Галактиката и амбицията – Roll for the Galaxy : Ambition
От Христо Симеонов
“Roll for the Galaxy” е една
от най-любимите ми игри за изминалата 2015г.
От днешна гледна точка, след като попремина еуфорията от „Pandemic: Legacy“ и вълната от
добри заглавия за двама, която успя да избута на заден план “7 wonders:
Duel” ( поне до Коледа, когато ще се появи
първото допълнение ), то “Roll for the Galaxy” може би е игра номер едно в личната ми класация за изминалата година.
Казвам може би, защото не вярвам в толкова късни класации, когато гледната точка е размита.
от най-любимите ми игри за изминалата 2015г.
От днешна гледна точка, след като попремина еуфорията от „Pandemic: Legacy“ и вълната от
добри заглавия за двама, която успя да избута на заден план “7 wonders:
Duel” ( поне до Коледа, когато ще се появи
първото допълнение ), то “Roll for the Galaxy” може би е игра номер едно в личната ми класация за изминалата година.
Казвам може би, защото не вярвам в толкова късни класации, когато гледната точка е размита.
Най-силното оръжие, с което “Roll for
the Galaxy” ме спечели е възможността да се
върна във вселената на легендарната вече класика „Race for the Galaxy” ( която толкова
много обичам ) и най-накрая да имам възможност да я споделя с нови хора.
Достъпност. Това е думата. Най-доброто, което “Roll for the Galaxy” ни предложи беше достъпност. „Race for
the Galaxy” е игра, която е почти невъзможна за игра с нови играчи. “Roll for the Galaxy” елиминира този минус. Ще попитате как ? Елегантно. Като заменя картите със
зарчета, пипва две-три от правила на оригинала и създава доста по-приятелска
среда за нови играчи, с елиминирането на тежката иконография на “Race”.
the Galaxy” ме спечели е възможността да се
върна във вселената на легендарната вече класика „Race for the Galaxy” ( която толкова
много обичам ) и най-накрая да имам възможност да я споделя с нови хора.
Достъпност. Това е думата. Най-доброто, което “Roll for the Galaxy” ни предложи беше достъпност. „Race for
the Galaxy” е игра, която е почти невъзможна за игра с нови играчи. “Roll for the Galaxy” елиминира този минус. Ще попитате как ? Елегантно. Като заменя картите със
зарчета, пипва две-три от правила на оригинала и създава доста по-приятелска
среда за нови играчи, с елиминирането на тежката иконография на “Race”.
След всичко казано дотук
разбирате, че нямаше как да не се развълнувам, когато получих първото
допълнение за “Roll for the Galaxy”,
носещо амбициозното име…”Ambition” ( минутка за
тъп химор ). Какво ново ни предлага то и струва ли си ? Ще се опитам да ви
отговоря в следващите редове.
разбирате, че нямаше как да не се развълнувам, когато получих първото
допълнение за “Roll for the Galaxy”,
носещо амбициозното име…”Ambition” ( минутка за
тъп химор ). Какво ново ни предлага то и струва ли си ? Ще се опитам да ви
отговоря в следващите редове.
Какво ново ?
В следващите редове няма да
откриете подробностти за базовата игра, “Roll for
the Galaxy”. За тази целта имаме специално ревю на блога.
Тук ще си говорим само за новите неща пристигащи в кутията на допълнението –“Roll for
the Galaxy : Ambition”. А те са прилично количество, което
обогатява базовата игра.
откриете подробностти за базовата игра, “Roll for
the Galaxy”. За тази целта имаме специално ревю на блога.
Тук ще си говорим само за новите неща пристигащи в кутията на допълнението –“Roll for
the Galaxy : Ambition”. А те са прилично количество, което
обогатява базовата игра.
Тонове нови стартови светове и фракции |
Основната част от “Roll for
the Galaxy : Ambition” включва нови плочки със стартови
светове и фракции. За да сме точни – цели четиринадесет нови фракции.
Внушителна цифра, която веднага грабва окото предвид факта, че в базовата игра
те бяха само девет. Новите стартови светове пък са точно седем на брой. Този
аспект от “Roll for the Galaxy : Ambition” влиза в любимата ми категория – “no-brainer” компоненти или казано на кирилица : добавете ги към базовата игра, без да
се замислите ! Количеството на възможните стартови комбинации между свят и
фракция става внушително, а това е гаранция, че рядко ще видите две еднакви
игри на “Roll for the Galaxy”.
Огромен, огромен плюс ( или палец ако ви харесва ), за тази новост в
допълнението.
the Galaxy : Ambition” включва нови плочки със стартови
светове и фракции. За да сме точни – цели четиринадесет нови фракции.
Внушителна цифра, която веднага грабва окото предвид факта, че в базовата игра
те бяха само девет. Новите стартови светове пък са точно седем на брой. Този
аспект от “Roll for the Galaxy : Ambition” влиза в любимата ми категория – “no-brainer” компоненти или казано на кирилица : добавете ги към базовата игра, без да
се замислите ! Количеството на възможните стартови комбинации между свят и
фракция става внушително, а това е гаранция, че рядко ще видите две еднакви
игри на “Roll for the Galaxy”.
Огромен, огромен плюс ( или палец ако ви харесва ), за тази новост в
допълнението.
Говорейки за плочки, знам, че
това което най-много вълнува феновете на базовата игра е пристигат ли нови
такива от двулицевите ( свят и технология ), които се опитвате да включите във
вашата империя и са основа в играта ? Естествено, ще намерите нови такива в “Roll for
the Galaxy : Ambition”…но само пет на брой. Да, и аз
останах не особено впечатлен. В подобни игри, а и изхождайки от опита на
допълненията към “Race for the Galaxy”,
очаквах тонове нови плочки. Е, явно са решили да ни „изненадат“ този път.
Безспорно странно решение на дизайнерите и на “Rio Grande Games”, от което обаче могат да се извлекат и позитиви.
По-малко нови плочки, по-малко размиване на играта и възможност да реализирате
избраната от вас стратегия в “Roll for the Galaxy”.
това което най-много вълнува феновете на базовата игра е пристигат ли нови
такива от двулицевите ( свят и технология ), които се опитвате да включите във
вашата империя и са основа в играта ? Естествено, ще намерите нови такива в “Roll for
the Galaxy : Ambition”…но само пет на брой. Да, и аз
останах не особено впечатлен. В подобни игри, а и изхождайки от опита на
допълненията към “Race for the Galaxy”,
очаквах тонове нови плочки. Е, явно са решили да ни „изненадат“ този път.
Безспорно странно решение на дизайнерите и на “Rio Grande Games”, от което обаче могат да се извлекат и позитиви.
По-малко нови плочки, по-малко размиване на играта и възможност да реализирате
избраната от вас стратегия в “Roll for the Galaxy”.
Новите двуфазови зарове са силно попадение |
Стигнахме и до най-сладкото. Кое
е то в една игра със зарове ? Заровете, разбира се. В “Roll for
the Galaxy : Ambition” получават цели два нови вида
зарове. Те споделят обща, нова механика – две фази изобразени върху всяка
страна на зара. Когато подреждате заровете зад паравани си, тези с две фази
може да поставите към която от изобразените фази решите. Ако избраната фаза не
се активира, то просто премествате зара към втората изобразена на него фаза,
ако тя е активирана. Както виждате, механиката на двете фази е изключително
благоприятна към играчите, особено в първите ходове на играта, когато градите
„двигателят“ на вашата галактическа империя. А относно самите зарове – те идват
в два цвята. Първите са черни и се наричат „лидери“. Получавате по един такъв в
началото на играта, като заменяте един от стартовите си бели зарове. Още едно
улеснение за началото на играта. Вторият вид нови зарове са оранжеви и са
обозначени като “предприемачи“. Това се дължи на факта, че върху страните си имат изобразени
по два символа за „produce“ и два символа за „ship”. Новите зарове са страхотно допълнение на “Roll for
the Galaxy : Ambition” към базовата игра. Внасят доза
свежест към играта и определено я улесняват в нейните начални етапи.
е то в една игра със зарове ? Заровете, разбира се. В “Roll for
the Galaxy : Ambition” получават цели два нови вида
зарове. Те споделят обща, нова механика – две фази изобразени върху всяка
страна на зара. Когато подреждате заровете зад паравани си, тези с две фази
може да поставите към която от изобразените фази решите. Ако избраната фаза не
се активира, то просто премествате зара към втората изобразена на него фаза,
ако тя е активирана. Както виждате, механиката на двете фази е изключително
благоприятна към играчите, особено в първите ходове на играта, когато градите
„двигателят“ на вашата галактическа империя. А относно самите зарове – те идват
в два цвята. Първите са черни и се наричат „лидери“. Получавате по един такъв в
началото на играта, като заменяте един от стартовите си бели зарове. Още едно
улеснение за началото на играта. Вторият вид нови зарове са оранжеви и са
обозначени като “предприемачи“. Това се дължи на факта, че върху страните си имат изобразени
по два символа за „produce“ и два символа за „ship”. Новите зарове са страхотно допълнение на “Roll for
the Galaxy : Ambition” към базовата игра. Внасят доза
свежест към играта и определено я улесняват в нейните начални етапи.
Таланти и Цели |
Дойде време и за най-голямото
нововъведение, което откриваме в “Roll for the Galaxy : Ambition”. Нов модул, с чисто нова геймплей механика ( учестено
дишане ). Той се нарича „Цели“ и включва двадесет плочки с последните и
осемдесет ( ! ) токена „таланти“. В началото на играта избирате на случаен
принцип точно шест „цели“. Поставяте ги с лицето нагоре, на достъпно за всички
играчи място. Те са възможни за придобиване от всички. Върху всяка една от
плочките „цели“ има изобразени различни условия, който трябва да изпълните, за
да ги придобиете. Условията включват комбинация от зарове и точно посочена
фаза, когато те трябва да бъдат използвани. „Целите“ в действителност са доста
разнообразни, като сред тях ще откриете такива, които бих причислил както към
ранните етапи на играта, така и към по-късните. Когато някой от играчите
успешно осъществи условията на някоя плочка „цел“, то той получава изписаната
върху нея награда под формата на токени „таланти“. Последните имат две страни.
Върху една е изобразена една точка, която да добавите към крайният си резултат. От
другата е изобразен символ на “wild” зар. Второто
предназначение на токените е да ви послужат като „жокер“ зарове, тогава когато
имате нужда от тях, като след което ги губите.
нововъведение, което откриваме в “Roll for the Galaxy : Ambition”. Нов модул, с чисто нова геймплей механика ( учестено
дишане ). Той се нарича „Цели“ и включва двадесет плочки с последните и
осемдесет ( ! ) токена „таланти“. В началото на играта избирате на случаен
принцип точно шест „цели“. Поставяте ги с лицето нагоре, на достъпно за всички
играчи място. Те са възможни за придобиване от всички. Върху всяка една от
плочките „цели“ има изобразени различни условия, който трябва да изпълните, за
да ги придобиете. Условията включват комбинация от зарове и точно посочена
фаза, когато те трябва да бъдат използвани. „Целите“ в действителност са доста
разнообразни, като сред тях ще откриете такива, които бих причислил както към
ранните етапи на играта, така и към по-късните. Когато някой от играчите
успешно осъществи условията на някоя плочка „цел“, то той получава изписаната
върху нея награда под формата на токени „таланти“. Последните имат две страни.
Върху една е изобразена една точка, която да добавите към крайният си резултат. От
другата е изобразен символ на “wild” зар. Второто
предназначение на токените е да ви послужат като „жокер“ зарове, тогава когато
имате нужда от тях, като след което ги губите.
Да ви кажа откровено, останах със
смесени чувства към модула „цели“. Първото в правилата на “Roll for
the Galaxy : Ambition” препоръчват да не го използвате
с нови играчи. Аз не съм съгласен. Най-силната страна на модула е, че дава
възможност на нови или не толкова запознати с играта играчи да влязът в играта,
да се стремят към нещо…да имат цел. Тогава, когато не ви е ясно как да
стигнете към победата, изпълнението на плочките с „Цели“ е много добра
алтернатива. Както всяка нещо обаче и модула „цели“ си има и обратна страна. И тя
не е много лицеприятна. В по-късните етапи на играта, плочките „цели“ обслужват
най-вече играчите, които са във възход – разбирайте имат най-много зарове,
планети, технологии и кредити. Те имат най-голяма възможност да се възползват
от тях, като по-този начин си набавят допълнителни точки за крайната победа.
Така в крайна сметка модула „цели“ не изпълнява балансираща роля в “Roll for
the Galaxy”, а носи усещането за един от
най-неприятните недостатъци, който може да намерите в настолните игри –
небезизвестният проблем : „rich get
richer”.
смесени чувства към модула „цели“. Първото в правилата на “Roll for
the Galaxy : Ambition” препоръчват да не го използвате
с нови играчи. Аз не съм съгласен. Най-силната страна на модула е, че дава
възможност на нови или не толкова запознати с играта играчи да влязът в играта,
да се стремят към нещо…да имат цел. Тогава, когато не ви е ясно как да
стигнете към победата, изпълнението на плочките с „Цели“ е много добра
алтернатива. Както всяка нещо обаче и модула „цели“ си има и обратна страна. И тя
не е много лицеприятна. В по-късните етапи на играта, плочките „цели“ обслужват
най-вече играчите, които са във възход – разбирайте имат най-много зарове,
планети, технологии и кредити. Те имат най-голяма възможност да се възползват
от тях, като по-този начин си набавят допълнителни точки за крайната победа.
Така в крайна сметка модула „цели“ не изпълнява балансираща роля в “Roll for
the Galaxy”, а носи усещането за един от
най-неприятните недостатъци, който може да намерите в настолните игри –
небезизвестният проблем : „rich get
richer”.
Струва ли си ?
Трябва да разделя това заключение
в две категории. В зависимост от две категории играчите. Първата ще нарека „Ицовци“, а втората
„Нормални хора“.
в две категории. В зависимост от две категории играчите. Първата ще нарека „Ицовци“, а втората
„Нормални хора“.
Ако сте от „Нормалните хора“ и “Roll for
the Galaxy” ви допада, но не сте влюбени в
нея, то закупуването на “Roll for the Galaxy : Ambition” е спорно решение. За вас допълнението е далеч от определението „задължително“. Новите стартови плочки са супер, но можете и без тях, защото не
играете базовата игра редовно. Новите зарове са приятно, но ненужно допълнение,
а едва петте нови двулицеви плочки са разочарование. Модула „Цели“ за вас е
по-скоро негативна добавка, която усложнява играта и не допринася с нищо
революционно към геймплея й. Когато преди да теглите чертата добавите и цената
на “Roll for the Galaxy : Ambition”, то определено това допълнение не си струва. Доста по-разумно е да
изчакате следващото такова ( убеден съм, че ще има ), в което се надявате, че
дизайнерите и „Rio Grande Games“ ще се постараят малко повече, наблягайки повече на нови,
балансирани механики, които да обогатят геймплея.
the Galaxy” ви допада, но не сте влюбени в
нея, то закупуването на “Roll for the Galaxy : Ambition” е спорно решение. За вас допълнението е далеч от определението „задължително“. Новите стартови плочки са супер, но можете и без тях, защото не
играете базовата игра редовно. Новите зарове са приятно, но ненужно допълнение,
а едва петте нови двулицеви плочки са разочарование. Модула „Цели“ за вас е
по-скоро негативна добавка, която усложнява играта и не допринася с нищо
революционно към геймплея й. Когато преди да теглите чертата добавите и цената
на “Roll for the Galaxy : Ambition”, то определено това допълнение не си струва. Доста по-разумно е да
изчакате следващото такова ( убеден съм, че ще има ), в което се надявате, че
дизайнерите и „Rio Grande Games“ ще се постараят малко повече, наблягайки повече на нови,
балансирани механики, които да обогатят геймплея.
Ако сте от „Ицовците“ значи обожавате “Roll for the Galaxy” и най-естественото нещо за вас, ще бъде да си набавите “Roll for the Galaxy : Ambition”. Допълнението няма да ви отвее, няма да ви накарате да заобичате повече играта, дори може мъничко ( само мъничко ) да ви разочарова, но в краят на деня ще продължите да обичате играта, да я препоръчвате горещо и да продължавате да я играете с нестихващ ентусиазъм. Ако сте от „Ицовците“ ще преодолеете високата цена на “Roll for the Galaxy : Ambition” ( почти колкото на базовата игра ), ще посочвате само положителното от спорният модул с „Цели“ и ще се радвате искрено на тоновете нови стартови плочки и на новите зарове. Ако сте от „Ицовците“, “Roll for the Galaxy : Ambition” е задължително допълнение за вас.
Оценка :
Арт и компоненти : 6/6
Иновативност : 3/6
Приложимост : 4/6
Крайна оценка : 4 / 6