Наследство от детството – Legacy of Dragonholt

 

От Христо Симеонов
 
Като се замисля, нямаше какво друго
да очакваме от „
Fantasy Flight Games. Един от най-маститите производители на настолни игри в
последните години се превърна в една добре смазана машина за пари, която
изстисква и последните ви джобни с перфектно рекламирани и представени заглавия.
Не винаги игрите излизащи под тяхната шапка за достатъчно добри, но „
FFG винаги ще намерят начин  да ви
ги продадат.
 
    На пръв поглед така изглеждаха нещата и с „Legacy of Dragonholt. Когато играта наводни магазините в края на миналата
година, тя разпалено бе представяна като „нова и иновативна приключенска игра“.
Нямаше как да пропусна подобно смело
твърдение и без да губя миг се насочих към играта. В следващите редове ще ви
споделя какво мисля за нея.
 

Спускане в Теринот
 
Ще откриете шест книжки с приключения
    „Legacy of Dragonholt“ е кооперативна,
ролева игра с елемент на
storytelling/
разказване на истории / за един до шестима играчи. Върху кутията
гордо стой името на Ники Валенс ( „
Eldritch Horror“, „Mansions of
Madness“ ),
но реално върху играта, в ролята
на дизайнери, са работили доста повече хора – затова може да я определим като
един плод на колективен труд. Издател е „
Fantasy Flight Games“.
 
    „Legacy of Dragonholt ни пренася в магическият, фентъзи свят на Теринот, познат
ни от редица заглавия като „
Runewars, BattleLore, “Descent”, “Runebound” и други. Теринот всъщност си е фентъзи вселената на „FFG“. В нея
компактно съжителстват теми, персонажи и събития познати от най-популярните
произведения във фентъзи жанра, които са обогатени и им е предаден собствен
дух. Теринот е класически, средновековен фентъзи свят, пълен с магьосници,
смели войни и страховити дракони, който като обем на съдържението към момента
застрашително може да съперничи на „
Forgotten
Realms
Setting“ от „Dungeons&Dragons“. Типично за
жанра, играчите влизат в ролята на герои, впускащи се в приключение, което ще
промени съдбата им.
 
Може ли приключенска игра без предмети ?
    „Legacy of Dragonholt“ залага шумно
на богат микс от популярни в приключенските игри механики. Играта претенциознно
заявява, че ще ви предложи микс от ролеви и разказвачески похвати, представени
в един „отворен свят“ ( по подобие на редица видео игри ), в който сами ще
изградите вашето приключение. Както споменах „
Legacy of Dragonholt“ е
кооперативна игра. Основния акцент обаче е върху разказването и преживяването на едно вълнуващо приключение, а
не върху крайната победа. Всъщност няма как да говорим за победа в подобен род игри.
Нещо повече – вашите герои в „
Legacy of
Dragonholt
“ не могат да умрат. Когато понасяте
щети, просто намаляте възможностите си за използвате на определени умения. За това
обаче малко по-късно. „
Legacy of
Dragonholt
“ залага на няколко основни геймплей
момента, компактно кодирани и записани още върху кутията на играта, които
смятам да разгледам в следващите редове.
 
На вълната на приключението
 
Листите за направа на герои
    Веднага правя едно уточнение и то с цел да
ви успокоя. Няма да ви разкрия нищичко от историята на „
Legacy of Dragonholt“. В ревюто ще акцентирам върху геймплея на играта, а историята ще оставя
на вас, защото тя е основата. И наистина си струва.
 
    Причината истински да се
развълнувам от „
Legacy of Dragonholt“ беше определянето й за ролева игра. Като стар ролевеец
( велика дума ) нямаше как да не трепна пред нещо новичко, дело на „
FFG“, което изглежда
толкова обещаващо.
 
    Ентусиазмът ми продължи да се
разпалва още при отварянето на кутията на „
Legacy of Dragonholt“. Вътре в нея
откривате шест книжки с приключения и наръч от
character sheets /  листи за герои /,
а скромната книжка с правила започва с фундаменталните за всеки ролеви играч думи
– „преди да започнете да играете, трябва да си направите герой“. Направо мед ми
капна на сърцето. „
Legacy of Dragonholt“ пристига със специална книжка с правила за направа на
герой. Самият процес ужасно много прилича на този използван в последното издание
на
Dungeons&Dragons. Избирате си раса от няколко възможни, като за тях може
да се каже, че са класически – човек, елф, джудже, гном…има и котколак де !
След това трябва да се спрете и на „клас“ или казано на мъгълски – вашата професия
в света на Теринот. Тук изборът е доста интригуващ, като има както доста екзотични
неща като „
aптекар“ ( което си е някакъв
алхимист ), така и стандарни за жанра като „бард“, например.
 
В играта има САМО шест токена…
    В „Legacy of Dragonholt“ се залага на
система базирана на умения (
skills ). Поне с такова впечатление оставате при създаването на
герой, защото сте любезно помолени да си изберете умения, които да отговарят на
вашата раса и клас. Доста итригуващо в „
Legacy of Dragonholt системата на уменията има пряка връзка с
точките ви „стамина“, така де – своеобразните ви точки живот. Колкото повече умения имате –
толкова по-малко точки „стамина“ имате в началото на играта. Тематично си го
представете така : играете с войн, който може две нещица – да се бие с меч и да се пази със
щит, затова и получавате максимален брой точки „стамина“ ; избирате да сте
магьосник, прекарал най-хубавите години от живота си в ровене из прашасали и
забравени от времето томове, владеете стотици магии, но и най-лекия вятър може
да ви събори на земята, с тройна пневмония.
 
    Ще бъда искрен с вас – системата „умения
= стамина“ ужасно много ми допадна. Тя намира още едно проявление в хода на
играта. Когато поемете определено количество щети и загубите точките си „стамина“,
героя ви не умира, но губи възможност да използва някое от уменията си, по ваш
избор. Доста елегантно геймплей решение, което като се замислите си е
тематично.
 
    И за да завършим с направата на
герои
, стигаме и до момента с избор на „background”. Произхода на персонажа ви, неговите цели, идеали и недостатъци отново си е
директна заемка от
D&D 5E. Основната цел е да вдъхнете живот на творението си, да му
дадете индивидуалност и място под слънцето на Теринот. Именно наличието на „
background” си е и
многообещаваща предпоставка за ролеви елементи в геймплея на „
Legacy of Dragonholt“. Или поне така мислех, докато не започна същинската игра.
 
Четене му е майката
    Каквото и да ви говорят за „Legacy of Dragonholt“, знайте едно – това си е „choose your
adventure“ 
игра. Или както са по-известни тези неща
у нас : книга – игра. Започвайки от стартовата книжка, та през всичките шест такива
с приключения, попадате на номерирани параграфи с текст, като всеки един води
към един или повече други, на база на вашия избор. Веднага ще попитате – а къде отиде
ролевият момент ? Никъде. Него просто го няма. Или хайде, за да бъдем честни –
ролевите елементи приключват с направата на герой. От там нататък няма
значение. Дали сте елф, човек или орк. Дали в историята си до момента, героя ви
е бил сираче, син на богат търговец или престолонаследникът на трона.
Единствено значение има дали разполагате с някое умение или не.
 
    Последното далеч не е иновативно
и е познато от доста други подобни заглавия, като „
Tales of Arabian nights“ , например. В „Legacy of Dragonholt“ ако разполагате с някое умение, то може да го използвате, за да „отидете“
на друг пасаж и да ви се случи нещо различно. Но това не е възможно винаги.
 
Селчето Dragonholt е богато на опции
И макар, че същинските ролеви
моменти липсват от геймплея на „
Legacy of
Dragonholt
“, играта предлага доста интересни
нещица. Персонажите ви търпят развитие, вдигат „нива“ и отключват нови
умения. Важно значение за решенията ви играе и времето, което е изтекло в хора
на игровата сесия. В „
Legacy of
Dragonholt
“ си има цикъл ден и нощ и в зависимост
от времето, когато посещавате определени места или разговаряте с определени
персонажи, пред вас може да има допълнителни опции.
 
    Казвайки ви всичко това, стигам и
до елемента на „отворен свят“, който също е толкова горещо рекламиран от „
FFG“. Трудно мога да характеризирам случващото се в „Legacy of Dragonholt“ по този начин…защо всичко е предварително написано. Да, изборите ви
оказват значение. Но няма случайно генерирани събития. Няма как и да има в
подобна игра. Ала макар и да не е същински „отворен свят“, света на „
Legacy of Dragonholt“ е достатъчно богат.
 
Много шум за нищо…или
 
    „Legacy of Dragonholt“ е
интригуваща и амбициозна игра. Всъщност, подобно на така добре познатите и
обичани у нас книги-игри, трудно бих я нарекъл игра. Играчите получават една
отлично написана и структурирана история, която се разкрива пред тях на база на
техните решения. Така широко рекламираните ролеви елементи в геймплея са просто
един щрих. За една компания от играчи, обичаща да се вживява и разказва истории
те могат и да послужат, ала за всички останали могат и да бъдат едно досадно
задължение, защото по никакъв начин не влият. Разберете ме правилно – „
Legacy of Dragonholt“ не е Dungeons&Dragons или която и да е ролева система. Не се заблуждавайте да
се насочвате към нея с тази мисъл.
    Откъм визия и компоненти, играта е на
очакваното за „
FFG“ ниво…макар и съдържанието й да е оскъдно.„Legacy of Dragonholt“ пристига с
няколко книжки, листове за герой, шест ( 6 ) (подчертавам – шест) токена и
тесте с тридесетина карти, изпълняващи ролята на предмети. Към тях добавяме и
разни благинки от чисто разказвачески характер – дневник, карта на селището Драгънхолт,
разни писма от неигрови персонажи и други нещица, важна част от историята,
които ще запазя в тайна. Като избор на материали, цветове и илюстрации всичко е
превъзходно и помага неимоверно за да се потопите в атмосферата на Теринот.
 
    И за финал дежурният въпрос –
струва ли си „
Legacy of Dragonholt“ ? Той стой доста на място в края на това ревю, защото
играта пристига в родните магазини за настолни игри на цена малко над стотина лева. В същността
си „
Legacy of Dragonholt“ е книга-игра, а сто лева за книга-игра са си малко
множко. Добре де, вътре всъщност откривате няколко книги-игри. Но все пак – за стотина
лева ще си купите една купчина книги. Трудно ми е да дам оценка, дали да си
струва да си набавите „
Legacy of
Dragonholt
“. Историята е наистина чудесна и ще
бъде истинско удоволствие да я разкриете. Играта е подходяща както за „
die hard“ играчи и
фентъзи фенове, така и за начинаещи и деца. Също така с лекота позволява да се играе с голям брой хора, като удоволствието не се губи. 
 
    Но пък високата цена определено си е
спирачка. Трябва да отбележим и факта, че веднъж преминали през „
Legacy of Dragonholt“ едва ли
повече ще се върнете към нея.  Все пак,
ще ви я препоръчам. Да, разочаровах се от липсата на същински ролплей, но пък
приключенията са отлично написани и интригуващи. И накрая ще ви дам жокер,
който няма да се понрави на аверите продаващи настолни игри…ама какво да се
прави. Купете си „
Legacy of Dragonholt“ на „партия“ с няколко авера, разделяйки си цената й. Така
ще получите най-доброто вложение за парите си.
 
Препоръчвам задължително ЗА :
 
1. Родители без въображение
2. Хора с неизживяно детство по книгите-игри
3. Всеядни фентъзи читатели
 
Оценка :
 
Визуално оформление и компоненти : 6 / 6
 
Геймплей : 4 / 6
 
Преиграваемост : 4 / 6
 
 
Крайна оценка : 4.5 / 6