„Перо и зар“ с Васил Лозанов – Без приятели нито можеш да играеш настолна игра, нито можеш да измайсториш такава

 

 
 
   Месец март е идеалното време за
първото ни интервю за 2018г, в рубриката „Перо и зар“. Трябва да ви призная, че
за него чаках доста дълго. Всъщност, планувах го доста дълго, но все нещо не се
получаваше. Искаше ми се в рубриката да започна да ви представям и малцината осмелили
се, родни мечтатели, авантюристи и безстрашни творци, наели се с нелеката
задача да „създават игри“. Да си дизайнер на настолни игри звучи като вълнуваща
и лежерна дейсност, но всъщност си е ужасно трудоемко занимание.
    Именно затова бях изключително
ентусиазиран, когато се срещнах с Васил Лозанов на тазгодишното издание на
Настолен град, страхотният фестивал за настолни игри във Велико Търново. Васко
е вълнуващ събеседник и мога да заявя смело, че всеки разговор с него е
удоволствие. Навлизайки в територията на настолните и ролевите игри с него може
да се говори с часове, като това, което ще ви направи впечатление е колко
отдаден на хобито е той. Затова и бързам да ви разкрия какво ми сподели Васко –
за създаването на настолни игри, за бъдещето на родните дизайнери и за
вълнуващата конвенция за настолни игри –
Sofia Board Game Weekend,
която ще се
проведе в края на месец март.
 
 Ицо: Здравей, Васко. Представи се с няколко думи на нашите
читатели. Какво трябва да знаят те за Васил Лозанов ?
 
Васил: Hello there! След като вече знаят името ми, може би ще е хубаво да се представя с това, което правя. По образование съм юрист, по професия – преподавател, но също си падам голям почитател на настолните игри (ролеви и бордови, ако ми позволите така да ги разделя) и даже измайсторих простичък, но забавен дизайн, който се казва „Among Thieves“ и е на пазара
от малко повече от година. Докато другите деца мечтаеха да станат космонавти, аз исках да карам боклукчийския камион. Тогава (преди около 21-22 г.) беше последното време, в което си мислех, че с двигателите можем да се спогодим – като навърших пълнолетие взех книжка, но така и не преборих навика си да ходя пеша. Това последното беше любопитен факт от живота, а всеки, който иска да научи повече за мен, със сигурност ще има възможност да се запознаем все някъде и да поговорим.
Васко е дипломиран юрист
 И: Как попадна в магичeското хоби наречено „настолни игри“ ? Какво те привлече в него ?
 
В: Имам чувството, че всеки път, когато ме попитат това, отговарям различно. С всяко разказване на историята се връщам още няколко години назад, докато не открия предна игра, която всъщност е спечелила интереса ми. Така че ще се огранича да кажа най-скорошната голяма вълна на интереса ми как се зароди: бях в гимназията, от година и половина вече бях спрял да играя Magic: The Gathering, но се появи картова игра по любимата и до днес World of Warcraft и нямаше как да пропусна. Ходих в Magic Worlds на пл. Славейков да си купя
карти веднъж, там играеха Цитадели, поканиха ме да се включа и се разбих от кеф. Не спечелих, но си прекарах страхотно и осъзнах, че трябва да се върна към това хоби. Предишният такъв период с повече емоция и желание беше няколко години
преди да излезе
Blizzard-ското MMO, което ми отне приятелите, с които се разбивахме да играем ролеви игри, най-вече българската Аксиом16. Поздрави за всички, на които не им е чуждо да слушат за УФУД.  
  
Бърза и забавна – основни черти от Among Thieves
 И : Зад гърба ти има една успешна настолна игра, Among Thieves. Какво те вдъхнови за нейното създаване ?
 
В:    Честно казано, трудно ми е да кажа какво ме вдъхнови да направя Among
Thieves.
Беше доста спонтанен и случаен акт, че изобщо се хванах да я правя – комбинация от хрумка за името, много свободно време, спайкнал интерес в механиките на игрите към тоя момент и стремеж за себеизразяване, какъвто има във всяко подобно произведение на мисловната и творческа енергия на един човек. Така че нескромно ще посоча себе си като вдъхновение за играта!
 
 И: Какви препяствия срещна ти пред осъществяването на този
проект и въобще как се прави настолна игра в България ?
 
В: Най-голямото препятствие беше, че идея си нямам с какво се захващам и какво ще ми трябва. По-скоро искам да спомена, че срещнах невероятна подкрепа у приятели и познати към онзи момент в настолното общество на Трите трола, които ме насърчиха да довърша делото и бяха верни спътници и приятелите в стотиците плейтестови сесии, които правихме. После вече дойде хаосът – Кикстартър не работи с България; ама как да си сметна парите и да направя хем достъпна игра, хем да не се вътря с пари; коя печатница ще ни направи най-добрата оферта, разбирана като комбинация от поносима цена и отлично качество; как да разпращам играта по света и още мнооооого въпроси. А настолна игра в България се прави както и в други страни – постоянство, упоритост, безкрайно желание и доверена свита, която да помага. Без приятели нито можеш да играеш настолна игра, нито можеш да измайсториш. Това е.
Magic си е сложна работа
 И: Вярваш ли, че игрите родно производство имат бъдеще и
достатъчно качества
, за да се
наложат в световен мащаб ? Като човек следящ случващото се в хобито на родна почва – може ли в близките години да очакваме голям хит, продукт на български дизайнер ?
 
 В: Ако в нещо не ме бива, то е да правя прогнози за успеха на някого или нещо. Иска ми се искрено да вярвам, че ще има някой страшен хит, но гледам какво се случва на пазара – големите студия пускат грамадни проекти с IP (интелектуална собственост) натовареност, Кикстартър е мазало от проекти с миниатюри… хем се радвам да видя чудесно изглеждащи усложнени игри, хем някак плача, че количеството сякаш надделява като маркетингова стратегия над качествената и добре замислена игра. Говорим за света. Пък надежда много имам за родната сцена – всеки месец се запознавам с по някой нов дизайнер, който нещо разработва. Дори само това е достатъчно да знам, че е въпрос на време да изплува някой нагоре. Пък и не ни е чужд Кикстартър успехът. Вижте Баталия – справи си се чудесно. И Vermin Games минаха два проекта успешно. Определено има вълна от интерес, определено има способни сред нашите дизайнери.  Да видим как вървим, пък току-виж заблестим все повече и повече на световната сцена.
Три повече от добри дни за хобито в България !
И: Рязко сменям темата и се насочвам към Sofia Board Game Weekend, което знам, че е най-вълнуващата тема за теб в последните месеци. Кажи ни малко повече за това
събитие ?
В: О, от къде да започна! Преди малко по-малко от година си говорих с един дизайнер от
съседна държава, че няма да е лошо да се обединим на една хубава конференция/среща хора от околните държави, така че да се запознаем, да направим контакти – току-виж излязло нещо добро от цялото нещо. И колкото повече говорехме, толкова повече идеята се заформяше. За главен виновник соча Петър, с когото работихме по
Among Thieves, тъй
като той даде сериозен тласък да организираме конвенцията. Много ентусиазъм и труд вложи да го направим и ето, че се случва. Миналата година бях във Велико Търново, после и във Варна през лятото. И в София си имахме Хексакон – все прекрасни събития, но все нещо ми липсваше. Искаше ми се всички да се съберем за един наистина голям фестивал. В София, че да е по-удобно и на чужденците да пристигат.
 
Васко в естествената му среда
И: С какво Sofia Board Game Weekend ще бъде по-различно от останалите фестивали на настолни игри, които се провеждат у нас
?
 В: Няма как да не почна направо с това, че най-после ще видим разни хора от чужбина на феста. Имаме гости от Румъния, от Австрия, от Русия – все типове, които също разработват игри, по-малки студия, които искат да се видях с дизайнерите тук и да обменим контакти и опит. Това обаче, колкото и да е яко, не е нещото, с което се гордея най-много. Като дизайнер, даже и не някой особено продуктивен, най-много ме радва това, че издействахме от няколко спонсора награда за победител в конкурс за прототип на игра. Това значи, че един човек, който има концепция за игра и я представи убедително пред журито ни, ще си тръгне от фестивала с голям хед старт (още ми е малко забранено да издавам цифрата, но и това ще обявим съвсем скоро, обещавам!) за осъществяването на идеята му. Представа си нямате с какво щастие ме изпълва това да знам, че ще мотивираме някого не само с потупване по рамото, но също и с част от необходимите средства да реализира една своя мечта. Чувството е наистина удовлетворително.
 
И: Повдигни ни малко завесата пред най-големите изненади,
които очакват феновете на хобито на
Sofia Board Game Weekend ?
 
В:Ние за едната тия дни повдигнахме завесата – първите кръгове на националнотопървенство по Каркасон ще бъдат при нас! Победителят от цялото нещо ще получистрахотна екскурзия до гр. Есен, където ще му бъде осигурен вход на фестивала,а също и възможността да премери сили с шампионите от цял свят. Честно казано,толкова готино ми звучи, че сам бих се записал на турнира.Вън от това и от якия конкурс за прототип, чакат ни вечерни партита, няколко томболи с награди, зона за игри, в която ще могат да се тестват някои по-нови неща, а несамо до болка познатите ни заглавия, както и няколко турнира за по-състезателните натури. Има и неща, които не мога да кажа, но следете страничката във фейсбук и сайта и ще видите сами в следващите дни.
 
 И: И като финал – любимият ми тривиален въпрос : Какви са
бъдещите творчески планове на Васил Лозанов ? Подготвяш ли нова настолна игра, с която да зарадваш всички фенове на
Among Thieves ?
 
В: Харесвам го, като за тривиален въпрос. Честно казано, последната година и
два месеца не ми остана почти никакво време да работя по идеите ми, а те са
поне няколко. Не искам да отговарям уклончиво, затова ето и един малък спойлер за бъдещите творчески начинания, ако всичко мине добре:
– една игра със силно застъпен психологически елемент и много напрежение до края;
– една кооперативна игра с традиционни български елементи;
– една игра, която обещах много отдавна, във вселената на Among
Thieves
– този път не с крадци, а с нещо, което засега ще запазя в тайна, че не съм го виждал до момента и бих искал да го покажа първи;
– няколко по-малки бързи парти игри, които Петър има наум;
– нещо, което можете да играете с приятелите на плажа, след като оправите
няколко бири.
– една система за ролеви игри, която се пече отдавна
Знам, да, нищо не е супер конкретно, но ми дайте няколко месеца да се ориентирам след конвенцията  и ще почна да съобщавам за проектите. Междувременно ще се радвам да се видим на Sofia Board Game Weekend и да обменим разни идеи там с всеки, който има интерес да го направим.
 
Казах ви – всеки разговор с Васко е вълнуващ, защото има шанса да ви запознае с човек, горящ за идеята настолните и ролеви игри да се превърнат в масово забавление у нас ! А вие не пропускайте Sofia Board Game Weekend – изненадите на конвенцията ще бъдат толкова много и доброто прекарване е гарантирано !