Домът на злото – Betrayal at House on the Hill
минем директно на темата.
както е по-политически коректно да го наричаме – денят на Вси светии ( по
католическата традиция ). Като следствие от модерните културния влияния, макар
и отричан и у нас този ден започва да се настаня като празник…или поне някакъв
повод. В нощта на 31-ви октомври улиците ще се напълнят с причудливо маскирани
люде, които ще се насочат към предварително избрани локации, за да празнуват
Хелоуин.
сполучлив начин да отбележите Хелоуин. Те създават чудна,
магическа атмосфера, която напълно гореспондира с празника, чийто корени
откриваме в древните езически ритуали.
една игра, която съдържа всичко което ви е нужно за Хелоуин парти с настолни
игри. И макар да не блести с гениални механики и да има немалко проблеми, за
мен това е най-тематичното хелоуин предложение. Нека да влезнем заедно в
прокълнатата къща на хълма…какво ли ни чака вътре…а дали ще я напуснем някога.
Персонажите пристигат с предварително оцветени миниатюри |
най-добрите традиции на хорър жанра. Дизайнерите зад играта са цяла плеяда от
известни лица, сред които изпъкват имената на Майк Селинкър, Брус Гласко и Роб
Давьо. Издатели са “Avalon
Hill” ( “Hasbro” ) и “Wizards of The Coast”.
които пристъват в зловещо изоставено имение, в опит да разкрият тайните му.
Играта за почва като абсолютно, сто процентово кооперативно приключение, но
след един момент се превръща в игра от типа „ един срещу всички“.
Hill” играчите ще открият много механики.
Играта трудно може да причислим напълно към някои от популярните жанрове.
Основно място в геймплея заема елемента на сглобяване на къщата от самите
играчи. Те отварят стая след стая, като последните се представени като
квадрадни плочки, които заемат определено място в къщата. Всяка игрова сесия на
“Betrayal at House on the Hill” ще ви
предостави разнообразен дизайн на имението – създаден по ваш собствен вкус.
Важно място в геймплея заема и хвърлянето на зарове и движението на геройте ви.
Ако все пак трябва да причисля “Betrayal at House on the Hill” към някой популярен жанр, то без да се замисля бих посочил този на “storytelling”
игрите. Именно посредством разказването
на история, която се случва пред вас и по ваша воля, играта блести най-силно. “Betrayal
at House on the Hill” е на първо място изключително
тематична игра, а след това идват на дневен ред всички останали механики.
Картите имат водеща роля в играта |
играчите и да ги разберат.
един измежду шест герой. Те са представени в играта с фигурка и
персонален борд, съдържащ определени характеристики. Последните се делят на
физически и психически способностти на героя ви и имат чисто геймплей значение, защото се
използват в хода на играта за извършване на разнообразни тестове.
at House on the Hill” обхваща преместване на фигурката
ви с определен брой полета, вече отворени/разкрити стаи в къщата и отварянето
на нова локации. Ако върху плочката с новооткритата стая има символ, то това
ознаменува краят на хода ви.
търкалят из имението. Повечето ви позволяват да ги използвате на вашия герой,
като му повишават характеристиките или му помагат в бъдещи битки.
Лордът Демон е по петите ни |
„Събитията“ са приятен
“storytelling”
елемент в играта. Те включват някаква изключителна, свръхестествена случка, която се разиграва пред очите ви…и обичайно е доста страховита. На
играчите се предоставя възможност да тестват някоя от свойте характеристики,
като това се извършва посредством хвърляне на зарове. Крайния резултат, ако е
положителен обичайно довежда до увеличаване на дадената характеристика, а ако е
отрицателен до намалянето й. Събитията са готин тематичен елемент и ви съветвам
да не ги подминавате. Какво имам впредвид ? Четете текста ! На глас ! Ако
английският ви е слаб, то изберете един от игровата ви група да извършва тази
задача. Ако може да е човек с усет за драматичното или афинитет към ролевите игри
– най-добре ! Картите „Събития“ са инструментите на темата в “Betrayal
at House on the Hill”. Тяхното присъствие в играта
цели да ви потопи максимално в зловещата атмосфера на изоставеното имение.
„Поличби“. Представям ви ги последни, но те имат най-важно значение за всяка
игра на “Betrayal at House on the
Hill”. Като структура, те съдържат по-малко и
от двата други вида карти – повечето са някакви предмети, които задържате, а
придобиването им е свързано с някакво тематично събитие. Уникалното при тях
обаче е, че те активират основната игрова част от “Betrayal
at House on the Hill”. След всяка изтеглена карта
„Поличба“, изтеглилият я трябва да направи “haunt roll”. Хвърлят се определен брой зарове и се търси резултат равен или по-голям от
броя на всички изтеглени до момента карти „поличби“. Както може би се досещате,
колкото повече напредва играта, толкова по-вяроятно става да не успеете да
направите успешен „haunt roll”. Забравих да ви кажа какво става, когато не успеете със
заровете ? Ами…един от играчите се превръща в предател.
Заповядайте в операционната, скъпи деца |
играчите се движат заедно, събират предмети, преживяват разтърсващи здравия
разум събития и изграждат прокълнатото имение, стая по стая.
играта започва, когато не успеете с “haunt roll”. Играта се преобръща на триста и шестдесет градуса и един от играчите се
превръща в обладана от злото, бедна душа – от кооперативна, “Betrayal
at House on the Hill” става „един срещу всички“ игра.
целта пред него и играчите, в “Betrayal at House on the Hill” ще откриете книжка със сценарий. Те са точно петдесет на брой и включват
най-популярните сюжети в хорър жанра. Сценариите на “Betrayal
at House on the Hill” са впечатляващо разнообразни,
интригуващи, а някои от тях ще ви изправят на нокти. Сред тях ще намерите
всичко, ама наистина всичко, което някога сте чели,гледали или слушали в хорър
жанра. Не вярвата ? Добре, намислете си сценарий. Готови ли сте ? Да, този го
има в “Betrayal at House on the Hill”.
Game On ! |
различните сюжети в “Betrayal at House on the Hill” – ще ви оставя да им се насладите сами. Само ще си позволя една критика.
Тя всъщност е и основния негативен аспект на играта. Една не малка част от
сценариите в “Betrayal at House on the Hill” са зле написани, съдържат геймплей
неточностти или направо не работят. На места също липсва и баланса. Какво имам
предвид – ами например „предателят“ няма почти никакъв шанс да победи
останалите играчи. Тези недостатъци безспорно са огромен удар върху играта,
който няма как да скрия от вас ( трябва да сме обективни все пак ). Те са в
състояние да унищожат всяка чудесно протичаща сесия на “Betrayal
at House on the Hill”. Единственото решение е…ами да
махнете с ръка и да продължите. “Betrayal at House on the Hill” е игра, която залага на темата. Затова и вие се
погрижете цялата ви сесия, до момента с предателят да е тематична, погрижете се да създадете
хорър атмосфера. Повярвайте ми, само така геймплей минусите на случайно
генерирания сюжетен епизод ще се разсеят и няма да ви развалят преживяването.
Никога не е късно за допълнение |
“Betrayal at House on the Hill”, което
се появи на пазара преди месец…повече от десет години след базовата игра. Новината за “Widow’s
walk” предизвика сериозно вълнение сред
геймърските среди. Крайният продукт обаче се оказа по-скоро противоречив за
голяма част от тях. Очакваните нови герой и чувствително подобрение на
компонентите за жалост не се състояха. “Widow’s walk” ви носи повече от добре изпитаното старо. Двадесет нови
плочки със стаи, като впечатление прави, че вече и покрива на имението е
наличен за изследване. Нови карти и за трите тестета ( най-накрая и „моторна
резачка“ като официална карта в тестето с предмети ! ) и една купчинка
допълнителни токени. И за десерт най-важното – чисто нова книжка с петдесет
нови сценария!
walk”.
което “Betrayal at House on the Hill” има нужда. Не че съм изиграл всички петдесет от оригиналната игра…но
колкото повече, толкова повече. Допълнението определено не е задължително, но
петдесет нови сюжета и ниската му цена, са според мен достатъчно
основание да си го набавите ако харесвате “Betrayal at House on the Hill”.
VROOM-VROOM |
се отличават с нищо впечатляващо и запомнящо се. Проблемните епизоди от
сценариите ще разколебаят или дори откажат
доста играчи ( особено тези падащи си по по-прецизни механично игри ).
Компонентите на играта също не подобряват особено положението на “Betrayal
at House on the Hill”. Токените са безлични и ниско
качествени, а най-силното оръжие, миниатюрите, макар и предварително оцветени,
изглеждат нелепо като детайли и изработка ( и оцветяване ) на фона на тоновете изумителни фигурки, които може да откриете в игрите на „Cool mini or not“ например. Арта
и цялостното визуално оформление поне са над средното ниво.
препоръчам “Betrayal at House on the Hill”…само заради едно. ТЕМАТА И МАГИЯТА НА ДОБРАТА ИСТОРИЯ ! Всяка игрова
сесия е като разказ изваден от антология на ужасите. Сценарийте и текста върху
картите ще ви пренасат в най-добрите дни на хоръра, особено ако си падате по
вживяването.
at House on the Hill” обаче е игра, която разказва
история. Нещо повече – петдесет различни, зловещи, спиращи дъха истории. “Betrayal
at House on the Hill” е от тези игри, които не разчитат на бляскави нови механики, които нямат прецизен, като часовников механизъм
геймплей, а се осланят на социалния контакт между играчи и тяхното поведение
около игралната маса, за да проработят. А не е ли точно това целта на
настолните игри – да ни събират заедно и да ни помагат да общуваме.
ЦЪКНИ МЕ !!! |