Ревю: Cascadia – През гори и води

Резюме

 Каскадия е абстрактна, бърза и много приятна игра-пъзел, в която чрез поставяне на плочки и чипове, подреждате вашата лична екосистема. Който я направи най-богата на видове и свързани местообитания, печели играта. Темата е добре представена, а качествените компоненти само допринасят за това. Подходяща е както за семейства, така и за запалени играчи.

Увод

Каскадия (Cascadia) е обширен регион, който се поделя между САЩ и Канада.  Характеризира се с изключително богато разнообразие от ландшафти, местообитания и видове. В едноименната игра те са отразени по един наистина впечатляващ начин.

Когато за първи път видях обявата за играта и пробвах онлайн версията ѝ, веднага се сетих за любимата и до ден днешен повест „През гори и води“ на Емилиян Станев, която разказва за приключенията на таралежчето Бързоходко и костенурката Повлекана.

Бързоходко: Трябва внимателно да прочетем правилата. Повлекана: Аз си ги знааам!

Вече се чудите защо съм се сетил за тях. Просто е, в играта Cascadia вие ще минете точно през това – гори и води, реки и планини. Ще трябва да ги свържете и населите с разнообразни животни. Не трябва да бързате с решенията си, но определено не се изисква и дълбок, тежък анализ на възможности и изходи. Повлекана и Бързоходко успешно стигат до края на приключението си и научават много нови неща. Това ви очаква и вас докато играете Каскадия.

Дизайнер е Ранди Флин (Randy Flynn), илюстрациите са от Бет Собел (Beth Sobel) и се издава от Flatout Games и Alderac Entertainment Group. За запознатите в хобито,  последните имена са добре известни, а това на Ранди Флин ще трябва да се следи, предвид способността му да съчетава „прости“ механики в интересна и красива главоблъсканица за семейства и приятели. Защото личното ми впечатление е, че точно това умение и знания се срещат само при отличните дизайнери на настолни игри.

Характеристики на играта

  • възраст–10+ (6 -7 + според мен)
  • продължителност – 30-45 минути
  • брой играчи – 1-4
  • тип – семейна
  • взаимодействие – слабо
  • преиграваемост – висока
  • време за научаване – кратко

Тема

Играта е донякъде абстрактна – редите пъзел от плочки и чипове, за да печелите точки и не се предполага да има тема.

Но според мен, рядко има съвременни игри без тема или тя да няма значение за преживяването, което носи. Подобно нещо би се случило само, ако съвсем ви липсва въображение, достатъчно познания или сте роботизиран геймър, който се интересува единствено от пресмятане на вероятности. А сред нашите читатели няма такива, нали?!

В Каскадия темата отразява богатството и целостта на екосистемата – разнообразието от местообитания, които да са с максимално голяма територия, еднотипните  да са свързани пространствено и богати на видове. Запазете тази мисъл в главата си, ще ви донесе много точки!

Компоненти

Компонентите са с високо качество – дебел картон, твърди карти, всички с ленено покритие. Кутията е много добре изработена и е с прост, но функционален инсърт. Дървените чипове с животни са отлично изработени и изглежда биха понесли доста игра. Дори торбичката за тях е майсторски направена – с широк отвор, лен и тематичен десен с изолинии. Илюстрациите отново (Бет!) са прекрасни, макар и еднотипни, и помагат за потапяне в играта и темата. А комбинацията допринася за едно  осезателно и визуално приятно игрово преживяване.

Торбичка и видове чипове (фигурката на мечка не е включена в играта).
Различните типове карти с цели. За всяко животно има по четири такива.
Стартови плочки на играчите.

Правила и начин на игра

Правилата на играта са кратки и чудесно написани. Добро впечатление прави, че са обяснени всички карти с цели, което много помага и се избягва излишно чудене и вероятни грешки при точкуването.

Правила

Подреждането на играта е много бързо. В зависимост от броя играчи, отброявате определен брой плочки с терени. Теглите 4 от тях и слагате четири чипа с животни срещу всяка. Всеки играч получава стартова плочка. Избирате на случаен или неслучаен принцип и по една карта от всеки тип животни – мечка гризли, елен вапити, лисица,  сьомга и червеноопашат мишелов.  На тях е описано как и колко точки ви носи дадена пространствена подредба  от всяко едно. А целта е да направите най-голям брой печеливши комбинации от животни, най-дълги поредици от непрекъснати местообитания и да съберете шишарки (събират се при поставяне на чип върху специално отбелязана плочка). Всеки един от тези компоненти ви носи точки, като шишарките могат да се използват да вземете плочка и  чип по ваше желание от поставените на масата.

Самата игра протича елементарно – всеки тегли плочка и чип. Плочката трябва да бъде поставена до друга, като се опира плътно поне с едната си страна към останалите, а чиповете трябва да отговарят на илюстрираното животно върху плочката. Ако се паднат три еднакви чипа имате право да ги отстраните и да изтеглите нови три, като след това старите връщате в торбичката, а ако са четири замяната се прави задължително. Изтеглените се заместват с нови и е ред на следващия играч. Това продължава докато се изтеглят всички плочки с местообитания. Това е!

Вашата екосистема – пример.

Играта предлага и вариант за един играч, но за него не мога да споделя впечатления. В онлайн версията работи добре, предполагам, че  това е запазено и в истинската.

Впечатления

Плюсове

 Каскадия е изключително приятна, отпускаща, подходяща за семейства и лека вечер с приятели. Тръпката от това да свържеш дълга серия от местообитания и да изпълниш целите с максимален брой животни е значителна и доставя удоволствие. За лекото усещане допринася и това, че имате съвсем малко ограничения за поставяне на самата плочка с местообитание, съчетано с доста възможности за поставяне на самото животно. При приключване на играта и когато погледнете вашата Каскадия, ще имате положителното чувство за добре свършена работа, без значение от постигнатите точки.

Но не я подценявайте, решенията в нея изглеждат лесни и бързи, ала изискват внимателно планиране и възползване от наличните възможности, без това да ви донесе бъдещи проблеми. Точно тук е и онзи тънък момент, който ще ви гъделичка мозъчните клетки – кое, кога, ако го сложа тук, колко остават, дали да преследвам и тази цел? Не са малко въпросите, на които ще трябва да дадете бърз и точен отговор, разчитайки и на малко късмет или купчина шишарки.

Нивото на анализ е на наистина много приятен градус, който ще ви държи в напрежение, но без да предизвиква главоболие. Предполагам,  досещате се, че често комбинираме Каксадия с глътка хубаво питие и приятна музика. Дори смея да твърдя, че ако на тази игра загубите за ход  повече от минута, имате анализ парализа или въобще ви мине мисълта за „враждебно теглене“ (hate drafting), то вие имате проблем и бих ви препоръчал спешна среща с психолог.

Трябва също да отбележа, че играта работи добре и е интересна  с всякакъв брой играчи (2- 4).

Минуси

Имам малко и несъществени забележки, които ще споделя само, за да ги имате предвид.

Първо трябва да приемете, че е възможно в даден момент да няма абсолютно точно необходимото животно или местообитание, което ви трябва, за да стане съвършена подредбата, която сте намислили. Донякъде е свързано и с това, че ако не внимавате и не се възползвате максимално от наличните възможности във вашия ход, може да се получи така, че сами да ги пропуснете и друг играч да вземе това, което сте намислили за по-нататък (важи не само за играта). Реално не сме имали случай, в който да няма какво да се направи в даден ход с поставените четири чипа или плочки – тук идват на помощ шишарките. Не забравяйте да ги използвате!

Втората ми забележка е свързана с картите цели. Още съм силно раздвоен за тях. От една страна са интересни, предизвикателни и показват колко много усилия са положени при направата на Каскадия – хем да е запазена темата, хем да са достатъчно различни. Но от друга, понякога са объркващи, най-вече при игра с деца или неопитни играчи. Тъкмо всички на масата са научили кое и как да събират и изведнъж в следващата игра се появява ново условие, че и трудно се изпълняват и трябва да се концентрираш в по-малко цели, но искаш и мечките и елените и… Затова сме приели домашното правило да играем  по няколко пъти с едни и същи карти. Все пак точно в тази игра не търсим тежка главоблъсканица, поне ние. Но ако искате по-голямо предизвикателство, сменяйте картите на воля при всяка игра, работи чудесно.

В тази връзка, трябва да спомена, че детската/фамилна версия реално е излишна. Да, целите на картата са по-лесни, но продължителността на играта остава същата (около 45 минути) и често това е причината за едно дете на 5-6 години да му е трудно да играе дадена игра. С по-големите, можете да ги пропуснете и да започнете с препоръчителните стартови карти (А), достатъчно лесни са.

И последно. Не съм голям почитател на игрите, в които трябва да смятам точки на листче. Лично на мен ми е досадно. Естествено има решения и на този „проблем“ – винаги можете да използвате приятел, обичащ сметките (математик, счетоводител, статистик, програмист и т.н.); използвайте децата си, трябва да се упражняват по математика; очевидно има и програмисти, които не обичат да смятат и са направили приятна апликация Board Game Buddy, която ще ви улесни.

Образователна стойност

Винаги ще наблягам на това, че с всяка игра може да се предаде знание или умение. Обърнете внимание на страница 15 от правилата! Няма как да не се впечатлявам и радвам, когато се отделя време и място да бъде давана информация за реалните факти, които са вдъхновили или участват в дадена игра. Тук с няколко реда, са представени всички животни и местообитания, които ще видите на масата си. Заслужава си да ги прочетете и дори да потърсите повече информация.

Дори различните цели отразяват моменти от биологията на видовете –  елените са на стада, двойките  и тройки мечки могат да са женски с малки, те винаги трябва да са на разстояние една от друга, защото са строго териториални, линията от сьомги е тяхното пътешествие по реката, мишеловите също са на разстояние защото са силно териториални.  Бихте могли и да поговорите с децата  си за нашите планини, долини, реки и видове, като замените Каскадия, защото част от тях са близки, а други имат съвсем подходящ еквивалент.

Макар и косвено, играта засяга и един сериозен проблем – фрагментацията на местообитанията и защо тя е една от най-големите и трудно преодолими заплахи за живата природа, както и напомня, че всяка екосистема има определен капацитет. Много лесно биха могли да се илюстрират и обяснят след всяка една игрова сесия на базата на получените резултати.

Разбира се, както повечето настолни игри, Каскадия помага за развитие на логиката, а конкретно в този случай и за пространственото мислене.

Спирам, оставям ви да потърсите сами информация и да развиете идеите си.

Оценка

 Ако харесвате леки до средно тежки, абстрактни-пъзелови игри, които обаче имат и красив външен вид и дори тема, то Cascadia е за вас и имате моята гореща препоръка за нея. Ако не знаете за какво точно говоря, можете да пробвате онлайн версията (https://cascadiagame.github.io) и след това бързо да отидете до близкия магазин за настолни игри.

 

                 Оценка

Визия  : 5 / 6

Геймплей : 5.5 / 6

Преиграваемост : 5.5 / 6

                                        Крайна оценка : 5.5 / 6