oт Христо Симеонов
В началото на
това ревю ще ви върна точно една година назад във времето. Месец май, по
традиция, е времето когато уважавано жури обявява номинациите за “Spiel
des Jahres” – най-престижните
европейски награди в света на настолните игри. Престижната церемония се провежда от 1978г., като обичайно се дава предимство на семейно ориентирани, леки игри.
До 2011-та година журито имаше практиката да награждава със специална награда
игри, насочени към по-геймърската аудитория. В последните години тази специална
награда се трансформира в отделна категория, озаглавена като “Kennerspiel
des Jahres”. В нея съдиите отличават една настолна игра измежду няколко заглавия, определени като „игри за ентусиасти“ – игра за
хора, които искат нещо по-предизвикателно.Тези игри далеч не могат да се
определят като сложни, тежки или недостъпни заглавия. Лично за мен, те попадат в една собствена категория, която е точно една идея над заглавията за
начинаещи.
Миналогодишните
номинации и последващ победител в категорията предизвикаха изненада у мнозина
от хората в хобито. Казвайки това въобще нямам предвид факта, че там намери място
изумителната “Elysium”, игра
на имащите отличен актив към момента “Space Cowboys” ( “Splendor”, “T.I.M.E. Stories”) и впечатляващата “Orleans”,
изключително лека, хитра и пленяваща „евро“ игра, която имах шанса да играя за
първи път преди месец (очаквайте подробно ревю в близките седмици).
Номинацията на „Broom Service” обаче със сигурно изненада не малко хора. Първо, играта бе излязла
буквално преди броени седмици и не бе достъпна извън германския пазар (съответно и бе налична само с немски правила). Освен това „Broom Service” не беше
напълно нова игра, а ново издание на
„Witch’s brew”, игра появила
се на пазара през 2008г. и обрала доста номинации и награди. Съвсем
изненадващо за мнозина именно „Broom Service” се оказа големия победител в категорията „Kennerspiel
des Jahres”. Не знам дали това бе основната причина, но играта скоропостижно се превърна в един от големите хитове за изминалата година.
В днешното ревю, продължавайки поредицата си посветена на австрийския
дизайнер Александър Пфиста, ще ви представя може би най-титулуваната
му игра към момента. Дали „Broom Service” заслужава високите оценки на критиката и
геймърите и има ли достатъчно основания играта да надскочи първоизточника си ? Ако
искате да узнаете отговорът – четете надолу.
Имате поща
|
Събор на „вещийпъли“ |
„Broom
Service” е игра за два до петима
играчи, дело на дизайнерското дуо Андреас Пеликан и Александър Пфиста. Играта
се появи на пазара през 2015 г. от германското издателсто „Ravensburger“, като част от поредицата „ALEA“. Действието на „Broom Service” ни пренася в неназовано фентъзи кралство,
което е налегнато от остър дефицит на магически отвари. Играчите се надпреварват да доставят най-бързо и ефективно последните (естествено, с цел да отбележат най-много точки) като поемат ролята на вещици, друиди и чираци ( ние ги наричаме „джуджета“).
Да се определи строго жанра на „Broom Service” не е лесна задача. На пръв поглед и с оглед казаното по-горе, играта е в състезателния жанр, но това не е така. „Broom Service” попада в жанра картови игри с избор на роли ( „Citadels“, „Libertalia“). Не бих я определил като игра с карти обаче. В кутията ще откриете борд, върху който движите вашите „мийпъли“ – тук под формата на вещици ( значи са „вещийпъли“ ? ) , отбелязвайки доставените отвари и получените точките. Или казано иначе, в „Broom Service” има и някаква форма на „area control“ (териториален контрол), макар и на много базово ниво – за абсолютно начинаещи. Объркахте ли се вече напълно ?
И съвсем
напук на цялата тази „манджа с грозде“, цялата игра се задвижва от една- единствена, основна механика, която е безумно лека и елегантна.
|
Магическите отвари |
В центъра на игралното пространство, на достъпно до всички играчи място, се поставя централния борд. Върху него, на специално обозначени позиции се поставят токените „облачета“, които блокират движението на вашите вещици. До борда се приготвят две купчинки съдържащи наличните ресурси в играта – отварите ( три вида, в зависимост от цвета им ) и вълшебни пръчки.
Всеки от играчите получава десет идентични карти с вълшебници, с чиято помощ да разнася магически отвари. Също така играчите започват и с два „вещийпъла“ (за дефиниция – четете по-горе), които се поставят на специално обозначени места върху централния борд. От тесте с десет карти „Събития“ се изтеглят на случаен принцип седем, образувайки самостоятелно тесте, което се поставя до централния борд. В началото на всеки ход се обръща по една от тези карти – да, играта продължава седем хода. Картите „Събития“ са разнообразни, като включват допълнителна опция за действие по време на хода или допълнително точкуване в края му, което се отключва при изпълнение на определено условие.
С края на седмият ход, играта приключва. Към придобитите в процеса на игра точки, се прибавят допълнителни, които се получават от комплекти от наличните ви в края на играта ресурси. Играчът с най-много точки е победител в „Broom Service”.
Вещери куриери
|
Магически дуел |
Всеки от седемте хода в „Broom Service” протича по един и същи начин. Всеки от играчите избира четири от наличните си десет карти. И е време за магия.
Основната механика в „Broom Service” е добре познатия ни избор на роли…естествено със специфична уловка. Всяка една от картите изобразяващи различни вещери освен прелестна илюстрация (за тях по-късно ), символ изобразяващ към коя група карти спада и име на изобразения приказен герой, съдържа и специално умение. Умението е специфичното действие, което картата ви позволява да извършите, ако я използвате. Тези специални способностти са групирани в три групи. Това деление обуславя и различите вълшебници в „Broom Service”. „Събирачите“ (джуджетата) ви доставят разнообразни ресурси – отвари или магически пръчки.
|
Картите |
„Вещиците“ ви позволяват да движите „вещийпълите“ си и да доставяте отвари. Как става това ? Централния борд е разграфен на региони с различна географска характеристика (пак стана много научно ) – планини, хълмове, прерии и гори. Всяка една вещица отговаря за конкретен регион. Разпръснати из регионите се намират каменни кули – явно всеки жител на кралството си има собствена кула (това ще да е фентъзи версията на Монте Карло ) ! Кулите са два вида. Тези с кръгли покриви може да активирате само един път. Веднъж доставена до тях отваря остава до края на играта ( „area control“, нали ви казах ). До кулите с правоъгълни покриви може да извършвате доставки неограничен брой пъти. А какви отвари искат обитателите на кулите ? Това зависи от цветът на покрива на всяка една от тях.
В собственото си тесте с вълшебници ще откриете и „друиди“. Тези симпатични старци също доставят отвари, но не се движат. С тях доставяте отвара до една кула в региона, в които се намира един от вашите „вещийпъли“.
|
Облачно със светкавици |
Интригуваща е и ролята на „Феята на времето“. Помните ли токените „облаци“, които споменах по-горе ? Те се поставят на точно определени места в играта и основната им роля е да блокират движението на вашите „вещийпъли“. С помощта на „Феята“ ги прогонвате. Това става като използвате определен брой вълшебни пръчици. Всеки успешно премахнат от борда „облак“ става ваше притежание. Защо ? На всеки един токен има отбелязан опреден брой светкавици. В края на играта светкавиците ви носят допълнително точки.
След това лирично отклонение, време е да се върнем на основното – споменатата водеща механика. На всяка карта специалните умения идват под две форми – „смел“ и „страхлив“ вариант. Да, правилно се досещате, ефектът на първата е по-силен от втората. Активния играч избира карта от ръката си обявява на всеослушание : „Аз съм смелият/лата“ или „Аз съм страхливият/вата“ и назовава името на картата, която играе. И тук става интересно.
Ако използвате „страхливо“ дадена карта, получавате право да използвате по-слабият й ефект, който може да активирате веднага. Доста по-примамливо е да сте „смели“. „Смелата“ версия обаче изисквана търпение, прозорливост и малко късмет, за да може да я изполвате. Когато един играч избере „смелия“ ефект, той не изпълнява действието веднага. След него останалите играч, по ред, обявяват дали имат същата карта в ръката си и дали също искат да използват „смелият“ й ефект. „Смелият“ ефект може да смени няколко пъти подред притежателят си. Получава право да го използва само последния играч, който притежава дадената карта и я използва. Това е основната механика в „Broom Service”. Мога да кажа само положителни неща за нея. Нахотчивост, правилен избор и малко шанс са ви нужни, за да успеете да изстискате максимума от картите си в „Broom Service”. На пръв поглед, механиката включва „риск и награда“ и това не е особено тематична. Но когато се замислите – вещиците са си малко хазартни играчи.
Имаме ли нужда от „Broom Service” ?
|
Бордът. Най-съществената новост в „Broom Service“ |
Започнах с това,че „Broom Service” всъщност е ново издание (reprint) на стара, позната и добре приета игра. Оригиналът носи името „Witch’s Brew“ и се появи на пазара през 2008г. Дизайнер тогава бе само Андреас Пеликан. „Witch’s Brew“ е сто процентова игра с карти. Основната механика
(силен или слаб ефект) директно е копирана в „Broom Service”. И тук е моментът да си зададем основния въпрос – имаме ли нужда от „Broom Service” ? Още повече, ако имате „Witch’s Brew“ в колекцията си. Трябва ли да си набавите „Broom Service” ? Веднага ви отговарям – да.
Преимуществата на
„Broom Service” спрямо оригинала за доста. Веднага бих споменал илюстрациите, подборът на цветове и цялостното усещане на играта, което е доста по-приветливо и пленително. „Witch’s Brew“ е решена в доста по-тъмни, мрачни цветове, като е търсен хорър ефекта, с който свързваме вещиците. Визуалното оформелние на
„Broom Service” е дело на Винсент Дютрей. Не знам дали е нужно да ви казвам нещо повече – един от най-добрите художници, занимаващи се илюстрации на настолни игри. Аз съм огромен фен на неговата работа, заради което и не мога да дам нищо по различно от „отличен“ за визията на
„Broom Service”. Наличието на централен борд и използването му е още една от големите новости в
„Broom Service”. Бордът ни дават нова дълбочина на играта (освен това отново,чисто визуално е плюс ). Когато казах „area control“ може би малко пресилих нещата. Не очаквахте в
„Broom Service” да откриете „новият „El Grande“. И все пак, начинът, по който планирате и извършвате движението на вашите „вещийпъли“, а също така и цялостната политика на доставки, която ще изберете да използвате, оказват огромно влияние върху крайния ви резултат.
|
Илюстрациите – отново феноменална работа на Дютрей |
Друга приятна новост е и новият начин на точкуване. В „Broom Service” точки се придобиват в хода на играта от доставки на отвари, от карти „Събития“, от колекцията ви от „светкавици“ и от останалите ви ресурси в края на играта. Всичко е много по-изчистено и опростено от доста „сивата“ система на „Witch’s brew“, която ви награждава срещу определена комбинация от ресурси.
Споменавайки ресурси, в „Broom Service” те също са доста по добре структурирани и подбрани. Златните монетки са отстранени като излишни, не събирате съставки за отвари, а директно готови такива. Вълшебните пръчки пък ви помагат да прогонвате токените „облаци“. Всичко е много по-ясно и достъпно за играчи от всякакъв калибър.
Книга за оценки
„Broom Service” е страхотна семейна игра. Австрийското дизайнерско дуо, отново е свършило чудесна работа. Играта запазва основната механика на предшественика си и надгражда слабите му страни. Огромен плюс е, че визуалното оформление е поверено на гигант като Винсент Дютрей. Илюстрациите са шарени, весели и забавни, потапяйки ви в чудния свят на вещиците-куриери. Новите геймлей елементи пасват като дялан камък и са стъпка нагоре спрямо оригинала.
„Broom Service” спокойно може да намери място във вашата колекция. Играта притежава всичко нужно, за да се превърне в предпочитано заглавие за вашата компания. Без да е тежка или претенциозна, тя успява да плени вниманието и със сигурно ще ви забавлява. А относно Александър Пфиста – поредна чудесна игра с негово участие и поредно заглавие в личната ми колекция.
Препоръчваме задължително ЗА :
1. Пенсионирани вещици
2. Отхвърлени от Хогуортс ученици
3. Когато не ви се занимава с черна магия
4. Начинаещи геймъри
5. Хазартни играчи
Оценка :
Арт и компоненти : 6/6
Геймплей : 4/6
Преиграваемост : 3/6
Крайна оценка : 4/6