Векът на разточителството – Era: Medieval Age
Няма начин да сте ги пропуснали.
Невъзможно е да се интересувате от настолни игри и да не сте чували за тях. А и най-вероятно сте играли солидно количество от тези заглавия, дори ви е
втръснало да се ви се навират постоянно в лицето. Вярвам, че сте се досетили,
но все пак ще го кажа – говоря ви
за заглавията в жанра „roll&write“ и тяхната тотална доминация в хобито.
Невъзможно е да се интересувате от настолни игри и да не сте чували за тях. А и най-вероятно сте играли солидно количество от тези заглавия, дори ви е
втръснало да се ви се навират постоянно в лицето. Вярвам, че сте се досетили,
но все пак ще го кажа – говоря ви
за заглавията в жанра „roll&write“ и тяхната тотална доминация в хобито.
Без никакво съмнение това е най-популярният и масов тип
настолни игри през последните две години.
настолни игри през последните две години.
Ако обаче си мислите, че „roll&write“ игрите
са продукт на новата, свръхпродуктивна вълна в нашето любимо хоби, жестоко се
лъжете. Именно тук се намесвам аз, вашия персонален историк и изследовател в
света на настолни игри, за да ви върна назад до далечната вече 2008г. Тогава на
пазара се появи „Roll through the Ages“, едно изненадващо заглавие на небеизвестния дизайнер Мат
Лийкок ( Pandemic ). Колкото и невероятно да ви звучи, играта зае своето име и бе
вдъхновена от легендарната „Through the
Ages“ на Влаада Хватил ( Бог Влаада, да се
свети името му ! ), макар двете игри да не споделяха нищо общо като механики. В “Roll
through the Ages” бе едно от първите места където
се появи следната концепцията : хвърляш зарове, получаваш ресурси, обръщаш ги в точки и
всичко това записваш пред себе си на лист, в случая върху доста луксозен дървен борд,
посредством „дървени габърки“.
са продукт на новата, свръхпродуктивна вълна в нашето любимо хоби, жестоко се
лъжете. Именно тук се намесвам аз, вашия персонален историк и изследовател в
света на настолни игри, за да ви върна назад до далечната вече 2008г. Тогава на
пазара се появи „Roll through the Ages“, едно изненадващо заглавие на небеизвестния дизайнер Мат
Лийкок ( Pandemic ). Колкото и невероятно да ви звучи, играта зае своето име и бе
вдъхновена от легендарната „Through the
Ages“ на Влаада Хватил ( Бог Влаада, да се
свети името му ! ), макар двете игри да не споделяха нищо общо като механики. В “Roll
through the Ages” бе едно от първите места където
се появи следната концепцията : хвърляш зарове, получаваш ресурси, обръщаш ги в точки и
всичко това записваш пред себе си на лист, в случая върху доста луксозен дървен борд,
посредством „дървени габърки“.
През 2019г., единадесет години по-късно, Мат
Лийкок се завръща към своето отроче. То вече изглежда доста по-шарено, пристига
в огроомна кутия и носи апетитното име „Era: Medieval Age”. В следващите
редове ще ви разкрия, дали тази нова версия успява да надгради над оригинала, а
защо не и да го замести напълно.
Лийкок се завръща към своето отроче. То вече изглежда доста по-шарено, пристига
в огроомна кутия и носи апетитното име „Era: Medieval Age”. В следващите
редове ще ви разкрия, дали тази нова версия успява да надгради над оригинала, а
защо не и да го замести напълно.
Винаги ще имаме Испания…
Ето ги играчките ! |
„Era: Medieval Age” е игра със
зарове за до четирима човека, която по-скоро спада към сферата на „семейните“
настолни заглавия. Ако обаче трябва да я
поставим в жанр, то тя без никакво съмнение ще остане като един от пионерите на
“roll&build” жанра.Дизайнер на играта е Мат
Лийкок, а издатели са “eggertspiele”.
зарове за до четирима човека, която по-скоро спада към сферата на „семейните“
настолни заглавия. Ако обаче трябва да я
поставим в жанр, то тя без никакво съмнение ще остане като един от пионерите на
“roll&build” жанра.Дизайнер на играта е Мат
Лийкок, а издатели са “eggertspiele”.
„Era: Medieval Age” ни пренася в средновековна Испания, а играчите
влизат в ролята на местни феодали, които се стремят да съградят най-добрия
град. Естествено за точки, дядо попе. Защо обаче това се случва в
Испания…убийте ме не мога да ви кажа. В играта няма нищичко испанско. Ама
нищичко. Дето се вика, можеше да нарисуват поне бик на кутията или Дон Кихот и
Санчо някъде на заден фон. Което автоматично ни казва следното : съдържанието на тема е нещо пожелателно в „Era: Medieval Age” и въобще не се замисляйте за нея.
влизат в ролята на местни феодали, които се стремят да съградят най-добрия
град. Естествено за точки, дядо попе. Защо обаче това се случва в
Испания…убийте ме не мога да ви кажа. В играта няма нищичко испанско. Ама
нищичко. Дето се вика, можеше да нарисуват поне бик на кутията или Дон Кихот и
Санчо някъде на заден фон. Което автоматично ни казва следното : съдържанието на тема е нещо пожелателно в „Era: Medieval Age” и въобще не се замисляйте за нея.
Зарчетата са шукарни много |
След като изяснихме тематичния
въпрос да се хвърляме смело към механиките. Преди това обаче – подготовката за
игра. Най-открояващия елемент от нея е персоналното
ви табло. Върху него ще откриете място за различните ресурс, скала по която
да следите фазите на всеки рунд и огромна зона за поставяне на постройки ,
представляваща вашия град. Всъщност
постройките са детайлни, пластмасови фигурки, които поставяте на бордовете си подобно
на конструктор. Основата на всяка една постройка в „Era: Medieval Age” представлява добре позната форма от толкова любимия ни тетрис. Именно това е тънкия момент в играта – правилното подреждане на сградите ви.
въпрос да се хвърляме смело към механиките. Преди това обаче – подготовката за
игра. Най-открояващия елемент от нея е персоналното
ви табло. Върху него ще откриете място за различните ресурс, скала по която
да следите фазите на всеки рунд и огромна зона за поставяне на постройки ,
представляваща вашия град. Всъщност
постройките са детайлни, пластмасови фигурки, които поставяте на бордовете си подобно
на конструктор. Основата на всяка една постройка в „Era: Medieval Age” представлява добре позната форма от толкова любимия ни тетрис. Именно това е тънкия момент в играта – правилното подреждане на сградите ви.
Всеки играч получава и определена
бройка зарове. На тях гледайте като на „работниците“ ви в „Era: Medieval Age”. Заровете биват четири вида, различаващи се по цветове и конфигурацията на
символите изобразени по страните им. В началото имате три „селяни“, и един
„благородник“ или три жълти и един сив зар. Казах ви – темата е нещо
пожелателно в „Era: Medieval Age”.
бройка зарове. На тях гледайте като на „работниците“ ви в „Era: Medieval Age”. Заровете биват четири вида, различаващи се по цветове и конфигурацията на
символите изобразени по страните им. В началото имате три „селяни“, и един
„благородник“ или три жълти и един сив зар. Казах ви – темата е нещо
пожелателно в „Era: Medieval Age”.
В началото на всяка игрова сесия
всеки играч получава няколко стартови постройки, които разполага по свое
усмотрение върху персоналния си борд. Както
вече споменах, поставянето им има значение в играта, като може да ви донесе
както повече точки, така и неприятни минуси. Но затова малко по-късно.
всеки играч получава няколко стартови постройки, които разполага по свое
усмотрение върху персоналния си борд. Както
вече споменах, поставянето им има значение в играта, като може да ви донесе
както повече точки, така и неприятни минуси. Но затова малко по-късно.
Не ви казах само като свършва „Era: Medieval Age”. В зависимост от броя на играчите поставяте настрана определен брой
сгради. Когато един вид сгради свърши, обръщате специално маркиран токен.
Когато се обърнат предварително зададен брой токени – играта свършва и
преминавате към точкуване.
сгради. Когато един вид сгради свърши, обръщате специално маркиран токен.
Когато се обърнат предварително зададен брой токени – играта свършва и
преминавате към точкуване.
„ЛЕГО : Дъ борд гейм“
Кой открадна цветовете ? |
Всяки рунд в „Era: Medieval Age” включва шест фази, които
спокойно може да провеждате едновременно, което е огромен плюс към
времетраенето на играта. Когато обаче има конфликт свързан с едновременното
закупуване на сгради, се прилага ред започващ винаги от активния играч.
спокойно може да провеждате едновременно, което е огромен плюс към
времетраенето на играта. Когато обаче има конфликт свързан с едновременното
закупуване на сгради, се прилага ред започващ винаги от активния играч.
Първата фаза на всеки рунд в „Era: Medieval Age” е свързан с хвърлянето на
заровете ви. Имате право да хвърляте наново заровете си точно два пъти. Така де, добре познатата ни „яци“ механика. Нямате право обаче да „реролвате“ зарове,
на които се падне страна с „черепче“. Относно символите на заровете, те са
свързани с ресурсите в играта. Пшеница, дърво, камък, търговски стоки. Има и
няколко специални символи. „Чукчето“ ви позволява да строите сгради в града си.
„Книжката“ ви дава точки „култура“ ( директни точки в края на играта ).
„Перцето“ ви позволява да хвърляте наново всеки
един зар (да, и тези изобразяващи „черепче“ също ). „Мечовете“ и „щитовете“
са свързани с последната фаза във всеки рунд, за която ще стане дума малко
по-късно. Всъщност, неусетно преминахме и през вторта фаза на „Era: Medieval Age”, в която просто отбелязвате получените ресурси на персоналния си борд.
заровете ви. Имате право да хвърляте наново заровете си точно два пъти. Така де, добре познатата ни „яци“ механика. Нямате право обаче да „реролвате“ зарове,
на които се падне страна с „черепче“. Относно символите на заровете, те са
свързани с ресурсите в играта. Пшеница, дърво, камък, търговски стоки. Има и
няколко специални символи. „Чукчето“ ви позволява да строите сгради в града си.
„Книжката“ ви дава точки „култура“ ( директни точки в края на играта ).
„Перцето“ ви позволява да хвърляте наново всеки
един зар (да, и тези изобразяващи „черепче“ също ). „Мечовете“ и „щитовете“
са свързани с последната фаза във всеки рунд, за която ще стане дума малко
по-късно. Всъщност, неусетно преминахме и през вторта фаза на „Era: Medieval Age”, в която просто отбелязвате получените ресурси на персоналния си борд.
Тук е момента да се спра малко и
на последния и да ви кажа, че има нещо генерално сбъркано в неговия дизайн.
Първо, избрания жълт цвят е отвратителен и ужасно дразни окото. Вероятно с този
цвят са търсили нещо неутрално, не им се е получило ама никак. Още по-зле са се
справили авторите с местенцата за отблязване на ресурсите…които просто се
губят в безличната жълтина на персоналния ви борд. Абе eggertspiele, да се чували нещо за цветове…дървото в кафевичко,
пшеничката в златисто ? Абсолютно
отвратително визуално решение, което най вече дразни с тоталната си
нефункционалност.
на последния и да ви кажа, че има нещо генерално сбъркано в неговия дизайн.
Първо, избрания жълт цвят е отвратителен и ужасно дразни окото. Вероятно с този
цвят са търсили нещо неутрално, не им се е получило ама никак. Още по-зле са се
справили авторите с местенцата за отблязване на ресурсите…които просто се
губят в безличната жълтина на персоналния ви борд. Абе eggertspiele, да се чували нещо за цветове…дървото в кафевичко,
пшеничката в златисто ? Абсолютно
отвратително визуално решение, което най вече дразни с тоталната си
нефункционалност.
Фигурките на сгради обаче са супер |
В третата фаза на всеки рунд в „Era: Medieval Age” се занимавате със
своеобразно счетоводство. Трябва да „изхраните работниците си“, да платите
едно пшеница за всеки зар, които притежавате. Ако не успеете да го направите си
генерирате точка „бедствие“. Последните отново се отбелязват върху персоналното
ви табло и са просто отрицателни точки в края на игра. Така в „Era: Medieval Age” трябва внимателно да планирате
ресурсите си, защото може да се окажете в тежко положение да трупате
отрицателни точки.
своеобразно счетоводство. Трябва да „изхраните работниците си“, да платите
едно пшеница за всеки зар, които притежавате. Ако не успеете да го направите си
генерирате точка „бедствие“. Последните отново се отбелязват върху персоналното
ви табло и са просто отрицателни точки в края на игра. Така в „Era: Medieval Age” трябва внимателно да планирате
ресурсите си, защото може да се окажете в тежко положение да трупате
отрицателни точки.
Параванчето съдържа доста полезна информация |
Четвъртата фаза от рунда е
мястото където „Era: Medieval Age” за първи път показва „зъбките си“. Всеки играч преброява
броя на символите „черепче“ по заровете си и получава някакъв ефект, който в
повечето случай е негативен за него, но може да бъде неприятен и за опонентите
му. Ако до този момент сте си мислили, че ви говоря за семейна игра, сега идва
момента да ви кажа, че „Era: Medieval
Age” може да разваля приятелства. При това
посредством един доста, лично за мен, ненужен „take that“ механизъм, който определено остава лош вкус. В тази
четвърта фаза той идва повече под формата на случайно събитие – така са се
получили заровете ви. Макар, че може и сами да го търсите, защото само при
определена бройка „черепчета“ кофти ефектите застигат вашите опоненти,а не вас.
мястото където „Era: Medieval Age” за първи път показва „зъбките си“. Всеки играч преброява
броя на символите „черепче“ по заровете си и получава някакъв ефект, който в
повечето случай е негативен за него, но може да бъде неприятен и за опонентите
му. Ако до този момент сте си мислили, че ви говоря за семейна игра, сега идва
момента да ви кажа, че „Era: Medieval
Age” може да разваля приятелства. При това
посредством един доста, лично за мен, ненужен „take that“ механизъм, който определено остава лош вкус. В тази
четвърта фаза той идва повече под формата на случайно събитие – така са се
получили заровете ви. Макар, че може и сами да го търсите, защото само при
определена бройка „черепчета“ кофти ефектите застигат вашите опоненти,а не вас.
Визуално разточителство |
Следващият етап на рунда в „Era: Medieval Age” е и сърцевината на играта – строенето на сгради. Както вече споменах, може
да построите толкова сгради, колкото символи „чукче“ има по вашите зарове.
Всяка сграда струва и някаква определена сума ресурси. Как ще поставите сградата е може би най-интригуващата част от геймплея
на играта. Защото някой сгради не искате да са в съседство една с друга,
други пък трябва да им осигурите празно пространство, а трети действат като
защитни за предишно поставени. Опциите са доста на брой. Не бива да се забравят
и десетте бонус точки в края на играта за най-голяма площ от игралното поле
затворена зад крепостни стени. Освен това и самите сгради са ограничен брой и
свършват ! Правилната стратегия и планиране играят ключова роля тук.
да построите толкова сгради, колкото символи „чукче“ има по вашите зарове.
Всяка сграда струва и някаква определена сума ресурси. Как ще поставите сградата е може би най-интригуващата част от геймплея
на играта. Защото някой сгради не искате да са в съседство една с друга,
други пък трябва да им осигурите празно пространство, а трети действат като
защитни за предишно поставени. Опциите са доста на брой. Не бива да се забравят
и десетте бонус точки в края на играта за най-голяма площ от игралното поле
затворена зад крепостни стени. Освен това и самите сгради са ограничен брой и
свършват ! Правилната стратегия и планиране играят ключова роля тук.
Абсолютно нужния scoring sheet |
И накрая стигаме до фазата, която
ми се искаше да не съществува. Едничкия игрови механизъм, който с присъствието
си ужасно много вреди на „Era: Medieval
Age”. Става дума за символите „меч“. В тази фаза, играчите сравняват броя на
въпросните символи по заровете си и тези, които имат повече „крадат“ по един
ресурс от останалите.
ми се искаше да не съществува. Едничкия игрови механизъм, който с присъствието
си ужасно много вреди на „Era: Medieval
Age”. Става дума за символите „меч“. В тази фаза, играчите сравняват броя на
въпросните символи по заровете си и тези, които имат повече „крадат“ по един
ресурс от останалите.
Добре дошъл на добрият, стар, сив и досаден „take that” в настолните игри. Абсолютно неканен и ненужен, той си проправя път и в
едно такова шарено и на пръв поглед семейно заглавие като „Era: Medieval Age”, за да го отрови с присъствието си. Тази фаза от рунда е толкова глупава и
досадна, че определено предпочитам да я прескачам когато играя „Era: Medieval Age”, дори и когато съм най-облагодетелстван от „краденето“ на ресурси. Честно
и искрено, не мисля, че подобна механика, издържана игрово по този начин,
има място в съвременна настолна игра.
едно такова шарено и на пръв поглед семейно заглавие като „Era: Medieval Age”, за да го отрови с присъствието си. Тази фаза от рунда е толкова глупава и
досадна, че определено предпочитам да я прескачам когато играя „Era: Medieval Age”, дори и когато съм най-облагодетелстван от „краденето“ на ресурси. Честно
и искрено, не мисля, че подобна механика, издържана игрово по този начин,
има място в съвременна настолна игра.
Може ли лист хартия и молив ?
Да ви кажа правичката, ужасно
много ми се искаше да харесам „Era: Medieval
Age”, но не ми се получи. Ако трябва да бъда
напълно искрен, играта не е лоша и дори на мнозина от вас вероятно ще се хареса – хвърляте зарове, получавате ресурси, строите
сгради в „тетрис стил“. Аз обаче имам един въпрос : кому е нужно
цялото това разточителство ? Всъщност, скрита зад гръмкото „roll&build”, това си е абсолютна „roll&write” игра. Нямате нужда от пластмасовите компоненти и болните
от жълтеница персонални бордове, а само от лист хартия и молив.
много ми се искаше да харесам „Era: Medieval
Age”, но не ми се получи. Ако трябва да бъда
напълно искрен, играта не е лоша и дори на мнозина от вас вероятно ще се хареса – хвърляте зарове, получавате ресурси, строите
сгради в „тетрис стил“. Аз обаче имам един въпрос : кому е нужно
цялото това разточителство ? Всъщност, скрита зад гръмкото „roll&build”, това си е абсолютна „roll&write” игра. Нямате нужда от пластмасовите компоненти и болните
от жълтеница персонални бордове, а само от лист хартия и молив.
Тематично „Era: Medieval Age” се опитва да ни пренесе в средновековието, но цялата й продукция крещи
„добре дошли в настоящето“. Където настолните игри все повече започват да
клонят към това да бъдат скъпи и ненужни играчки за богати дечица. Липсата на
адекватен, иновативен и хитър геймплей се скрива зад лъскави, ала ненужни
компоненти. „Era: Medieval Age” е пир за очите, няма никакво съменение. Но с нищо не
променя, нито подобрява стотиците “roll&write” игри, към които без никакво съмнение се причислява. А
когато към това прибавим и високата цена и гигантската кутия…
„добре дошли в настоящето“. Където настолните игри все повече започват да
клонят към това да бъдат скъпи и ненужни играчки за богати дечица. Липсата на
адекватен, иновативен и хитър геймплей се скрива зад лъскави, ала ненужни
компоненти. „Era: Medieval Age” е пир за очите, няма никакво съменение. Но с нищо не
променя, нито подобрява стотиците “roll&write” игри, към които без никакво съмнение се причислява. А
когато към това прибавим и високата цена и гигантската кутия…
Искаше ми се да харесам и да ви
препоръчам „Era: Medieval Age” заради носталгията по “Roll through the Аges“, която и до днес остава един от забравените „бащи“ на
този жанр. Няма обаче да го направя. Защото на пазара има доста по-добри,
компактни, бързи, евтини, иновативни и забавни „roll&write” игри, за които съм ви говорил от страниците на Board Delights. По-добре се
насочете към тях.
препоръчам „Era: Medieval Age” заради носталгията по “Roll through the Аges“, която и до днес остава един от забравените „бащи“ на
този жанр. Няма обаче да го направя. Защото на пазара има доста по-добри,
компактни, бързи, евтини, иновативни и забавни „roll&write” игри, за които съм ви говорил от страниците на Board Delights. По-добре се
насочете към тях.
Оценка :
Визуално оформление и компоненти : 4.5 / 6
Геймплей : 3 / 6
Преиграваемост : 4 / 6
Крайна оценка : 4 / 6