Настолна игра "Merv"

Ревю: По „Пътят на коприната“ – Merv

Предна корица и част от компонентите на настолната игра "Merv"

Помните ли, бях ви разказвал за „най-безпогрешната система за локализиране на „евро“ настолна игра“ ? Тези от вас следящи редовно ревютата на Board Delights няма как да са пропуснали. А за всички останали ще трябва да повторя. Не знаете какво е „евро“ игра ? Ай ай ай.

„Евро“ игрите са представителите на едно от двете големи течения или школи в нашето хоби. Те залагат повече на механиките, отколкото на тематичност. В тези заглавия обичайно геймплея е полиран до съвършенство, за сметка на игровата атмосфера, игровите компоненти и цялостното усещане, предлагайки една главоблъсканица, един вълнуващ стратегически ( обичайно ) пъзел.

А „най-безпогрешната система за локализиране на „евро настолна игра в света“ използва следния изпитан метод : ако заглавието на една игра е име на град, то става дума за „евро“ заглавие. Естествено, от това правило има и изключения, които само го потвърждават. Ако обичате историята, от заглавието на това ревю ви става ясно, че днес ще си говорим за „евро“ настолна игра. Игра появила се преди няколко месеца и включваща интригуващи геймплей елементи, за които ще ви разкажа в следващите редове. Скачайте на камилите и към потъналите в забрава столици на човешката цивилизация !

Сърцето на Коприната

Основната част от игралното поле в "Merv"

„Merv” е стратегическа, „икономическа“ игра за до четирима играчи. Геймплеят на играта залага на богата палитра от механики, сред които менажирането на ресурси, активация на екшън полета подобна на „roundel“, събиране на колекции, модуларен борд и прочие – един истински микс, предизвикателство за всеки геймър. Дизайнер на играта е Фабио Лопиано ( Calimala ; Ragusa ). Издатели са Osprey Games.

„Merv” се опитва да проследи възхода и падението на един от най-великите градове в човешката история. Едноименният град, разположен в Централна Азия, в сърцето на енигматичния „Път на коприната“, съществува като средище на икономика, политика, религия и култура от третото хилядолетие преди Христа, до XVIII век. Разрушаван и разграбван на няколко пъти, Мерв е една от перлите на човешката цивилизация, град останал пословичен с огромното си влияние върху цивилизационното развитие на целия район.

В „Merv” вие сте предприемчиви търговци, опитващи се чрез ловки сделки и дворцови манипулации да натрупат солидно количество средства. С тяхна помощ, освен да издигнете личното си положение, помагате за развитието на града и за отбраната му от ордите монголски нашественици. Накрая на играта този от вас генерирал най-много точки е краен победител, спасител на града и негов най-влиятелен гражданин.

Кубчетата - още една отличителна черта на "евро" игрите

Още една харектеристика на „евро“ настолните игри – в тях играете за точки. Е, както разбрахте и „Merv” не е изключение от това правило. Играта продължава точно три рунда, обозначени като „години“, а във всеки от тях имате точно четири рунда/хода – или общо дванадесет действия в цялата игрова сесия. През тях трупате точки от различни източници…ама от много ! Накрая, след допълнително финално точкуване, играча с най-много точки печели.

Подготовката за игра в „Merv” не е никак бърза, но за сметка на това е интуитивна. На достъпно за всички място поставяте централният борд. В неговият център посредством плочки подреждате самия град – локациите за поставяне на сгради. Последното става на случаен принцип и е част от концепцията за преиграваемост в играта. Останалата част от централния борд е заета от останалите „локации“ в „Merv” –  отделните обществени сгради в града.

Всяка от тях получава също самостоятелен сет-ъп : в „Библиотеката“ поставяте токени „Скролове“ ; на „Пазарът“ токени със стоки  и фигурки на камили ; подреждате картите с контракти във низходящ ред ; във „Голямата джамия“ пък са токените са ъпгрейди, камили и още маркери ; „Каравансараят“ пък попълвате с изтеглени на случаен принцип осем карти от тестето с карти „Караван“.

Изморителна работа както ви казах. Горещо ви препоръчвам да използвате поне още един играч за подготовката на „Merv”. Играта пристига с ужасно количество токени и маркери. И не е никак лоша идея преди началото на първата ви игрова сесия да запознаете играчите с основните геймплей концепции. Всяка от тях кореспондира с локациите от централния борд, които изброих по-горе.

След като всеки от играчите вземе всички компоненти в избран от него цвят  последните са мийпъли, сгради и дискове ) и ги разпредели на съответните стартови позиции по разнообразните „скали“ – играта може да започне.

Математиците на Коприната

Поставяне на сгради в настолната игра "Merv"

Преди да говоря за геймплеят на „Merv”, трябва да направя едно бързо уточнение. Не гледайте на следващите редове като на подробна инструкция за игра. Правилата на играта не са малко на брой и имат доста специфики, затова ще се опитам да ви обясня основните им концепции. А на вас оставам да ги изследвате в дълбочина.

Най-важната част от „Merv” е централната зона от игралното поле, която представлява самия град. В началото на играта го „заселвате“ с плочки на случаен принцип. Върху плочките, означавани в играта като „строителни локации“, има няколко символа – кубче в определен цвят ; вид екшън представен с иконка-символ ; напомняне за универсалното действие „поставяне на войник “ и място за поставяне на къщичка във вашия цвят.

Да, и в „Merv” както и в други популярни „евро“ игри ( бел.ред. „Монополи“ ? ) ще поставяте „къщички“ във вашия цвят, които ще ви носят териториално и икономическо предимство. Гледайте на тях като на „търговски кантори“ разпръснати из града. Помага.

Както вече споменах, „Merv”  преминава през три епохи, означени като „години“. Всяка епоха включва „екшън фаза“, разделена на четири хода. След втората и третата година в играта имате фаза на „нападение на монголите“, в което може да запишете точки…а може и играта да ви накаже за липсата ви на далновидност.

Поставяне на мийпъл в играта

Всеки един от ходовете в „Merv” играта е елегантно простоват, но предлагащ ужасно много възможностти. Вземате вашия „мастър мийпъл“, който предварително сте поставили в нещо подобно на „писта“ около зона с плочките изграждащи града и го поставяте в един от съответните „екшън“ слотове. В първи и трети ход на всяка година, това е слот вертикално над града, а във втори и четвърти – хоризонтално.

След като поставите „мастър мийпъла“ си на избрания „екшън слот“ избирате и активирате една от плочките на съответния ред или колона. Ако на нея няма „къщичка“, поставяте така във вашия цвят. След което генерирате „ресурси“ от новопоставената „къщичка“ и от всички ваши предишно поставени на реда/колоната „къщички“. Ако активирате локация с „къщичка“ на ваш опонент – той получава ресурс. След което преминаване към извършване на действие.

В „Merv” винаги имате избор между три действия. Да използвате действието обозначено със икона-символ върху съответната плочка. Да придобиете „услуга“. Или да „поставите войник“.

Това е сърцевината на геймплея в „Merv”. Въртите „мастър мийпъла“, избирате слот, активирате плочка, грабвате „ресурси“ и изпълнявате действия. Както обаче може да се досетите – „дяволът е в действията !“. Последните са няколко на брой и като цяло са свързани с останалите зони от игралното поле, представляващи конкретни локации в града.

Тук е редно да кажа, че „Merv” е класически представител на „евро“ жанра в настолните игри, където на пръв поглед грешен ход няма. Всяко действие ви носи точки. Дали на момента или в бъдеще – ще си ги получите. И това усещане веднага попива във вас, още само след един или два хода в играта. В крайна сметка обаче…някои действия са като цяло по-добри от други, но към това ще се върнем в края. Нека си кажем по две-три думи за всяко.

Картите събирате в колекции за точки в края на играта

Започваме с действията обозначени с икона-символ върху градските локации. „Каравансараят“ идва с карти. На тях има изобразени подправки и „екшъни“. И тук идва „красотата на натрупването на правила в „Merv”…като във почти всяко „евро“. Може да платите колкото искате кубчета ресурси, за да вземете толкова карти, но кубчетата трябва да са от един цвят. Нещо повече. В началото на играта може да взимате само един вид от тези карти ( те са четири ) и за да получите право на повече трябва да го „отключите“ върху специална скала „Влияние“.

Скоба за скалата влияние. Там се движите напред като „поставяте войници“ и поставяте стени около града. Когато се грижите за неговата отбрана срещу монголите. Тази скала ви отключва „услуги в двореца“ и възможност за вземане на карти от повече от един вид.

След като приключите вземането на карти, ако имате една или повече двойки от един и същи вид подправки/карти, то веднага активирате бонус умението изобразено на тях. Картите пък точкувате на края на играта в „сетове“ от различни. А между „годините“ – в „Двореца“, ако имате мийпъл в „Залата за подправки“.

"Двореца" е място за правене на точки в "Merv"

Скоба за „Двореца“. Това е още една локация/зона от борда в „Merv”. Съща така това е и вид „екшън“, които ще намерите по плочките. Когато го използвате може да пращате ваши мийпъли в отделните му зали. Срещу кубчета с ресурси. Идеята е, че между „годините“ тези зали на двореца се точкуват за различне неща : токени „Скролове“ ; карти от „Каравансарая“ ; токени „Стоки“ ; позиция от скалата във „Голямата джамия“. В „Дворецът“ също така се намира скалата „услуги“. Когато се движите по нея, това са директно точки в края на играта.

Пак на „екшъните“ и да видим какво се случва в „Библиотеката“. Тук си купувате токени „Скролове“, отново срещу кубчета ресурси, но тоя път различни. „Скроловете“ пък ползвате, за да си купите ъпгрейди ! Последните са лимитирани и „първия по време има първи избор“. Освен това токените „Скролове“ могат да ви донесат точки между „годините“.

Токените "Скролове" и плочките с ъпгрейди в настолната игра

От „Библиотеката“ продължаваме нашата обиколка из борда и геймплея на „Merv” към „Голямата джамия“. Тук имате една скала, по която се движите плащайки с кубчета от съответно посочен цвят ( бел.ред. или бели…те са универсален „жокер“ в играта ) и получавате „благинки“. Като цяло хубаво място. Може също да ви донесе точки в точкуването между „годините“.

Скоба за „същинката“ на геймплеят в „Merv”. Вероятно ви става ясно, че всички опции в играта са свързани в един много приятен за разплитане пъзел. Взимате едни неща от тук, за да ги ползвате на друго място, за да вземете от там нови работи, които да ползвате на четвърто място. И всичко това в ситуацията на конкуренция за позиции, „къщички“, ъпгрейди, карти „Поръчки“ за точки ( да, и това има ) и т.н. Няма как да не бъде очарован от толкова приятно изпитан, стратегически и предизвикателен геймплей.

Останаха ми още две местенца от града в „Merv”. На „Пазарът“ вие изграждате „търговски маршрути“. Тук ще е откриете своеобразна карта показваща близките градове по „Пътят на коприната“. Всеки от тях предлага някакъв вид стока. Последните си набавяте, за да изпълнявате картите „Поръчки“. Но ви трябват „търговски маршрути“, които обозначавате с маркери във ваш цвят. А ако нямате, може да заплатите с камили – още един от ресурсите в играта.

Последният вид иконка-символ в „Merv” са „Градските стени. Тук нещата са логични – плащате кубчета ресурси, за да постройте определен сегмент от крепостната стена на града. Последната издигате около централната част на игралното поле.

Стените както и войниците ( мийпъли ), които поставяте с отделно действие, ви служат в етап на „Монголско нашествие“. В краят на втората и в краят на третата „година“ трябва да защитите града от нашествие…от всички страни. За тази си работа получавате точки – дори повече, когато защитавате локация с „къщичка“ на ваш опонент. Ако не успеете – трябва да премахвате „къщички“.

Копринени механики с пикантен вкус

Финални думи за „Merv“. По традиция, ще премина през няколко категории, започвайки с „визията“. Илюстрациите в играта са дело на едно от най-големите имена в хобито – Иън О’Тул.

Не съм най-големият му фен ( не ме убивайте с камъни ), но „Merv“ просто изглежда фантастично ! И това без в играта да има някакви „сериозни“ илюстрации. Липсата на последните не се усеща дори. Заради прекрасната палитра от избрани цветове, които ви пренасят в легендарния град. Може да усетите вибриращия, богат пазар в града. Да подушите екзотичните подправки. Да усетите издигащите се крепостни стени. „Merv“ е мнооого далеч от тематична игра, но визията ужасно много помага за все пак някакво усещане около масата.

Геймплеят на „Merv“ е стегнат, елегантен в основата си и богат на опции. Последните обаче не са никак лесни за запомняне. Играта е пълна с множество мънички правила, които може да пропуснете. Книжката с правила от своя страна е сравнително добра. Играта определено е тежка и леко „сухичка“, типичен представител на „евро“ жанра. Определено бих я препоръчал за почитатели на този жанр, за геймъри обичащи подобни стратегически главоблъсканици.

Ако трябва да обобщя – играта ми хареса. Имам само една критика. Струва ми се, че някои опции за трупане на точки, са чувствително по-надеждни от други. Разбирайте, част от действията са както по-евтини, така и генериращи повече точки. Това особено си пролича в последната ми сесия на „Merv“, която беше за двама. Естествено, правейки подобно заключение има голяма вероятност да не съм прав. Но както ми беше казал един мъдър човек в нашето хоби : „Факта, че се е породило такова усещане не е окей, дори да не си прав“