат във вярност, впечатлени от вашата репутация. Без значение
от подхода, крайния изход е един и същ. Пристанището започва да работи за
вас…за без пари. 
Готина „area
control”
механика, която се базира на цялостната
ви стратегия в „
Islebound“. Както стана
дума, всяко пристанище ви дава специално умение. На кое точно ще се спрете,
зависи от подхода ви в играта. Чудесен елемент от геймплея на „
Islebound“.
 
Противоречивите сгради
    Пирати,
морски змейове, пристанища и тънка политика – всичко това ще откриете в „
Islebound“. Кому бяха нужни пустите сгради
? Сградите всъщност не
са чак толкова лоша хрумка.
Всяка от тях ви носи определен брой точки и уникално специално умение.
Когато го комбинирате с евентуални пристанища, които покорявате в хода на
играта, то възможните комбинации са никак не малко на брой.
 
Ресурсите
    Защо
обаче от тях зависи продължителността на играта ? „
Islebound“ приключва, когато един играч построи предварително
определен брой сгради. Добре,ще кажете, не е толкова сложно. Сградите обаче
излизат от специално тесте на абсолютно случаен принцип. Така както може да
обърнете евтини сгради, така може и да имате налични за строене само скъпи
сгради – струващи много злато. А това може да направи играта досадно
дълга. 
Всъщност, това е основният проблем на „Islebound“ – понякога прекалява с гостоприемството ви на масата.
Нещата стават още по-безумни, когато ви кажа, че някои сгради изискват
наличието на специален ресурс – „книги“. Възприемайте ги като „културно
развитие“ на морската ви нация. Чисто тематично си е чудесно хрумка. Но откъм
геймплей…Възможно е да се случи така, че безлична сграда, струваща само две
златни монетки да изисква три „книги“ ( максималното ниво ), а такава струваща
осем злато и съответно е по-напреднала като умение, да не изисква никакви. И
всичко това защото сградите се теглят на случаен принцип и се подреждат пред
вас в специална секция за купувана, достъпна за всеки играч. Най-досадният елемент в „
Islebound“ – сградите от който зависи продължителността на играта.
 
Къде ми
отидоха приказките ?
 
Картите „Събитие“
    Да, в „Islebound“ липсва “encounter” книжлето
от
“Above and Below”. Липсва
амбициозната цел за микс между стратегия и
“choose your adventure” игра. Райън
се е върнал към добрите стари “
случайни събития“. И се е получило.
 
    В
началото на играта формирате специално тесте със „събития“, като всяко от
последните е свързано с определена зона, пристанище или локация от игралното
поле. Като действие играчите могат да посетят зоната и да им се случи нещо.
Битки с пирати, търговия, помощ за загубени моряци – приключенията са доста на
брой. Общото между тях е , че ви дават „репутация“ и ви помагат за крайната
победа в играта.
 
Обратната страна на „работниците“. Да ви е позната ?
    Така в
Islebound“ наблюдаваме връщане към старата
изпитана схема на „събитията“. Между отделните такива няма логическа връзка и
никога не е било за цел да има. Те просто се случват , дават ви нещо и толкова.
За някой от вас, това ще е стъпка назад от
“Above and Below”. Така и изглежда на пръв поглед. За мен обаче бе глътка
свеж въздух. „
Islebound“ си е чиста
стратегическа „евро“ игра, без претенции за миксове между жанрове. Да и аз съм
болен фен на „книгите-игри“ и цялата култура зад тях, но както ви споделих в
първата част на това ревю, не намирам микса им със стратегия за сполучлив в
предното заглавие на Райън. Това, което мога да кажа като обобщение е, че ми се
иска в
“Near and Far” да видим
най-доброто от двата свята. А именно работещ микс между „
choose your adventureи стратегия.
 
Моряци вместо
Търговци и обратно
 
    „Islebound“ ми хареса. През готината тема, морета и пирати,
изумителното визуално оформление и отличните компоненти, та до чудесния
геймплей. Един чудесен от механична гледна точка, напрегнат коктейл от
“area
control”
с отлично ниво на взаимоотношение между
играчите. „
Islebound“ е една от
добрите „евро“ игри от измината година, която не знам защо остана в сянка и
горещо ви я препоръчвам.
 

 

    Това,
което ще ви изненада може би в краят на това ревю е, че възнамерявам да запазя
в колекцията си както „
Islebound“ така и “Above and
Below”.
Да, знам че последната ме разочарова.
Но един дребен щрих от „
Islebound“ я спаси.
„Работниците“ в последната са своеобразен мини-експанжън, допълнение за
“Above and
Below”
където може да ги използвате. Дали това
е достатъчно , за да държа игра която не ми харесва на рафта ? Естествено, че не.
Но само се замислете…ами ако компонентите от „
Islebound“ и “Above and Below” , било то сгради или „работници“ могат да се използват в „Near and Far”? Оставям ви да гадаете, докато дружно чакаме новото отроче на Райън и “Red Raven
Games”,
което вярвам ще бъде неговият шедьовър.
 
Препоръчвам задължително ЗА:
 
1.Моряци
2.Пирати
3.Амбициозни кандидат губернатори
Оценка :
 
Визуално оформление и компоненти : 6 / 6
Геймплей : 4 / 6
Преиграваемост : 4 / 6
Крайна оценка : 4.5 / 6
 
Islebound може да откриете при нашите приятели от Ozone.bg
ЦЪКНИ МЕ !!!