/Продължение от „Зимата на нашите мъртви“/

Човечеството на кръстопът
 
Най-тематичният компонент в „Dead of Winte“
    “Plaid Hat games” в месеците
преди премиерата на
“Dead of Winter”
говореха надълго и нашироко за „
Crossroads” механиката – революционна новост, която ще окаже голямо
влияние върху хобито и ще ознаменува цяла серия от игри, които предстои да
издадат.
 
    Цялата “Crossroads” механика е събрана в тесте с карти. В началото на хода на всеки играч,
стоящия в дясно на него му изтегля най-горната карта от тестето.
“Crossroads” картите съдържат няколко неща. 
Първото е условието за
активиране на картата. Те са разнообразни и варират от просто движение на един
от персонажите, та до извършването на определени действия. Ако условието се
случи, то играчът държащ картата спира хода на активния играч и му прочитa картата. Текста върху картата съдържа няколко кратки изречения, коiто имат
чисто тематична цел. Те описват какво се случва. На пътя ви се изпречва
загадъчен непознат; откривате възрастна двойка на предела на силите им ;
ставате свидетел на ужасяваща случка, в която едно от дечицата в „Колонията“ захапва до кръв свое приятелче, в опит да имитира немъртвите…сред които е и
неговото собствено семейство. Вариациите са много и всички са отлично попадение
в темата на
“Dead of Winter”. След краткото
описание е време за избор. Той е възможен по два начина – чрез избор, направен
от цялата група или индивидуално ваше решение, измежду няколко възможни.
 
    “Crossroads” картите са
изумително тематична добавка към геймплея на
“Dead of Winter”. Всяка една от тях ще ви пренесе
още по-дълбоко в хаоса на зомби апокалипсиса. Изборите, които правите обичайно ще имат ключове значение за групата. Те могат както да помогнат, така и да й навредят в дългосрочен план. На повече карти, изборите са
обичайно в ущърб на „Колонията“, утежняващи и без това ужасното ви положение.
“Crossroads”
механиката е допирната точка между 
“Dead of Winter” и ролевите игри. Тя ще превърне всяка от вашите игри в
уникално преживяване.  Механиката
гарантира, че никога няма да изиграете две еднакви игри на
“Dead of
Winter”
. Картите обогатяват неимоверно темата и
цялостната атмосфера на играта.

Нощта е дълга…
 
Кутията на допълнението е зловеща
    Около две години след официалната
премиера на
“Dead of Winter”, “Plaid Hat Games” най-накрая ни зарадваха с така дълго чаканото допъление, носещо зловещото
име „
The Long Night”. Нещо повече –  допълнението освен, че може как да бъде
интегрирано към базовата игра, позволява и да се играе напълно самостоятелно.
 
    Нека първо ви кажа, какво е
новото, което може да откриете в кутията на
“The Long Night”
С малки
изключения, правилата на играта остават абсолютно недокоснати( гласуването за
първи играч е интересна механика ). Запознатите с оригиналната игра, ще открият
няколко интересни промени – нов тип барикади, нов вид рани за вашите персонажи,
които ги водят до отчаяние и неособено учтиви „безпомощни оцелели“. Всяко едно
от тези нещица допринасят за темата на играта, но и я прави по-трудна за побеждаване,
което не смятам, че е особено нужно –
“Dead of Winter” си е достатъчно трудна игра.
 
Raxxon ви предлага готини оръжия,но…
    Най-силното оръжие на “The Long
Night”
са трите модула, които ще откриете в
кутията. На тях най-добре ще се насладят опитните играчи. Не бих казал, че
препоръчвам, които и да е от тях за напълно начинаещи играчи. Според мен те са напълно
съзнателно насочени към феновете на оригиналната игра.
 
    Първият модел носи названието “Raxxon” и включва нова, седма „локация“ – лабораториите на
едноименната могъща корпорация, която е главен виновник за зомби-вируса. Ако
търсите предмети в Раксън, ще се натъкнете на доста прелюбопитни нещица, като
експериментални оръжия и медикаменти, който чувствително ще подобрят шансовете
ви срещу немъртвите. Всичко това си има и цена обаче – изпълзели от подземните
коридори на лабораториите на
“Raxxon”, срещу „Колонията“ ще тръгнат пълчища от…специални зомбита. Последното ви звучи
странно, ами представете си подобрени версии на немъртвите, които умират
по-трудно и то по-специфичен начин. Цялостното ми впечатление от
“Raxxon” е сравнително положително. Новата локация е интересна,
новите зомбита също. Но. Да, има но. В началото на играта,
“Raxxon” ще е интересно място за вас. Към средата на игровата ви сесията
обаче, напълно ще я забравите, погълнати от опитите да се справите с поредната
криза или в опитите ви да откриете предателят. Именно затова не бих описал този
модул като задължителен. Той е по-скоро вариант да разнообрази играта ви и то
без да се натрапва излишно.
…и самият Night King

 

    Вторият модул в “The Long
Night” e
озаглавен „Bandits” и вероятно се досещате какво ще откриете в него. Той също
включва допълнителна локация, Свърталището на бандитите и цяла купчинка
фигурки.  Бандитите лично на мен ми
допаднаха много повече от Раксън. Трябва да спомена обаче, че този модул усложнява неимоверно много
“Dead of
Winter”
и абсолютно не го препоръчвам за хора
незапознати с играта. Причината за това е, че бандитите запълват места за
персонажи по локациите. В края на всяка
“Colony Phase”, бандитите отмъкват
карти от тестето на съответната локация и ги прибират в свърталището си, от където
играчите могат да си ги връщат обратно, следвайки специални правила
. Най-култовото нещо от този модул обаче е възможността
играч изгонен от „Колонията“ да стане лидер на бандитите. Той поема пълен
контрол над тях, плюс своята нова специална мисия. Това нововъведение за мен е
липсващото парче от мозайката, което дава пълен смисъл на фигурата на изгонение
от „Колонията“. И естествено – всичко пак е супер тематично !
Бандитите…известни още като терористите
    Последният модул ми е любимия,
защото е толкова елегантно елементарен, че с лека ръка го препоръчвам за всяка
ваша игра на
“Dead of Winter”. Той носи
названието
“Improvements” и позволява на
играчите да подобряват условията за живот в Колонията ( не английският си, за
жалост ). Последното става, като те събират колективно специални токени.
Модулът се явява в огромна помощ на играчите, което е страхотно предвид
трудността на
“Dead of Winter” .
 
Струва ли си “The Long
Night” ?
Да. Новите персонажи, новите тематични
добавки и трите модула са чудесно допълнение за всеки почитател на
“Dead of
Winter”. Плюс това допълнението идва с осезаемо по-качествени компоненти.
 
    Ако тепърва се запознавате с играта
и се чудите дали да си купите
“Dead of Winter” или “The Long Night”, то моето
скромно мнение  е, че трябва да се
насочите към базовата игра. Този мой съвет преживя сериозен катарзис, докато се
запознавах по-обстойно с допълнението. При първият ми сблъсък с него, бях
просто отвян от по-добрите компоненти и от модулите. След всяка следваща сесия
обаче, любовта ми към базовата игра се увеличаваше за сметна на
“The Long
Night”. 
 
Част от новите персонажи – слепец и Тирион…
    Не ме разбирайте грешно – не казвам, че
разширението е лошо. Просто базовата игра е по-подходяща за начинаещи.
Тя предлага повече и по-балансирани персонажи – тези в допълнението имат
странни специални умения. И може би най-важното – картите
“Crossroads”. Когато
играте базовия
“Dead of Winter”, почти всяка
изтеглена карта се реализира, което внася нужния елемент на
“storytelling
в играта и издига атмосферата й на
феноменално високо ниво. Първата игра, която играх на
“The Long Night” продължи около 3 часа и се случиха само две или три “crossroads”
карти. Това повлия сериозно на
атмосферата…която просто не се получи. Тестето с въпросните карти в
допълнението е много, много странно. С риск да си навлека гнева на някой –
според мен
“Plaid Hat” са останали
без идеи какво да включат в тях ! Разпиляни, несвързани, активиращи се странно
и даващи ви още по-странни избори, те въобще не могат да се сравняват с
“crossroads”
картите от базовата игра. Именно заради
това и заради по-големият ( с десет повече ) брой персонажи, ви препоръчвам
“Dead of
Winter”
, пред “The Long Night”. Допълнението ще получи по-добър прием сред запознати с
базовата игра играчи, отколкото сред начинаещи.
 
Заключение
 
    “Dead of Winter” е игра, която
всеки в хобито трябва да опита. Казвам „опита“, защото всяка сесия е
преживяване. Темата ви поглъща, карайки ви да си задавате толкова много морални
въпроси. Като всеки добър продукт в зомби жанра, ордите живи мъртъвци са
последното нещо, което ви притеснява.
“Dead of Winter” изследва отношенията между хората – сърцевината на всеки
конфликт. Играта се фокусира върху това, как да останем хора, сред ужасите
които ни заобикалят.
 
    “Dead of Winter” е игра, която
ще помните дълго и към която ще се връщате често. Смело мога да заявя, че това
е една модерна класика, която заслужава да бъде в колекцията на всеки уважаващ
себе си геймър.
 
Препоръчваме задължително ЗА:
 
1       1. Всички
2.      2. Зимните вечер
3.      3. Рик и компания
4.      4. Когато искате
стойностна игра със зомбита
 
Оценка :
Арт и компоненти : 5 / 6
 
Геймплей : 6 / 6
 
Преиграваемост : 6 / 6
 
 
Крайна оценка : 6 / 6
 
 

 

“Dead of Winter” и нейното
допълнение, както и много други страхотни настолни игри може да откриете при
нашите приятели от
Ozone.bg
ЦЪКНИ МЕ !!!