Бушидо и Яци – Age of War

От Христо
Симеонов
 
    Бушидо, което в буквален превод означава „пътят на
война“, е неписан кодекс за поведение на самураите, съдържащ ценни съвети и
поучения как да бъдеш идеалния войн. Идеята и практиките на бушидо се развиват
през 12 и 13 век в Япония и изиграват основополагаща роля за оформянето на
самураиското съсловие и неговата важна роля в японското общество в последващите
векове.
    Яци, макар и да звучи на японски, е игра със зарове
създадена от „
Milton
Bradley”        
( сега част от гиганта в производството на играчки „Hasbro” ), създадена в
началото на 40-те години на двадесети век. В нейната направа ясно личи
влиянието на по-стари игри със зарове като
“Yacht”, “Poker Dice” и „Генерал“. Целта на играта е ,
хвърляйки до три пъти, пет обикновени, шестстранни зарове, да отбележиш
най-голям брой точки постигайки различни комбинации.
    Коя е допирната точка между бушидо и яци – настолната
игра „
Age of war“.
 
Замъци и вишнев цвят
 
Съдържанието на играта
    “Age of War” е игра
за два до шест души с автор д-р Райнер Книция, която се появи на пазара през
2014г. от
Fantasy Flight
Games.
Играта е обличане в нови дрехи на популярната и сравнително добре приета и
до ден днешен игра на Книция от 2006г.
“Risk express”.
    “Age of War“ ни пренася в момент от историята на
Япония, когато властта на императора е слаба и страната е разкъсвана от
непрестанни войни между силни локални феодали. Играчите влизат в ролята на
такъв феодал, на даймио, опитвайки се командвайки верните си воини да подчинят
достатъчно замъци, за да станат шогуни на Япония.
    Всичко това звучи страхотно. Потекоха ли ви лигите ? А
сега се върнете пак в началото на този пасаж и прочетете името на дизайнера.
Да, Книция. Доктора е велик дизайнер, но не и на особено тематични игри. Тук, естествено, не е изневерил на себе си.
 
Зарове, а не катани
 
Заровете и различните им страни
    „Age
of War”
е изключително елементарна и бърза ( не винаги ) игра –
идеална за начало или край на вечер посветена на настолни игри. Замъците, които
трябва да превземете, се подреждат пред вас под формата на карти. Всеки замък,
освен името и цвета си, които го причисляват към даден клан ( Мори, Ода,
Токугава и др. ) има от дясната си страна и няколко реда, наричани „бойни
линии“, които представляват защитата на замъка. За да се справите с всяка една
от бойните линии се изисква да хвърлите определена комбинация от зарове. В своя
ход играчът хвърля седем специални шестстенни зарове и избира кой замък ще
атакува, като запълва една от бойните линии със зарове с нужния резултат. След
това хвърля останалите му зарове, в опит да се справи със следващото ниво на
защита на замъка. Ако получи нужния резултат, играчът запълва съответната бойна
линия, ако не, той губи един от наличните си зарове и продължава да хвърля
останалите. Това продължава или докато превземе замъка или докато остане без
зарове.
Замъците. Различните цветове са различни кланове
   Когато даден замък бъде превзет, той се поставя пред
играча, който го е покорил, като му осигурява определен брой точки в края на
играта. Следващите играчи, вече имат право на избор кой замък да атакуват –
дали някои от тези на масата пред тях или замък превзет от друг играч. За да
постигнат второто им е нужен допълнителен резултат, допълнителен символ даймио
, като това е изобразено в левия ъгъл на всяка карта-замък.
    Всеки един от клановете, различими чрез собствен цвят и
родово име, притежава определен брой замъци. Ако един играч превземе всички
замъци от един цвят ( на един клан ) той ги обръща с лицето надолу пред себе
си. По този начин останалите играчи, вече не могат да превземат тези замъци, а
самата комбинация от няколко еднакви на цвят замъци му носи повече точки в края
на играта.
Играта свършва, когато и последния замък попадне в ръцете
на един от играчите. След това се броят точките : от превзети замъци с лицето
нагоре и от сетове от замъци на един и същи клан. Играчът с най-много точки е
победител.
 
Шогунат на късмета
 
Столицата Едо е почти превзета
    „Age
of War”
е малка, достъпна и изключително компактна игра.
Съдържанието на играта включва седем зара , четиринадесет карти и листче с
правила , което се прочита и усвоява за под 5 минути. Дори на
Fantasy Flight Games явно им е станало
неудобно от толкова малко компоненти, та са дали и торбички в кутията !  Като цена играта гравитира около 20 лв.,
което я прави широко достъпна.
Кутийката на “Age of War” се побира в джоба ви и именно
компактността е най-големия плюс на играта. Основната причина да я имате в колекцията си е възможността да я сложите в
раницата си, да поемете някъде из планините и когато спрете за чай, пикник или
боб с наденица
, да извадите играта и да прекарате няколко приятни минути, опитвайки късмета си.
    Въпреки всичко казано дотук, „Age of War” не може да
задоволи вкуса на сериозния геймър. Много хора ще бъдат отблъснати от играта поради скучния и еднообразен геймплей, сухата и
елементарна механика, която разчита единствено и само на случайността – на
резултата на зара не може да се влияе по никакъв начин, липсата на адекватна
ангажираност на играча между отделните ходове и „залепената“ отгоре, иначе интересната тема, за която
обаче забравяте след първото хвърляне на заровете.
Един от
привидно големите плюсове на играта, възможността да се играе от шестима души,
всъщност е най-големият и недостатък. Повече хора – по-бавни ходове, повече
време в което стоиш и гледаш в една точка и превръщане на игра, замислена
като филър, в 40-45 минутен заров маратон ( Да, играл съм 45 минути „
Age of War”…не искате и
вие, повярвайте ми ).
    „Age
of War”
дори трудно би могла да се нарече игра по нечии
стандарти. Безкрайно неподходяща е да получи основна роля в каквото и да е
събитие за настолни игри, дори и ако присъстващите са основно деца. Не мога да
определя играта и като предпочитан филър, защото просто има много по-добри от
нея на пазара.
    Не мога да препоръчам „Age of War”…поне не на всички. Ако искате да си
купите настолна игра – купете си нещо друго, макар, че ще струва повече пари.
Ако искате да си купите филърче, което да играете между сесийки на
Twilight Imperium 3 – купете си нещо
друго. Защо обаче да си купите „
Age of War” ? Ако обичате зарове, ако обичате да
предизвиквате късмета си, ако пътувате много и нямате място/сили да носите
несъразмерни кутии, тогава си купете играта.
    За мен „Age of War” заема това деликатно място ( на ръба да
напусне колекцията ми ) на компактна, неангажираща игра, която мога да играя с
всеки, когато искам да си убия 10 минути време. Пак ще повторя – не играйте с пълния комплект от играчи – шестима. Не препоръчвам играта да се играе с повече от четирима души. Иначе
е мъчение. Може да играете „
Age of War” на спирката на автобуса, в междучасието, докато чакате
поръчката в ресторант, сред природата, когато сте спрели за кратка почивка,
докато чакате да стане време за дискотека и т.н. Аз лично нося моето копие в
подлакътника на колата – винаги зареден с настолни игри !

 

Delights Rating :
Постна попарка
(засища, но непълноценно и за
кратко )
Препоръчваме задължително ЗА:
1. Из път
2. Когато не ти се занимава с нещо сложно
3. Пикник
4. Да загубиш десет безцелни минути
5. Задръствания в столицата
Оценка :
Арт и компоненти : 4 / 6
Геймплей : 3 / 6
Преиграваемост: 3 / 6

 

Крайна оценка : 3./6