Ревю: Undaunted – Клубът на неустрашимите
Ще ви върна назад във времето – някъде в краят на 2019г. В последните дни на годината, обичайно , правя обобщение на „годината в настолните игри“, както и споделям персоналния си топ 10 за отиващите си дванадесет месеца. В краят на 2019г. си позволих да я определя като г“одината на игрите за двама“. От призмата на изминалото от тогава време и на „самотната“, „карантинна“ 2020 година, която преживяхме заедно, ми се струва, че този богат набор от игри за двама изглежда плашещо „слОчаен“…
Но нека не задълбаваме в конспиративни теории ( бел.ред. можете да четете спокойно ревюто, то няма да ви чипира ). Всъщност, искам да ви говоря за още една „игра за двама“ от 2019г. Толкова дълго отлагах нейното ревю, че тя се сдоби с още един „базов“ комплект, появил се преди няколко месеца. Което, технически, може би я прави и игра от 2020г ? Оставам тези размисли на „специалистите“ в хобито. Аз пък се отправям към фронтовете на Втората световна война, в една тактическа настолна игра, която пресъздава някой от най-известните военни кампании от периода.
„Овърлорд“*
“Undaunted” е настолна игра с карти за двама играчи. Играта използва като основа популярната „deck building“ ( създаване на тесте с карти ) механика, но също така в геймплея й вземат дейно участие и правилното менажиране на ръката ви, както и „контрол върху територии“. Дизайнери на играта тандема Тревър Бенджамин и Дейвид Томпсън – дизайнерите и на един „вечните“ ми любимци „War Chest” . Издател е Osprey Games.
Всъщност, това ревю ще е малко по-специално. Защото в него ще се опитам да обхвана всичко от вече „поредицата “Undaunted”. А именно две самостоятелни игри, предлагащи две игрови кампании. Казвам „ще се опитам“, защото се надявам ревюто да влезе в нормални размери, като обем. Реално, в сърцевината си, двете игри споделят една и съща основна игрова концепция, но с различна „тема“ ( кавичките не са случайни ) и няколко допълнителни „екстри“ във втората част.
Оригиналната игра носи подзаглавието „Normandy” и както се досещате ни отвежда във времето на вече до болка познатата н операция „Овърлорд“ или по-простичко – десантът в Нормандия. Да ви кажа честно, за малко да ме отблъсне тази тема. Просто игрите за Десантът са ужасно, ужасно много. И всички акцентиращи върху смелите действия на Съюзниците и от гледната точка на американските войски. В “Undaunted: Normandy“ обаче се оказа, че има подобрение в тази насока. Първо, единият играч влиза в ролята на отбраняващата се немска армия и дори има реален шанс да спечели ! Също така, това което е интригуващото около играта е реалната, „тематична“ идея на авторите й.
Тревър и Дейвид са се стремили да направят игра посветена на американските стрелкови взводове през Втората световна война и по-специално, на действията на щатската 30-та пехотна дивизия в Нормандия от 10.06 до 13.08.1944г. Както казват авторите, механиката с „deck building” не отразява бойните действия, а се опитват чрез нея да симулират идеята за ръководене на подобен взвод. Именно тази идея ме привлече в играта.
В “Undaunted: Normandy” вие командвате именно такива взводове – единият играч щатския, а другият немския. Те са изградени от различен тип войници , под формата на карти. Последните пък са представени като токени върху игралното поле. Имате възможност в тестето си да имате няколко копия от даден отряд или тип войници, но токена е само един. Когато „загубите“ всички карти, то губите и токена.
Посредством токените и движението по игралното поле, последното идва под формата на двустранни плочки, които подреждате в началото на всеки сценарий, вие се опитвате да изпълнявате предварително зададени цели. В “Undaunted: Normandy” те биват два вида – да завземете определени обекти или да „притиснете“/изтощите врага. В повече игрови епизоди целта е една и съща и пред двамата играчи.
“Undaunted: Normandy” може да бъде играна в два режима – като отделни мисии, независими един от друг, тип „Skirmish“. Или като кампания, следваща определена последователност. Вторият вариант лично аз препоръчвам и то от чисто „тематични“ подбуди.
Ако имам някаква критика към “Undaunted: Normandy”, то тя може да бъде изложена още в началото и това е „подготовката за игра“- просто отнема много време. На база на избраният сценарий ( последните идват в отделна книжка ) подреждате по специален начин плочки, токени и карти. Последните включват стартовото тесте за всеки играч, както и неговите „резерви“ – карти, от които може да попълва войските си/ тестето си. Не знам дали може да се оптимизира, не се наемам да кажа. Може би няма начин. Може би са тествани други варианти, но само този е удачен. Не мога да кажа. Но може да се окаже сериозно предизвикателсво пред желанието ви да играете играта. А не трябва.
Защото откъм геймплей не мисля, че мога да критикувам реално “Undaunted: Normandy”. Всеки ход двамата играчи имат по четири карти в ръката си. Първата стъпка е да определените инициативата– кой ще играе първи в рунда. За целта всеки избира и обръща по една карта от ръката си, като се сравнява стойност „инициатива“, намираща се в горния ляв ъгъл. По-високото число ви дава право да играете първи. Което обаче не винаги е плюс.
След което пристъпваме към основната фаза от всеки рунд – действията на играчите. Всеки изиграва картите пред себе си. Тук няколко думи за самите карти. На тях има изобразен войник от даден отряд или негов лидер и няколко опции за действия, екшъни. Когато играете карта пред вас, избирате кое действие да предприемете. Последните не са никак малко на брой и всъщност са сърцевината на “Undaunted: Normandy”. Може да придвижвате войските си, да разузнавате, да атакувате, да заблуждавате врага, да теглите нови карти от тестето си или от „резерва“ и прочие. Вариациите на тези повече от десет дейстивия ви дава безкрайно разнообразие в тактическо и стратегическо отношение.
Това което е вълнуващото е, че различните типове войници в отрядите ви, имат различен набор от действия. Така например „Скаутите“ могат да „задръстват“ тестето на врага слагайки му карти „Fog of War“, а „Машинните картечари“ пък могат да „притискат“ врага под усилена стрелба и да му пречат да се движи. Най-голямата тайна на успеха ви в “Undaunted: Normandy” е правилното балансиране между типовете войници и броят на картите в тестето ви. Също така от огромно значение е дали ще рискувате да се втурнете „с главата напред“ към целта или ще предпочетете по-дефанзивен подход.
„Пустинно такси“**
През лятото на 1940г. британската армия формира Long Range Patrol ( LRP )/ Далеко обхватен патрул / в Египет, под командването на майор Ралф Багнолд. Това е група от специалисти за разузнаване и диверсия, включваща както войници, така и инжинерни войски, шофьори, шпиони и всякакви диверсанти. В историята те остават по-популярни като The Long Range Desert Group ( LRDG ). Вземат участие в почти всички бойни действия на „Африканският фронт“, като са особено активни в периода 1940г.-1943г. години, подлагайки на сериозно изпитание окупационните италиански войски.
Това довежда от отклоняването и спешно изпращане на немски войски в Северна Африка, за да спасяват италианските си съюзници. Съдбата на този корпус, под командването на „Пустинната лисица“, легендарния фелдмаршал Ервин Ромел е друга история, но според мнозина историци, именно това отклоняване на войски към Африка, е една от причините Германия да загуби войната.
Именно на военните действия межу LRDG и италианските войски е посветена втората “Undaunted“ игра, носеща името “Undaunted: North Africa”, която се появи през лятото на 2020г.На практика играта споделя същите механики и идея и към добре познатото е „надградено“ с нови „екстри“. “Undaunted: North Africa” е абсолютно самостоятелна игра, а не допълнение, така че нищо не ви пречи да започнете с нея и да пропуснете Normandy.
Първото от новите неща, са новите типове войници във всяко тесте – те отразяват спецификата както на Северна Африка, така и на сценариите в играта. Освен това, войниците не са разделни на отряди като в „Normandy“, а са част от една обща, единна бойна част. Което улеснява следенето на картите, но може и да ви затрудни, защото ако загубите даден тип войници, то то е окончателно – нямате друг отряд да ги замени ! В “Undaunted: North Africa”имате на разположение и бойна техника, под формата на танкове, джипове и камиони. Естествено за тяхното функциониране трябва да се грижат инженери, шофьори, механици и специфичен боен персонал – именно те намират място в играта.
Всичко това идва, за да отрази различните условия за водене на бойни действия. Необятните пустинни пътища, долини и пясъчни дюни на Северна Африка, изискват бързо придвижване, за овладяване и задържане. В “Undaunted: North Africa” ще откриете и нови типове цели в различните сценарии, освен познатите ни от предишната версия на играта. Тук може да ви се наложи да „Бягате“ от вражески войски, да „Неутрализирате“ даден тип противникови единици, а също така и „Взривявате“ конкретни цели. Трябва да кажа, че заданията са доста по-разнообразни и “Undaunted: North Africa” е доста по-екшън ориентирана отколкото предшественика си.
За последното спомага и типа терен, разбирайте плочките. Те са равнинни ( пустиня все пак ) и предполага повече престрелки между войските ви. Освен това, още една приятна новост е наличието на сгради. Последните идват под формата на токени и изобразяват различни обекти с военно значение – складове, летища, транспортни камиони и прочие. В част от мисиите, трябва да унищожавате или поемате контрол над такива структури, което е изключително свеж полъх в играта.
Споменавайки плочките за терен, да се върнем на основният проблем от „Normandy“, който уви, отново присъства – бавният сет-ъп. Нищо не е променено в тази насока в “Undaunted: North Africa”. Интересен факт е обаче, че в тази версия на играта имате четири плочки повече спрямо „Normandy“. Последното позволява за доста по интригуващи сценарии.
Както вече споменах, откъм геймплей играта е същата. Отново може да играете сценариите самостоятелно или като част от кампания. Няма никакви промени в структурата на хода, изложена по горе в частта на това ревю посветена на „Normandy“. Новото са превозните средства, сградите и по-голямото разнообразие от възможни цели, които обаче са едно отлично допълнение, автоматично правещо “Undaunted: North Africa” по-добрата игра. За последното ми твърдение важна роля играе и темата – просто кампанията в Северна Африка е доста по-слабо застъпена в настолните игри и вероятно поради това по-интригуваща.
Рано е за заключения
Финални думи за поредицата “Undaunted”…на този етап. Казвам на този етап, защото вече е обявено следващото продължение, което ще позволява и соло игра, а пък аз горещо се надявам игровата формула да се запази и да ни предложи нови локации – нови фронтове на противопоставяне от страниците на Втората световна война. Пък и защо не от други военни действия ?
Традиционно – няколко думи за визията. Двете игри споделят един и същи стил, който намирам за отличен. Илюстрациите по картите са добри, без да са нещо феноменално. Всеки войник има име, което не е реално, а просто щрих за „вкус“ в играта. Токените са на отлично ниво, като качество.
Големите плочки за терен включват разнообразни илюстрации и подредени заедно образуват прекрасни и детайлни пейзажи. Вероятно играта ще изглежда още по-добре с миниатюри за войниците, още повече, че реално една миниатюра ще отразява даден тип войска от един отряд и няма да бъдат много на игралното поле. Но това ще доведе до повишаване на цената, което не мисля, че е желан ефект. Специално “Undaunted” е отлична и с токени !
Геймплеят на играта е без никакво съмнение нейната най-силна страна. Всъщност, “Undaunted“ е един отличен „deck builder“, представящ ни и механики като „контрол на територии“. Или казано иначе – „deck builder“, в който освен стратегическо планиране и игране на карти, имаме и тактически елемент с придвижване. Да, в играта има късмет. Като всяка подобна игра с карти, има значение какви карти ще изтеглите и тук фактора шанс може да режи изхода на двубоят. Но не мисля, че късметът е прекалено, поради възможността ви сериозно да влияете с геймплей похвати върху структурата на тестето си.
Късметът в “Undaunted“ присъства и в битките и това явно е сериозен минус за мнозина, защото съм го срещал като критика. Те се решават от д10 зарове, като поради факт, че в „сметката“ влизат разстоянието между войниците, терена и „защитата“ – обичайно се стремите към високи стойностти. Това води до доста „атаки“, които не дават резултат и могат да оставят кофти чувство във вас.
Определено може да се помисли за някаква механика, която да увеличи шансовете ви за успех. В “North Africa” стойността на защита на всяка плочка терен е ниска или нулева, което води до повече „екшън“ ориентирани сценарии. Ще видим ще има ли промяна в този аспект в следващите игри от поредицата.
И за финал – неизбежното сравнение с “War Chest”. Игрите споделят един и същи дизайнерски екип, сходна идея и дори близка механика – в своят същност „bag building-a“ си е вариация на „deck building“. Тогава имате ли нужда от “Undaunted”когато имате “War Chest” ? Да,защото двете игри са достатъчно различни.
„War Chest” e абстрактна игра, всяка една нейна механика го показва, както и цялостното усещане. Играта прилича повече на шах, залагайки на една ясна цел във всяка сесия – контролирайте Х на брой „контрол“ точки. “Undaunted“ от своя страна, след като изиграх и двете кутии, има повече тематичност, предлага повече стратегически опции, във връзка с различните цели за всеки сценарий ( това особено важи за North Africa, където имаме и сградите ). “War Chest” е по-добрата тактическа игра, а “Undaunted“ е по-силно стратегическа.
Освен това в последната има повече късмет и случайност. Това може да е както плюс така и минус. Същото важи и за по-малката доза шанс в „War Chest“. И в двете игри има и сериозна доза блъфиране ( какво точно имаш в ръката си ), като обаче тук предимството без никакво съмнение е за „War Chest” поради структурата на хода – редувате се да извършвате действия.
Трябва да кажа, че горещо препоръчвам “Undaunted”, която без никакво съмнение е едно от най-добрите заглавия през последните две години. Няма да сбъркате ако си набавите и двете кутии с играта. Ако обаче може да вземете само една, то нека е „North Africa“. Имайте предвид обаче и всички съображения за късмета и заровете, които споделих по-горе. Военната тематика също така не е за всеки.
Серията „Undaunted“ – две отлични игри за двама, които, според мен, заслужават вашето внимание, а вероятно и място в колекциите ви !
Оценка :
Геймплей : 5 / 6
Визия: 5 / 6
Преиграваемост : 5 /6
Крайна оценка : 5 / 6
*Операция „Овърлорд“ – официалното название на десантът на Нормандия предприет от Съюзниците на 06.06.1944г.
** „Пустинно такси“ – прякор на британските войски от групата „Lond Range Desert Group“.