Когато приятелството е по-силно от войната – The Grizzled

От Христо
Симеонов
 
    Кооперативните настолни игри са жанр, който в последните
години преживява небивал възход. Ежегодно пазара се наводнява от няколко
стотици подобни заглавия, повечето обаче, за жалост, са не особено успешни копия
на „
Pandemic“ или
поредния прочит върху
“tower
defense”
тематиката. Изминалата година обаче, със сигурност ще остане
завинаги в съзнанието на хората влюбени в хобито, заради излизането на два
огромни хита в кооперативния жанр, за които ще се говори още дълги години –
“Pandemic Legacy” и “T.I.M.E. Stories” .
Първата дори успя за рекордно кратко време, след излизането си, да оглави
класациите на авторитетният онлайн портал
Boardgamegeek.com  ( “IMDb” в света на
настолните игри ), 
за най-добра игра на всички времена. На фона на тези два гиганта на
модерните настолни игри, голяма част от останалите кооперативни заглавия появили се през изминалата година, останаха в миманса, макар и по-голямата част от тях да не го
заслужаваха. Няколко все пак успяха да пробият истерията, която завладя хобито
покрай
“Pandemic Legacy”
и “T.I.M.E. Stories”  и намериха успешен път към геймърите, макар и
не така масово. Днес ще говоря за една от тях, която лично мен завладя с
необичайната си тема и страхотно визуално оформление –
The Grizzled .
 
От Сараево до Версай
 
    „The
Grizzled
“ е малка кооперативна игра с карти, за двама до пет
играчи, създадена от малкото френско студио
“Sweet November”, известно с публикуването основно на
креативни заглавия на френски дизайнери и издадена от един от съвременните
гиганти в хобито
“Cool
mini or not”
. Темата в играта е истински бижу и е рядкост тя да бъде
изполвана извън тежките многочасови маратони наречени
“War games”.  The Grizzled“ ни пренася
един век назад. Годината е 1914, а Първата световна война точно е избухнала. Всеки
играч влиза в ролята на  един от шестима млади мъже, от малко френско селце, които са мобилизирани и трябва да се явят
за изпълнение на своя дълг. Целта на играта е, чрез силата на своето приятелство,
нашите герои да оцелеят до края на войната. Приятелство ? Да, тази дума е
витална част от преживавянето наречено „
The Grizzled“. В следващите редове ще разберете
защо.
 
В окопите, сред стелещите се мъгли от газови атаки
Нашите герой
 
    Сърцевината на „The Grizzled“  е тесте от 59 карти, наричани за кратко „изпитания“.
Преди началото на играта, 25 от тях се поставят върху карта с изобразен бял
гълъб,символизираща краят на войната, формирайки тестето „изпитания“. Останалите
34 се поставят върху карта с надгробна плоча, символизираща смъртта на геройте
ви, като това тесте се нарича „морален запас“ . Всеки един от играчите избира
карта показваща някой от шестимата налични герой, като разликата между тях, освен във
външния им вид е, че на лицевата страна на картата си всеки има изобразен
символ ( щастлив талисман ) на едно изпитание, който му позволява да го предотврати,като я използва. Всеки получава също така и три токена „Подкрепа“, а в
центъра на игралното поле се отделят няколко токена „Реч“, в зависимост от броя
на играчите. И играта започва.
   

Картите – красиви, но смъртоносни

The
Grizzled
“ е лека и кратка игра, с предизвикателна кооперативна
механика. Играта се играе в серия от ходове. Целта на играчите е, да оцелеят до
края на войната. Как става това ? Като премахнат всички карти от тестето с
изпитания и разкрият картата с белия гълъб. В края на всеки ход обаче ( наричан
„мисия“ ) групата приятели губи морал, което се изразява с преместване на
определен брой карти „моралния запас“, върху купчинката над белия гълъб. Ако
надгробната плоча стане видима, няма повече карти върху нея, играчите губят
играта.

    Ходовете в „The Grizzled“ или „мисиите“ протичат по следния
начин. Един от играчите е лидер за съотвия ход. Той определя трудността на
мисията, като раздава определен брой карти от тестето с изпитания на всеки играч.
Редувайки се играчите извършват едно от следните действия : играят карта „изпитание“;
използват токен „Реч“, с цел да вдигнат морала на групата ( това действие
позволява да се чистят карти „изпитание“ от ръката ви ) ; използват щастливите
си талисмани – отстранява се една карта „изпитание“ от вече играните ; оттеглят се от мисията и  изиграват токен „Подкрепа“.
    В тестето с карти „Изпитания“ има два вида карти. Върху първия
вид ( заплахите ) са изобразени в комбинация два ( има и няколко карти с три,
които са ужасни ) от шестте символа  за
опасностти, които дебнат на фронта. Три от тях са свързани с климатичните
условия – нощ, дъжд и сняг, а другите три са чисто военни – газова атака, на щик
и артилерийски огън. Вторият вид карти са лични травми, получени от всеки отделен герой.
Те не се играят в центъра на масата, а се слагат пред играча, който ги е
изиграл. Варират от най-различни ефекти, почти всички отрицателни ( има само
една положителна карта сред тях…та и сред самото тесте ). А и по-важното – в момента, в който пред един играч се постави четвърта карта с лична травма, играта
приключва ! Приема се, че войната го е погубила. Казах ви, „
The Grizzled“  е игра, която разчита на приятелството. Или
печелите заедно или никой не печели.
 
Токените „Реч“ могат да имат жизненоважна роля
Играчите играят карти „Изпитание“ с цел да изчистят
ръката си и тестето с белия гълъб от тях. На масата пред тях може да се играят
карти, докато един от шестте символа не се появи три пъти. Това бележи края на
мисията. Картите изиграни на масата се отстраняват. Прехвърлят се нови от
тестето с „морален запас“върху Белия гълъб, като броя им зависи от картите
останали в ръцете на играчите.
    Интересна е механиката с токените „Подкрепа“. Когато играч
се оттегли от мисията – по всяко време на хода си, като минуса обаче е, че
запазва всички карти в ръката си – той играе с лицето надолу един токен „Подкрепа“.
След края на мисията, се преброява , кой от играчите е получил най-много
подкрепа от другите. Подкрепата се изразява в правото му да се отърси от две лични драми ( за
карти говоря, да не си помислите, че е „Искрено и лично“ това ! ) или да
използва щастливия си талисман отново в 
следващия ход.
Между мирът и войната…

 

    Така накратко изложена играта не е нито нещо особено, нито
нещо сложно. И естествено ( фанфари ? ) тук идва уловката. За разлика от ВСИЧКИ
кооперативни игри на пазара ( ако някой открие, че греша, приемам ), „
The Grizzled“ е игра, в
която играчите нямат право да разкриват един на друг, какво смятат да правят
през хода си, нито да показват картите в ръката си или да се уговарят в какъв
ред ще ги изиграят ! Казах ви, че това е игра, която поощрява приятелството –
може би най-ценното нещо в нашето хоби. От играчът се изисква да предположи, да
прочете партньорите си в играта, какво ще направят по време на хода си. Нещо
повече, когато си давате подкрепа в края на мисия, това също става тайно. Това
е още една уловка от авторите на „
The Grizzled“. Само играчът получил най-много
подкрепа получава право да я ползва. Ако двама или трима са получили еднакъв брой токени „подкрепа“
– никой не получава нищо
.
Да нарисуваш войната
 
Бернар Верлак
    В мойте ревюта често говоря за визуалното оформление, за
арта и компонентите на дадената игра. И този път няма да направя изключение.
Своята блестяща визия „
The
Grizzled
“ дължи на Бернар Верлак. На някой от вас това име може
би говори нещо, за други, по-скоро не. Бернар Верлак, по известен сред
приятелите и колегите си като Тиню, е френски карикатурист, един от загиналите
в онази варварска сеч в редакцията на списанието „Шарли Ебдо“ на 07.01.2015 г.
Не, няма да вляза в мелодраматични излеяния за безчовечността на тероризма. 
    Ще
кажа обаче, че визуално „
The
Grizzled
“ е шедьовър. Анимационния стил, в който е нарусана
играта създава усещането за топлота, приятелство, братство – нашите оръжия
срещу терора. С една от последните си творби, Тиню ни завеща две неща. Първото –
изумително красива игра. Второто – вярата, че само доброто и приятелството
могат да надвият войната и омразата. Почивай в мир, маестро.
 
 
 
Братя по оръжие, братя по съдба
 
    „The
Grizzled
“ е особена игра. Даже не игра, а преживяване. Още от
първия поглед върху малката кутийка, пълна с тесте карти и няколко токена, ще пропаднете
с главата надолу ( като Алиса ) в нелеката й тема – да разкаже борбата на група
приятели с войната. От кратката книжка с правила ще научите, че някои от
персонажите, така талантливо нарисувани от Тиню, са реални, истински личностти,
дори част от тях са предци на хора работили по играта.
    Да препоръчаш „The Grizzled“ е нелека и отговорна задача. Самата
игра също е предизвикателство. Интересните механики, отговорно избраната тема и
прелестните илюстрации безспорно я изстрелват на едно от челните места за
измината година, като заглавие, което прикова не малко погледи и получи доста
високи оценки. Ако не прибавите „
The Grizzled“ в колекцията си, то поне я опитайте.
Гарантирам ви, че няма да съжалявате.
    „The
Grizzled
“ е игра почиваща на идеята, за непобедимата сила на
приятелството. Тя докосва една толкова тънка струна във всеки от нас. Опитва се
да ни отвори очите, за хората около нас, за това как да се отнасяме с тях и за
това, че с тяхната помощ можем да преминем през загражденията, да дишаме сред
отровните газове, да оцелеем пред дулата
на картечниците. Заедно можем да се изправим срещу омразата, срещу войната, срещу
човешкото късогледство, срещу злото. Защото само така, ще оцелеем….
    Стана
много патетично. Просто изиграйте „
The Grizzled“ . Няма да съжалите за този половин
час.
Delights Rating
:
Чаша отлежало
бордо, изпито с приятели.
 
Препоръчваме задължително ЗА :
  1. Приятели 
 2. Миротворци
 3. Французи

 

Оценка :
 
Арт и компоненти : 6 / 6
Геймплей : 5 / 6
Преиграваемост 4.5 / 6
 
Крайна оценка : 5