Драконите и еднорозите не се броят – Cryptid

 

От Христо Симеонов
 
    Криптозоолозите и криптозологията
са напълно реално съществуващи научни звена…колко и странно да ви звучат. С
думата „криптиди“, която има гръцки корени, се обозначават тези същества (
растения и животни ), които имат митичен характер и/или за които нямам
e сто
процентови данни, че съществуват.
Веднага ви давам пример за два много популярни криптида. Страховитото
Йети и симпатичното шотландско влечуго, по-известно като Неси. Драконите и
еднорозите също влизат в тази научна дисциплина…макар че не всички криптозоолози
ги признават.
 
    Идеята за настолна игра с тема свързана с отдавна изчезнали, мистериозни животни звучи доста добре. Явно до същото заключение са достигнали
и хората от „
Osprey Games“, когато са решили едно от тазгодишните им заглавия да е
посветено именно на това. Казвайки ви всичко това, вероятно вече очаквате някоя
приключенска игра, с миниатюри, двеста-триста карти, специални умения и
персонажи със супер сили. Или поне някоя сериозна „
worker placement“ игра, в която ръководите екип от криптозоолози…
 
     Уви, нищо от това не ви очаква в „Cryptid“. Само бегъл поглед върху компонентите на играта ще ви
накара да повдигнете учудено вежди, предвид обещаващо звучащата тема. Всъщност
в следващите редове ще ви представя една игра с блъфиране и дедукция. Нещо
повече – това е една от най-оригиналните игри в жанра тази година !

Да заловиш чудовище
 
Преди всяка сесия сглобявате игралното поле от симпатични плочки
    „Cryptid е игра с дедукция за трима до
петима играчи.  Дизайнери са Хал Дънкън и
Рут Вееверс, за които това е дебют в хобито. Издатели са симпатягите от „
Osprey Games“, познати
ни с игри като „
Escape from aliens in Outer Space, The Lost Expedition и особено
нашумялата
в последно време „Wildlands“.
 
 
 
 
По борда се разполагат и разни монолитни структури
    Както вече стана дума, в „Cryptid“ сте по следите на загадъчни същества. По-точно се
опитвате да локализирате техният хабитат. Относно темата на играта няма какво
повече да се каже. Тя звучи достатъчно вълнуващо, за да спечели вниманието ви.
А след това едва ли повече ще се сетите за нея, но и определено няма да има
нужда да запълвате липсата й.
 
 
 
Картите за setup up ви гарантират тонове часове преиграваемост
    Някъде тук е редно да кажа, че „Cryptid“ не е кооперативна игра. Всеки играе за себе си. Този от
играчите, който първи успее да локализира точното място на хабитата населяван
от мистериозното животно печели играта.
 
    Както подобава на игра, в която
търсите нещо, игралното поле заема основна част от геймплея на „
Cryptid“. Сглобявате го преди всяка игрова сесия, като
съединявате шест плочки, разграфени на шестоъгълници. Всеки един шестоъгълник
изобразява различен вид терен – реки, блата, гори, пустини, планини. Върху
борда също така със специален контур са оградени и територии населявани от
мечки и пуми. Говорейки си за предварителната подготовка за игра е редно да ви
спомена и за първия голям плюс на „
Cryptid“.
 
    В комплекта към играта ще
откриете солидно тесте от петдесет и четири карти. Всяка една от тях изобразява
от лицевата си страна различна стартова подредба на плочките изграждащи
игралното поле. Така в „
Cryptid“ всъщност
имате петдесет и четири различни вариации на борд, гарантирайки изключително
богата преиграваемост ! Вярвам ще се съгласите с мен, че това заслужава
адмирации !
 
„Уликите“ за всеки играч са посочени на гърба на картите
    Картите имат и още едно предназначение. На гърба на всяка от тях е отбелязан
броя играчи и „уликата“, която всеки един от тях получава. Тук вече навлизаме в
дебрите на геймплея на „
Cryptid“, затова ще
ви помоля за внимание. Целта ви в играта е да локализирате хабитата на
мистериозно животно. За целта всеки един от играчите ще разполага само с една
„улика“, получена в началото на играта. „Уликата“ ви задава някакви параметри, в който се намира хабитата. Например : на две полета от планина ; не се намира в гора ;
на три полета от блато ; в територия на мечки и други. Всеки играч през цялата
игра знае само своята „улика“. И се опитва да отгатне „уликите“ на опонентите
си. Да ги разчете дето има една дума, посредством игрови похвати. Звучи ви
абстрактно, нали ? И си е. Давайте да си говорим за геймплей.
 
Честни мошеници
 
Книжките с „улики“
    Още в началото ви казах – „Cryptid“ е игра с дедукция. Има обаче една особеност. В играта
се опитвате да локализирате хабитата, търсейки начин да постигнете съгласие
между всички на масата. Последното става, когато предложеното за локация на хабитат поле
съвпада с „уликите“ на всички. Но едно по едно.
 
    Да ви призная честно – ужасно
много се страхувам да пиша за геймплея на „
Cryptid“. Не защо има нещо плашещо в него или защото е скучен или смотан, а защото е
толкова елементарен, лек и достъпен, че заплашва да превърне това ревю в
най-краткото писано от мен такова. Последното всъщност не е толкова лошо и може би
трябва да спра да запълвам редове с ненужни мелодрами. По същество, във всеки ваш ход в „
Cryptid“ имате право да извършите едно измежду две действия.
 
Пионката използвате е витална част от геймплея. Да,няма minis :/
    С първото „разпитвате“ за
хабитата. Преведено от завоалиран, шпионски език – посочвате едно поле от
игралното поле и питате един от играчи ( вие си избирате ) дали там може да
бъде хабитата според неговата „улика“. Запитаният трябва да ви отговори…при
това честно. Ето тук лъсва още една от особеностите в „
Cryptid“ – в играта е забранено да се лъже. Трябва винаги да
отговаряте честно. Както догава става заблуждаването ли ? Много просто – когато
се опитвате да залъжете останалите с извършваните от вас действия по
„разпитване“ и „търсене“.
 
Така изглежда победата в Cryptid
    Така стигаме и до втората опция по време на хода ви – „търсене“. Избирате си едно поле и заявявате, че „търсите“ хабитата в
него. Всички играчи , започвайки с този стоящ от ваше ляво трябва да поставят
маркер върху полето според това дали то може да бъде търсеното място или не (
отново в зависимост от „уликата“ им ). Споменавайки маркери, трябва да кажа, че
в „
Cryptid“ те идват в две форми. С дискче
отбелязвате място, където може да е хабитата, а с кубче место където не можа да
е. Точно толкова е просто. Когато „търсите“, ако всички играчи поставят дискче
в оказаната позиция, играта свършва и вие сте победител. Ако обаче само един
постави кубче, то не сте постигнали нищо…или поне така ви се струва.
 
Толкова много информация в едно кубче
    Всъщност именно това е
дедуктивният елемент в „
Cryptid“. Всяка
информация, която успеете да получите от опонентите си, трябва да се опитате да
дешифровате. Основната ви цел е по този начин, косвено, да откриете „уликите“
им. Или поне да се доближите достатъчно близо до тях. Така постепенно започвате
да нареждата пъзела на играта в главата си, в опит да откриете заведната
локация. „
Cryptid“ е игра с
интересен метод на блъф и дедукция, които не е сложен за разбиране, но
определено ще са ви нужни поне няколко игри, за да успеете да го овладеете
майсторски.
 
Светкавична игра
 

 

    Ако трябва да се включа в така
модерните по празниците „топ“ класации, то „
Cryptid“ гарантирано ще получи едно от челните места в категорията „Изненада на
годината“. Подходих към играта без никакви очаквания. Темата звучеше страхотно на хартия, но пък компонентите определелно не грабваха. Всъщност визията на 
Cryptid“ не е лоша, но по никакъв начин не ви навява мисли за страхотната игра, която се крие закодирана в нея. Трябва да призная, че илюстрацията на кутията, както и качеството и цветовете по плочките изграждащи игралното поле са на отлично ниво. Всичко останало е…обикновенно. Да, точно това е правилната дума. Дървени кубчета. Дървени дискчета. Дървени фигурки…някакви ( пирамидки, конуси, пионка ). Годината е 2018г, за бога. Преди двадесет години „евро“ игрите имаха по-добри компоненти ! 
 
    За щастие, както винаги съм обичал да казвам – лъскавия арт и спиращите дъха миниатюри не са това, което прави една игра добра. И Cryptid“ е абсолютното потвърждение на тази максима. Зад леко грозничката ( или айде – безличната ) фасада се крие една от най-добрите игр на годината, по мое скромно мнение. Бързият и разнообразен „set up“, изключителната преиграваемост и лекия и ефирен геймплей са без никакво съмнение най-силните козове на Cryptid“. Играта предлага интересен и уникален модел за дедукция и блъфиране, който първоначално ще ви учуди, но повярвайте ми – с времето ще се влюбите в него. 
 
    Играта е бърза и достъпна за геймъри от всякакъв калибър, защото логиката зад пъзела „къде се намира хабитата ?“ може да бъде разгърната без проблеми и от малко дете. Като казвам бърза…говоря буквално. Cryptid“ може да свърши още в първия ход ( случвало се е ). Което обаче противно на 99.9% от настолните игри не оставя горчив вкус. А само ще ви предизвика веднага да играете отново. 
 
    „Cryptid“ е една от най-вълнуващите и горещи изненади на 2018г. Игра, която горещо препоръчвам на тези от вас обичащи добрите пъзели и хитрото блъфиране.
 
Препоръчвам задължително ЗА :
 
1. Фенове на игрите с дедукция
2. Ако си търсите нестандартна блъф игра
3. Почитателите на пъзели
4. Търсачите на Неси, Йети и всичките им производни
 
Оценка :
 
Визуално оформление и компоненти : 4 / 6
 
Геймплей : 5 / 6
 
Преиграваемост : 6 / 6
 
 
Крайна оценка : 5 / 6