„То изяде светлината !“ – Jaws
Годината е 1971. Питър Бенчли е журналист на свободна практика, нает от американското издателство „Doubleday” да напише роман на тема „Смъртоносните на акулите“. Самия Бенчли споделя сериозен интерес по темата, пробуден у него от разкритията на рибаря Франк Мундус, за подходите и методите на страховитите хищници.
Романът вижда бял свят през 1974г., предизвикавайки нечуван фурор. Десетки седмици окупира челните места на класациите за бестселъри и е преиздаван на няколко пъти. Малко преди излизането му, книгата попада в двама филмови продуценти, тъкмо започващи своето бизнес партньорство, което в идните години ще прерастне в портфолио включващо забележителни ленти и въвело в професията няколко легендарни филмови творци.
Един от тях е младият и точно дебютирал тогава Стивън Спилбърг. Продуцентите харесват историята и наемат младият Спилбърг, който решава във филма да разкаже само една от сюжетните линии в романа. Останалото, както казват е история. „Челюсти“ се превръща в най-касовият филм за всички времена към онзи момент и първи и основополагащ филм от категорията „летен блокбъстър“, като по този начин създавайки най-доходосното перо на Холивуд.
Естествено, ви разказвам всичко това, за да ви подготвя за днешното ревю, посветено на едноименната настолна игра. В „Jaws“ един от играчите влиза в ролята на кръвожадната и страховита акула, а останалите в смелите герои опитващи се да я спрат. Коя страна ще наделее ? Дали акулата ще оцвети водите на остров Амити в кръв или Броуди, Купър и Куин и ще вечерят рибен стек ?
„Почакайте! Има и още!“
Настолната игра “Jaws” е стратегическо, „един срещу всички“ заглавие, за двама до четирима играчи. Основната механика, на която играта залага, е „тайно движение“. Част от геймплеят обаче са и още няколко добре познати механики като „специални умения“, карти със събития и прочие. Дизайнер на играта е екипът на „Prospero Hall“, а издатели са Ravensburger. Това е тяхното второ заглавие от поредицата им посветена на класически хорър филми в колаборация с Universal Studios.
Няма нужда да ви представям темата в “Jaws” – тя е добре известна. А ако все пак не се чувствате подготвени, задължително ви изпращам пред телевизора, за да гледате класическата филмова екранизация, а ако държите на добрият вкус – започвайте да четете й романа на Питър Бенчли!
Не темата и механики обаче са особено интересния фокус, не те са оригиналния подход в “Jaws”. По – интригуваща е концепцията около играта. Защото в “Jaws” вие реално получавате две самостоятелни игри ! В кутията ще намерите съдъражанието на играта разделено на „Действие първо“ и „Действие второ“.
Това реално са две напълно различни игри, които може да играете както последователно, така и самостоятелно. В първо действие, част от играчите се опитва да локализира акулата, а играчът контролиращ звяра се опитва да схруска колкото се може повече от летовниците на остров Амити. На база на резултатите ви от първата част, второто действие на “Jaws” ни пренася на лодката „Орка“, собственост на един от героите, където се случва финалната битка на живот и смърт между човек и страховитото морско чудовище.
Всяко едно действие в “Jaws” пристига със самостоятелни компоненти и карти, както и със специфични механики. Общото е, че винаги в играта са тримата персонажи срещу акулата. Ако играете по-малко от четирима играчи, то един играч контролира повече от един персонаж. В началото на играта всеки играч си избира роля – акулата или един от ловците. След което се пристъпва към подреждане на едно от „Действията“ в играта. Аз ще ви представя играта в хронологична последователност и затова започвам с „Първо действие“.
„Това не е инцидент с лодка“
Първата част на “Jaws”, която си е абсолютно самостоятелна игра, представлява игра с „тайно движение“. Последното означава, че един от играчите се придвижва по игралното поле без да разкрива позициите които посещава, а останалите се опитват да го локализират и открият.
В “Jaws” играещия с акулата се опитва да се движи по плажовете около остров Амини и да похапва плажуващи. Това е и целта му, за да спечели играта. Последната приключва когато изяде определен брой ( девет ) цивилни летовници, избрали грешния ден за слънчеви бани. След което или прибирате “Jaws“ в кутията или продължавате с „Второ действие“, като резултата от „първо“ има значение.
Тримата ловци пък се опитват да открият акулата и да „закачат“ на нея варели с предаватели – това правеха и във филма. Идеята е, да може да се следи звяра в реално време и да се открие, за да бъде убит.
Подготовката за игра в първо действие е простичка. Поставя се игралното поле, разделено на зони. Всеки играч си избира роля и получава всички компоненти свързани с нея. Разбърква се тестето с карти „Събития“ и играта може да започне.
В първо действие на “Jaws“, озаглавено „Остров Амити“, геймплея включва строго определена последователност разделена на фази. Имаме фаза „Събитие“, фаза на „Акулата“ и фаза на „Ловците“.
Както може да се очаква във фазата „Събитие“, теглите карта „Събитие“, върху която е представена важна информация на две нива. Първо: имаме някаква случка ( вдъхновена от сюжета на филма/романа ), която променя част от правилата на играта за даденият ход. И второ, което е и особено важно, посочват се бройка плувци и на кои плажове са те. Игралното поле в “Jaws“ представлява китният остров Амити и основна част от него заемат няколко плажа, център на туристическата активност. Картата „Събитие“ ви казва къде ще има летовници…и къде потенциално ще атакува акулата, която иска да закуси с тях.
Следва именно фазата на „Акулата“. Играещия с нея може да извърши точно три действия, а също така и да изиграе един токен „Сила“. Изборът на действия е простичък : може да се движи или да изяде един летовник в полето на което се намира. Като се замисли човек, какво друго да очакваш от една акула ? Всяко едно действие извършено от играча, който я контролира, се записва от него стриктно върху специално тефтерче – механика добре позната от подобен род игри. След края на „действието“/играта може да сверите какви ги е вършил.
Споменах и за някакви токени „Сила“. Акулата разполага с точно четири специални умения, като всяко от тях може да използва само веднъж. Те ви позволяват да се движите повече или да преминавате незабелязано покрай останалите играчи. Или пък да хапвате повечко летовници с един екшън. Използването на тези специални умения също се отбелязва в тефтерчето.
И за финал : акулата иска да яде летовници по две причини. Първо, защото така приближава действието или играта към нейния край и крайната победа. И второ, защото в зависимост от броя на изядените летовници, играчещия с акулата разполага с повече карти „Умение“ във втората част/действие на “Jaws“.
След акулата, в първата фаза на “Jaws“ играят останалите играчи, контролиращи смелите ловци опитващи се да я спрат и да спасят летовниците. Всеки от тях разполага с четири действия и те са различни, носещи едно приятно, асиметрично усещане в настолната игра, което е истински празник за мен. И съответно получава одобрението ми.
Ловецът на акули Куинт, капитан на тежката лодка „Орка“ е натоварен с няколко задачи. Най-важната сред тях е да използва стационарният харпун монтиран на лодката, за да изстрелва варели във водата. И преди да решите, че Куинт е някакъв рецидивист и еко нарушител, то варелите всъщност са сложни устройства, на които има монтирани сензори. Целта пред тримата професионалисти в “Jaws“ е да закрепят два варела/сензора към акулата, за да могат по този начин да знаят къде се намира тя. С това първото действие на настолната игра приключва в тяхна полза.
Ченгето Броду разполага с друг набор от умения, които да използва срещу акулата. Особено при него е, че се движи само по сушата и не може да се кача на лодките на останалите герои. На сушата той може да доставя варели по кейовете, откъдете Куинт да ги товари на лодката си и да ги изстрелва във водата. Броуди също така може да използва бинокъла си, за да наблюдава брега за акулата. Ала най-силното му умение е действието, с което затваря плажове. Разполагащ с законовата власт на остров Амити, Броуди може да постави токен на избран от него плаж. Следващите два пъти, когато затворения плаж фигурира в изтеглена карта ‚Събитие“, на него не се поставят нови летовници.
Третият персонаж е океанологът Хупър, който управлява моторна лодка. Част от нейното оборудване е сонар, с която помощ като действие може да се опитвате да локализирате позицията на акулата. Също така Хупър може да превозва варели до лодката на Куинт.
Тримата персонажи в “Jaws“ се допълват по перфектен начин и правилното използване на уменията им е от ключово значение за крайната им победа в играта. Подобно на всяка кооперативна игра, всяко действие е безкрайно важно, затова не си позволявайте да ги прахосвате с лека ръка. Нещо повече. В “Jaws“ противника не е някакъв изкуствен интелект, а жив човек, играч, което прави предизивикателството пред останалите играч още по-голямо.
Второ действие или направо втората игра, която ще откриете в кутията на “Jaws“, е озаглавена „Орка“ и пресъздава финалната битка срещу кръвожадната акула. Дори и да не сте чели романа или гледали филма, ви става ясно, че този експлозивен финал се случва на риболовната лодка на Куинт, която акулата почти потопя. И всичко това е пресъздадено прекрасно в играта!
Второто „Действие“ в “Jaws“ представлява коренно различна игра. Отново има елемент на „тайно движение“, защото играчите се опитват да налучкват къде ще се появи акулата. Но освен това има и типични „америтраш“ похвати, като оръжия, умения и точки „Щети“. Второ „Действие“ отново следва строга геймплей структура, разделена на фази, които тук са точно шест на брой.
Няма да минавам през всичко от тях, а ще спомена само най-основните. Първо, в началото на това действие, в зависимост от това колко летовници е успяла да изяде акулата, играчите получават специални карти. Този отговарящ за чудовището получава карти „Умение“, а останалите играчи – карти „Екипировка“. Картите „Умение“ подобряват действията на акулата. А картите „Екипировка“ са оръжия, правещи повече „щети“ на акулата. Защото целта на тази втората част/игра в “Jaws“ е само една от страните да оцелее ! Акулата се опитва да изяде ловците, а те се опитват да я убият!
В началото на всеки рунд в това „действие“ се обръщат три карти от специално тесте обозначено като „Опции за изплуване“. Те оказват три места от борда, в които акулата може да се появи. Забравих да спомена, че второто действие в “Jaws“ използва обратната страна на игровия борд , на която има изобразена лодката „Орка“. Следващата стъпка е играча с акулата тайно да избере къде ще се появи.
След това останалите играчи избират къде да се приготвят за атака, в една или повече от зоните, като използват за целта специални токени. След което играча с акулата показва своят избор. Ако един или повече от останалите играчи е решил да се концентрира в зоната, където е изплувала акулата, то той я атакува. Това става посредством мятане на зарове. Атаката на екипажа e последвана от атака на акулата. При последната, акулата атакува първо лодката, като цели да я разруши и да прати екипажа сред неприветливите морски вълни. И така продължава второто „действие“/игра в “Jaws“ – докато една от двете страни не победи другата !
„Ще имаме нужда от по-голяма лодка“
Добре, да започнем отнякъде : нека са компонентите. В “Jaws“ всъщност получавате два комплекта компоненти – едни за първо и едни за второ „действие“…или за първата и втората игра. Освен тях разполагата и с общи такива като например борда, персоналните табла и маркерите за играчите. Качеството на всичко е много добро.
Няма нищо „уау“, няма нищо невероятно и невиждано. Просто добре измислени и направени компоненти. Картите имат приятни илюстрации, както и „flavour” текст от толкова обичания, едноименен филм. Лично на мен много ми допадат дървените маркери за акулата и за двете лодки в играта. Върху последните може да поставяте и героите си. И всичко това пристига в сравнително малка кутийка, което е още един плюс.
Започнах с компонентите, защото исках да изчистя темата за тях преди да премина към основното – “Jaws“ ми хареса много и то на няколко нива. Първо, поправете ме, но подобни „две в едно“ игри са много малко на пазара, ако ги има въобще. Аз лично се сещам за още една в този момент. Ако вие знаете повече – споделете в коментарите под това ревю. Този подход е наистина интригуващ и дори би бил един чудесен избор, които може да замести формулата на „непрестанните“ допълнения.
Относно качеството на геймплея, “Jaws“ е изключително приятна „един срещу всички“ настолна игра, инкорпорираща класически „кооперативни“ похвати и „тайно движение“. Особено в първото „действие“/игра, където това блести особено. Играта носи познатия дух на „един срещу всички“ игрите, към който обаче е добавено класическото вече „разплитане на пъзели тип „Пандемик“. Именно това е усещането.
Играчите се опитват да се справят с непрестанни кризи породени от картите „Събития“, немирните летовници ( бел.ред. като народ, по време на пандемия ), доставките на варели със сензори – за всичко това е нужно внимателно планиране на действията, като всеки „празен екшън“, може да ви загуби играта. Този модел е до болка познат от кооперативния жанр. Различното в “Jaws“ обаче е, че вие не се изправяте срещу някакъв „програмиран“ изкуствен интелект, а се надлъгвате с жив опонент срещу себе си. Което води до още по-труден за разрешаване пъзел, защото трябва да се опитвате да четете опонента си и неговите действия. Последното прави играта динамична и вълнуваща.
Второто „действие“/игра е малко по-спокойно. Там отново има „тайно движение“, но се намесва и зара ( за битките ), което може да наклони везните към едната или другата страна. Последното, а именно наличието на късмет със зара, не е лошо. Напротив, дори си е посвоем утематично. Което прави и втората част на играта като логически завършек на първата. Но да ви кажа честно – не бих играл второто „действие“ като самостоятелна игра. Малко ми е постничко.
“Jaws“ е отлична стратегическа, „един срещу всички“ игра, която няма как да не ви препоръчам. Особено ако сте фен на романа/филмовата поредица. Така че, висока оценка и за втората настолна игра от поредицата настолни игри, дело на съвместния труд на Universal Studios и Ravensburger. !
Оценка :
Визия : 5 / 6
Геймплей : 4.5 / 6
Преиграваемост : 5 / 6